شوهرم ساده لوح ، کم عقل و زودباوره ، چطور با همسر ساده لوحم برخورد کنم؟

3

1401/11/15

17:38


پاتوق آنلاین: اگر فکر می‌کنید شوهرتان ساده لوح و زودباور است، حتما این مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا علت این موضوع و راه حل‌هایش را آموزش ببینید. زودباور بودن نوعی ویژگی شخصیتی است که در برخی از افراد وجود دارد و می‌تواند معایب و عواقب خاص خود را داشته باشد. این افراد زیاد به حرف‌های دیگران اعتماد می‌کنند. اگر طرف مقابل فردی باشد که بخواهد زندگی‌تان را خراب کند، می‌تواند همسرتان را به سادگی فریب بدهد. پس این مشکل باید حل شود البته ما نمی‌توانیم شوهرتان را تغییر بدهیم تا زمانی که خودش نخواهد اصلاح شود اما می‌توانیم به شما مواردی را آموزش بدهیم تا به همسرتان کمک کنید این ویژگی شخصیتی را در خودش کم رنگ‌تر کند.

نشانه‌های مرد ساده لوح، کم عقل و زودباور

او تجربیات کمی در زندگی دارد

این افراد اغلب تجربیات کمی در زندگی دارند و چیز زیادی از زندگی نمی‌دانند. به همین دلیل هم زود تحت تاثیر حرف‌های دیگران قرار می‌گیرند. این افراد آن قدر دانسته‌هایشان کم است که کوچک‌ترین حرف دیگران را سریع قبول می‌کنند و فکر می‌کنند دیگران حرف درست را می‌‌زنند.

دیگران زیاد از او سوءاستفاده می‌کنند

اگر او دوستان و همکاران غیرقابل اعتماد زیادی دارد و همچنان با آنها در ارتباط است و متوجه نمی‌شود که آنها در حال سوءاستفاده کردن از او هستند، می‌تواند نشان‌دهنده زودباور بودن او باشد. از این افراد سوءاستفاده‌های مالی، احساسی، روانی و حتی جسمانی زیادی انجام می‌شود.

طبق حرف‌های دیگران، زود نظرش را عوض می‌کند

شوهرم ساده لوح ، کم عقل و زودباوره ، چطور با همسر ساده لوحم برخورد کنم؟1

اگر همسرتان در تصمیم‌گیری‌ها خوب و با ثبات عمل نمی‌کند و نظرات و تصمیماتش بر طبق نظرات دیگران فورا تغییر می‌کند، نشان‌دهنده زودباور بودن او است.

او بالغ نیست

هنوز هم رفتارهای بچه‌گانه انجام می‌دهد و گاهی درباره موضوعات مسخره‌ای واکنش‌های افراطی نشان می‌دهد. این موضوع نشان‌دهنده این است که همسرتان هنوز به بلوغ عاطفی و روانی نرسیده است.

در تصمیم‌گیری‌ها ضعیف عمل می‌کند

او به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد چون به خودش اعتماد ندارد. حتما باید دیگران در تصمیم‌گیری‌ها به او کمک کنند. همان طور که گفتیم این افراد فورا نظرات‌شان را براساس حرف‌های دیگران تغییر می‌دهند و همچنان با کمک دیگران هم تصمیم‌گیری برایشان سخت است چون بیشتر با شنیدن نظرات مختلف گیج می‌شوند.

بیش از حد نگران حرف مردم است

این افراد معمولا در زندگی زیاد برای قضاوت شدن اضطراب دارند و به خاطر حرف مردم کارهای زیادی انجام می‌دهند حتی اگر با این کار موافق نباشند. این افراد میزان ارزشمندی‌شان را به حرف و نگاه‌های دیگران گره می‌زنند.

برایشان سخت است نظرات‌شان را بازگو کنند

به دلیل اینکه به نظرات و عقاید خود اعتماد ندارند و از حرف مردم هم می‌ترسند، ترجیح می‌دهند نظرات خودشان را بازگو نکنند و به دیگران اجازه بدهند که نظرات‌شان را بگویند و برایشان تصمیم‌گیری کنند.

زود به دیگران اعتماد می‌کند

افراد ساده و زودباور معمولا زود به دیگران اعتماد می‌کنند به همین دلیل آسیب می‌بینند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند چون کورکورانه بدون شناخت خوب طرف مقابل، به او اعتماد کامل می‌کنند و مسائل خصوصی را در اختیار او می‌گذارند یا به شدت به او لطف و فداکاری می‌کنند.

به خاطر حرف‌های دیگران بهم می‌ریزد

از آنجایی که حرف مردم برای این افراد اهمیت افراطی دارد، با کوچک‌ترین انتقاد یا حرف اشتباه و بد مردم، بهم می‌ریزند، عصبانی یا مضطرب می‌شوند و کل عزت نفس‌شان نابود می‌شود.

فکر می‌کند همه مهربان و خوب هستند

علاوه بر اینکه زود به دیگران اعتماد می‌کنند فکر می‌کنند دیگران خوب و مهربان هستند. بنابراین کارهایی انجام می‌دهند یا حرف‌هایی می‌زنند که نباید این کارها را بکنند و بعد منجر به آسیب یا پشیمانی‌شان می‌شود.

فکر می‌کند همه با او صادق هستند

شوهرم ساده لوح ، کم عقل و زودباوره ، چطور با همسر ساده لوحم برخورد کنم؟13

این افراد کلا تصور می‌کنند که همه آدم‌ها خوب و صادق هستند. یعنی خوشبینی افراطی دارند. بنابراین زود به حرف‌های دیگران باور می‌کنند و اگر دروغ و یا اشتباه باشد ممکن است آسیب ببینند.

رازدار نیست

افراد ساده لوح و زودباور سریع رازها را با دیگران در میان می‌گذارند و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند.

نمی‌تواند ارتباط چسمی برقرار کند

این افراد معمولا خجالتی هستند و یا در ارتباطات اجتماعی ضعیف عمل می‌کنند. یکی از علائم این مشکل این است که نمی‌توانند ارتباطات چشمی خوبی برقرار کنند. گاهی حواس پرتی و از یاد رفتن کلمات و جملات نیز در آنها دیده می‌شود.

درباره زندگی شخصی‌اش با همه صحبت می‌کند

این افراد دیگران را قابل اعتماد می‌دانند و با هر کسی درباره مسائل زندگی‌شان صحبت می‌کنند. این موضوع می‌تواند دخالت‌های زناشویی را از دست بدهد و به علاوه پیامدهای دیگری نیز به دنبال دارد.

وابسته دیگران است

ممکن است شوهرتان وابسته به شما یا خانواده‌اش باشد به طوری که حس کند بدون آنها نمی‌تواند حتی کارهای ساده روزمره را نیز انجام بدهد.

درگیر روابط اشتباه می‌شود

ممکن است به دلیل زودباوری و اعتماد افراطی به آدم‌ها، ناخودآگاه خیانت کند و با افراد دیگری وارد رابطه شود. اگر به گذشته او هم نگاه کنید متوجه می‌شوید که روابط اشتباه و ناسالم زیادی را تا به حال تجربه کرده است.

پیامدهای زودباور و ساده لوح بودن

  • افراد از شوهرتان سوءاستفاده خواهند کرد
  • شوهرتان نخواهد توانست از حق و حقوق خود دفاع کند
  • در زندگی رشد و پیشرفت نخواهد کرد چون حاضر نیست از منطقه امنش خارج شود
  • پای مداخله‌گرها به زندگی‌تان باز خواهد شد
  • مسئولیت‌پذیری و تعهد در زندگی مشترک‌تان ممکن است کاهش پیدا کند که این موضوع خود عواقبی به دنبال دارد

چگونه با شوهر ساده لوح، زودباور و کم عقل برخورد کنم؟

با او آموزش ببینید

تشویقش کنید کتاب‌های زیادی بخواند یا پیج‌های مفیدی دنبال کند که به او اطلاعات درست و مفید را منتقل می‌کنند. اگر او به تنهایی این کارها را انجام نمی‌دهد، خوب است اگر با او همکاری کنید و شما هم در کنارش آموزش ببینید. این کار باعث می‌شود تجربیات زندگی و دانشش بیشتر شود و به سادگی فریب نخورد یا اینقدر هر حرف را درست تلقی نکند.

کمکش کنید از اشتباهاتش درس بگیرد

وقتی اشتباهی مرتکب می‌شود یا در زمینه‌ای شکست می‌خورد و ناامید می‌شود، کمکش کنید دوباره سرپا شود و انگیزه پیدا کند برای ادامه مسیر. به او یاد بدهید که سعی کند از اشتباهاتش درس بگیرد و به او بگویید که اشتباهات و شکست‌ها باعث می‌شوند چیزهای جدیدی یاد بگیرد و از آنها استفاده کند تا در آینده مجدد این اشتباهات تکرار نشوند.

درباره اعتماد کردن به افراد با او صحبت کنید

با همسرتان صحبت کنید و بگویید که نباید به همه اعتماد کند. توضیح بدهید که خوب و بد در آدم‌ها وجود دارد و بهتر است اول طرف مقابل را بشناسد و بعد به او اعتماد کند. از پیامدهای زود اعتماد کردن برایش صحبت کنید. سعی کنید این باور را در او ایجاد کنید که نباید کورکورانه اعتماد کند.

بگویید که نباید با هر کسی ارتباطاتش را حفظ کند

شوهرم ساده لوح ، کم عقل و زودباوره ، چطور با همسر ساده لوحم برخورد کنم؟8

به دلیل خوب یا بد بودن آدم‌ها توضیح بدهید که برخی از آدم‌ها سمی و آسیب‌زننده هستند و نباید با هم ارتباطش را حفظ کند. دلیل را هم توضیح بدهید و اینکه چه آسیب‌هایی ممکن است به سلامت روان خودش و یا به زندگی مشترک‌تان وارد شود.

تشویقش کنید خودش تصمیم‌گیری کند

تصمیم‌گیری منطقی را به او آموزش بدهید و خودتان هم در این زمینه آموزش ببینید. سپس تشویقش کنید که به تنهایی تصمیم‌گیری کند. به او اعتماد به نفس بدهید و بگویید که می‌تواند از پس چنین موقعیت‌هایی بربیاید و لزوما نباید از افراد زیادی نظرخواهی کند.

با هم فعالیت‌های جدید انجام بدهید

برای اینکه از منطقه امنش خارج شود و تجربیاتش بیشتر شود، با هم همکاری کنید تا مثلا هر هفته یک کار جدید انجام بدهید. مثلا سفر کنید به مناطقی که تا به حال نرفته‌اید، با هم ورزش کنید، به شهربازی بروید و بازی‌های هیجان‌انگیز را انجام بدهید و…. وقتی او از منطقه امنش خارج شود می‌تواند دیدگاه و ذهن بازتری نسبت به آدم‌ها و جهان اطراف داشته باشد.

تشویقش کنید با مشاور صحبت کند

طرحواره‌هایی مثل طرحواره اطاعت، ایثار، خویشتن تحول نیافته و وابستگی می‌تواند باعث این ویژگی شخصیتی شود. شما به تنهایی نمی‌توانید این مسائل را در همسرتان درمان کنید. لازم است خودش از کمک حرفه‌ای مشاور استفاده کند. توصیه می‌کنیم همسرتان را تشویق کنید که به طرحواره درمانگر مراجعه کند.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

اگر شوهرتان به هر دلیلی همکاری نمی‌کند که به کمک مشاور این موضوع را در خودش برطرف کند، شما می‌توانید به تنهایی از زوج درمانگر کمک بگیرید تا روش‌های تخصصی‌تری به شما آموزش بدهد که بتوانید به همسرتان کمک کنید این مشکل حل شود.

سوالات متداول

  1. درک نمی‌کنم افراد زودباور دقیقا چگونه هستند؟ یک مثال بزنید.

تعریف ساده لوح بودن عبارت است از ناآگاه و نابالغ بودن و اعتماد کردن بیش از حد به دیگران. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم می‌توانید این جمله را بگوییم که وقتی مادر یک فرد به او می‌گوید ماست سیاه است و فرزندش باور می‌کند و معتقد به این می‌شود که ماست سیاه است. یعنی فرد هر چیزی را باور می‌کند. این یک مثال از ساده لوح بودن می‌تواند باشد.

  1. مخالف ساده لوحی چیست؟

مخالف ساده لوحی، افراد باهوش، دانمشمند، منطقی، با اعتماد به نفس، با تجربه و آگاه هستند.

  1. آیا ساده لوح بودن یک نوع ضعف است؟

نمی‌توان گفت یک نوع ضعف است اما نوعی مشکل محسوب می‌شود که باید برطرف شود.

  1. چطور زودباوری را در خودم درمان کنم؟

  • قبل از صحبت کردن یا رفتار کردن، اول فکر کنید
  • با دقت به حرف دیگران گوش بدهید و قبل از اینکه باور کنید، فکر کرده و تحقیق کنید
  • اول دیگران را بشناسید و بعد تصمیم بگیرید که باید اعتماد کنید یا خیر
  • بیاموزید که بتوانید تشخیص بدهید که آیا با فرد سمی در ارتباط هستید یا خیر فرد خوب و مناسبی است
  1. این که به همسرم بگم زودباور و ساده لوح است، به او بی احترامی کرده‌ام؟

کلمه زودباور و ساده لوح بودن به اندازه فحاشی کردن بی احترامی محسوب نمی‌شود اما به هر حال کلمات مناسب و شایسته‌ای برای توصیف همسرتان نیستند. بهتر است محترمانه‌تر و با کلمات مناسب‌تری صحبت کنید.

  1. ساده بودن در رابطه عاطفی به چه معنا است؟

ساده بودن در رابطه به این معنا است که فردی به خاطر عشق، زودباور بودن یا وابستگی و… بخواهد فردی را تغییر بدهد و بر این موضوع باور شدید داشته باشد که در این مسیر موفق خواهد شد. این یک نوع سادگی است چون افراد آگاه و دانا می‌دانند که نمی‌توانند هیچکس را بدون خواست و همکاری خودش تغییر بدهند.

  1. چرا بعضی‌ها زودباور هستند؟

تله‌های ذهنی، ارتباطات اجتماعی پایین، خارج نشدن از منطقه امن و عوامل تربیتی می‌تواند در این موضوع دخیل باشد.

  1. افراد زودباور زیاد فریب می‌خورند؟

بله چون به دیگران افراطی و زیاد اعتماد می‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر افراد فریب بخورند و مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

  1. افراد زودباور دارای اختلال شخصیتی هستند؟

خیر نمی‌توان چنین تشخیصی داد. لزوما این افراد اختلال شخصیتی ندارند.

  1. آیا ممکن است همسرم تغییر کند و اصلاح شود؟

بله ممکن است. اگر خودش متوجه اشتباهش شود و بخواهد روی خودش کار بکند، می‌تواند برای اصلاح شدن این ویژگی شخصیتی قدم بردارد.

سخن پایانی

زودباوری و ساده لوح بودن عواقب و پیامدهایی به دنبال دارد چرا که این افراد به همه اعتماد می‌کنند و حرف‌های دیگران را بدون فکر قبول می‌کنند و هم خودشان آسیب می‌بینند و همین آسیب‌ها ممکن است به زندگی مشترک نیز منتقل شود. در این مقاله درباره نشانه‌های این ویژگی اخلاقی توضیح دادیم و سپس راهکارهایی دادیم که بتوانید این رفتار را در همسرتان کاهش بدهید تا دچار عواقب آن نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو