سیگنال‌های برجامی ایران

منبع: نمکستان

6

1401/11/15

17:19


به نظر می‌رسد که سخنان اخیر کمال خرازی در کنار بیانیه‌ای که چند روز پیش از سوی وزارت خارجه منتشر و در آن تاکید شده بود که ایران بر اساس پیش‌نویس مذاکرات وین آماده جمع‌بندی مذاکرات است، قابل تعبیر به پیامی مثبت از سوی ایران در آستانه دیدار هیات ایرانی و اروپایی در امان است.

به گزارش نمکستان، روزنامه اعتماد نوشت: «سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران به تریبونی برای موضع‌گیری‌ مقام‌های ایرانی درباره مذاکرات احیای برجام تبدیل شد و البته شاه‌بیت این موضع‌گیری‌ها هم به سیدکمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختصاص داشت. کمال خرازی در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در جلسه حضور داشت با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مساله پادمان است و مسائلی از گذشته که در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. امیدواریم با سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مساله حل شود و برجام به نتیجه برسد.»

کمال خرازی در ادامه سخنانش در این نشست سخنان چند ماه پیش خود درباره توانایی فنی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را تکرار کرد و گفت: ما به همت دانشمندان خود به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کردیم. امروز از توانایی‌های بالا در این حوزه برخورداریم و هر روز سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و تولید بالاتر را اعلام می‌کنیم. ما توانایی داریم ولی قصد تولید بمب را نداریم. ما تولید بمب را حرام و از نظر راهبردی راهگشا نمی‌دانیم؛ چراکه اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود کشورهای منطقه هم در مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند با کمک دیگران سلاح هسته‌ای تولید کنند. به این دلیل است که ما از دهه ۱۹۷۰ خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و می‌گوییم تسلیحات هسته‌ای باید نابود شود و این (رژیم) به پادمان بپیوندد.

رییس شورای راهبردی سیاست خارجی در بخش‌های دیگری از سخنانش تاکید کرد که هر چند داشتن فناوری هسته‌ای بازدارنده است اما جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای را الزاما امنیت‌آور نمی‌داند و مولفه‌های امنیت از نظر ما مولفه‌های دیگری هستند.

حسین امیرعبداللهیان: آماده بازگشت به تعهدات‌مان در برجام هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در بخش‌هایی از سخنرانی خود در سومین دور مجمع گفت‌وگوی تهران به مساله مذاکرات احیای برجام و رویکرد ایران و امریکا به این مذاکرات اشاره کرد و گفت: «امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق کرده و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات‌کردن ایران حمایت می‌کند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقع‌بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات استقبال کند. اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیام‌ها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز یکشنبه نیز معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی داشتند.»

نکته قابل توجه در سخنرانی و سخنان وزیر خارجه در جمع خبرنگاران عدم اشاره به سخنان کمال خرازی درباره حل و فصل اختلاف‌ها میان ایران و امریکا و محدودشدن آن به اختلاف پادمانی با آژانس بود.

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات برجام و دیدارهای حاشیه‌ای او و علی باقری با بورل و مورا در امان گفت: «تماس‌ها و گفت‌وگوهای همکارم آقای باقری با انریکه مورا و تماس‌های من و جوزپ بورل به صورت جدی در جریان است. اردن فرصت مناسبی است تا بتوانیم این گفت‌وگوها را تکمیل کنیم. امیدوارم با توجه به رویکرد امریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد واقع‌بینانه رفتارکردن طرف امریکایی باشیم. به امریکایی‌ها به‌صراحت اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت امریکا به برجام باید یکی را انتخاب کنند.»

نمایش اراده سیاسی ایران برای احیای برجام

به نوشته «اعتماد»، این بخش از سخنان کمال خرازی به بمب خبری در فضای رسانه‌ای داخل تبدیل شد و او را به نخستین مقام ایرانی تبدیل کرد که از حل تمام اختلاف‌ها (جز مساله پادمان) میان ایران، ۱+۴ و امریکا در مسیر احیای برجام خبر داد. مذاکرات برای احیای برجام در چند ماه اخیر عملا در حالت اغما بوده و طرف‌های اروپایی و امریکایی با بی‌میلی نسبت به این مذاکرات صحبت کرده و بعضا هر روز تکرار کرده‌اند که فعلا در مواجهه با ایران، مساله احیای برجام در اولویت نیست و ترجیح می‌دهند به آنچه دغدغه‌های حقوق بشری و حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین می‌خوانند، بپردازند. به‌ رغم این تظاهر به بی‌میلی در طرف اروپایی و امریکا، وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه بارها و بارها در چهارماه اخیر از تبادل پیام میان ایران و امریکا با وساطت اتحادیه اروپا خبر دادند.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری که دوم آذرماه ۱۴۰۱ با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی داشت در پاسخ به روزنامه اعتماد درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام از باقی‌ماندن سه اختلاف با طرف غربی به‌خصوص ایالات متحده خبر داده و گفته بود: ما به‌ طور مشخص در سه موضوع با طرف امریکایی تفاوت دیدگاه و اختلاف‌ نظر داریم. سه کشور اروپایی‌ هم در این موضوعات با طرف امریکایی همکاری می‌کنند اما آقای جوزپ بورل و آقای انریکه مورا تلاش دارند که به راه‌ حلی در این موضوعات دست پیدا کنیم. یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. موضوع دیگر به تضمین اقتصادی بازمی‌گردد. ما سعی کردیم این موضوع را فرمول‌بندی بکنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد کمپانی‌های خارجی در ایران باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذار خارجی برای انتقال سرمایه به ایران بتواند اعتماد کند. اینکه گفته شود تا پایان دولت آقای بایدن توافق پابرجاست و پس از آن را نمی‌دانیم، درست نیست. ما با یک قبیله در امریکا طرف نیستیم. با یک حکومت طرفیم. قرار نیست آمد و رفت دولت‌ها قراردادهای بین‌المللی را متزلزل کند. سومین مورد این است که در راستای تضمین اقتصادی، این بازی که طرف‌های غربی به راه انداختند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عاملی برای تداوم تحریم قرار دادند، باید رفع شود. در این موضوعات آخرین متنی که نشات‌گرفته از دیدگاه‌های کارشناسی و دیدگاه‌های دو طرف بود، یعنی متن پیشنهادی آقای بورل (در مردادماه ۱۴۰۱) روی میز است اما همچنان در سه موضوع مشخص اختلاف وجود دارد و متن باید نیرومندتر شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در چند هفته اخیر بارها بر برقراری تماس میان ایران و اتحادیه اروپا به شکل مستقیم و ایران و امریکا به شکل غیر مستقیم به منظور احیای برجام خبر داده و روایت طرف امریکایی درباره دراولویت‌نبودن این مساله را به دورویی تعبیر و مورد انتقاد قرار داده است.

در چنین شرایطی سخنان کمال خرازی درباره حل تمام مشکلات میان ایران و طرف مقابل در مسیر احیای برجام و محدودشدن اختلاف به یک مورد اختلاف‌های پادمانی به مطرح‌شدن پرسش‌های کلیدی منتهی شد:

۱- در فاصله نخستین تا واپسین روزهای آذرماه که عملا شاهد رفت‌وآمد حداقل اعلام‌شده‌ای هم میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای عضو برجام نبودیم، چه اتفاقی رخ داد که دو اختلاف اعلام‌شده از سوی وزیر خارجه حل و فصل شد؟ آیا جمهوری اسلامی ایران از مطالبه‌های از پیش اعلام شده عقب‌نشینی کرده یا طرف امریکایی انعطاف بیشتری به خرج داده و شاید هم گزینه سوم که حصول راه‌ حلی مرضی‌الطرفین است.

۲- چرا تنها چند ساعت باقیمانده به حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی باقری، معاون سیاسی او در امان به منظور شرکت در کنفرانس بغداد ۲ که در حاشیه آن دیداری هم میان هیات ایرانی با هیات اتحادیه اروپا به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و همراهی انریکه مورا صورت خواهد گرفت، کمال خرازی باید از حل و فصل اختلاف‌ها (جز یک مورد) در مسیر احیای برجام سخن بگوید؟ آیا می‌توان این اظهار نظر از سوی چهره‌ای نزدیک به رهبری را پیام نهایی ایران به طرف مقابل در مذاکرات دانست؟

به نظر می‌رسد که این سخنان کمال خرازی در کنار بیانیه‌ای که چند روز پیش از سوی وزارت خارجه منتشر و در آن تاکید شده بود که ایران بر اساس پیش‌نویس مذاکرات وین آماده جمع‌بندی مذاکرات است، قابل تعبیر به پیامی مثبت از سوی ایران در آستانه دیدار هیات ایرانی و اروپایی در امان است.

در حالی که طرف مقابل ایران در چند ماه اخیر مرتبا توپ را به زمین ایران انداخته و جمهوری اسلامی را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانسته اکنون هیات ایرانی در حالی پس از چندماه وقفه با هیات اروپایی به ریاست بورل درباره مذاکرات گفت‌وگو می‌کند که پیام صادرشده از جانب تهران آمادگی برای احیای برجام در صورت حل و فصل اختلاف‌های پادمانی است. به گواه تمام کارشناسان حل و فصل اختلاف میان ایران و طرف مقابل برای احیای برجام در گرو اراده سیاسی دو طرف است. به نظر می‌رسد که ایران این اراده سیاسی را با محدودکردن اختلاف‌ها به یک مورد مسائل پادمانی به تصویر کشیده اما باید دید که آیا طرف مقابل حاضر است در فضای سیاسی جدیدی که علیه ایران ساخته شده موافقت خود را با احیای برجام اعلام کند؟»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو