۸ عاملی که باعث ترش کردن و ریفلاکس اسید معده می‌شوند

3

1401/11/15

19:05


به گزارش بهداشت نیوز، 8 گروه از مواد غذایی باعث ترش کردن و ریفلاکس اسید معده می شوند:

۸ عاملی که باعث ترش کردن و ریفلاکس اسید معده می‌شوند

۱. غذاهای پُرچرب چربی‌ها، روند تخلیه معده را آهسته می‌کنند و درنتیجه مدت‌زمان پُر بودن معده را افزایش می‌دهند. همین حالت به‌راحتی معده، مری و دیگر قسمت‌های دستگاه گوارش را تحت فشار می‌گذارد و خطر به‌وجود آمدن علائم ریفلاکس اسید را بیشتر می‌کند. مهم‌ترین غذاهای چربی که چنین مشکلی را ایجاد می‌کنند، عبارت‌اند از مواد غذایی سرخ‌شده مانند مرغ سوخاری، ماهی و چیپس، و گوشت‌های قرمز یا فرآورده‌های گوشتی پُرچرب که در روغن بسیار زیاد سرخ می‌شوند.

۲. غذاهای تُند درحالی که بعضی از افراد واقعا پس از مصرف غذاهای تُند با تشدید علائم ریفلاکس اسید یا همان ترش کردن مواجه می‌شوند، اما شواهد علمی در این زمینه متناقض هستند. بنابراین، هر فردی باید تحمل‌پذیری خودش نسبت به غذاهای تُند را بررسی کند و براساس شرایط خودش درباره استفاده از غذاهای تُند تصمیم بگیرد.

۳. مرکبات استفاده از انواع مرکبات در قالب‌های مختلف مانند یک لیوان آب پرتقال یا آب لیموی تازه همراه با غذا، می‌تواند برای بعضی از افراد مشکل‌ساز شود. درحالی که آب مرکبات نیز در بعضی از افراد به تشدید علائم ریفلاکس منجر نمی‌شود،‌ اما بعضی از افراد هم واقعا به دلیل استفاده از مرکبات با سوزش سر معده و تشدید موقتی دیگر علائم ریفلاکس مواجه می‌شوند.

۴. سیر و پیاز پیاز می‌تواند یکی از بدترین محرک‌ها برای افراد مبتلا به ریفلاکس معده یا همان ترش کردن شدید باشد. سیر هم دقیقا چنین وضعیتی دارد، اما در افراد کمتری مشکل‌ساز می‌شود. با این‌ حال، ترکیب شدن سیر و پیاز با همدیگر عمدتا می‌تواند به مشکلات حاد برای افراد مبتلا به ریفلاکس اسید منجر شود.

۵. نعناع درحالی که بسیاری از افراد همیشه از چای نعناع پس از شام برای هضم غذاها استفاده می‌کنند، اما نعناع می‌تواند علائم ریفلاکس را در افراد مبتلا به این بیماری تشدید کند. دلیلش این است که نعناع، عضله‌های مربوط به دستگاه گوارش را شُل می‌کند و اجازه می‌دهد که اسید معده به سمت مِری بازگردد.

۶. شکلات برخی از شواهد علمی نشان می‌دهند که شکلات می‌تواند علائم ریفلاکس اسید را تشدید کند، اما این اثرگذاری منفی عمدتا به دوز مصرفی شکلات بستگی دارد. درواقع، بسیاری از افراد مبتلا به ریفلاکس می‌توانند مقدار کمی از شکلات را تحمل کنند، اما قادر به تحمل دوز مصرفی بالای شکلات نیستند.

۷. قهوه یافته‌های علمی نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند موقتا عضله‌های مربوط به دستگاه گوارش را ریلکس کند و درنتیجه باعث ریفلاکس اسید یا حتی تشدید آن شود.

۸. نوشیدنی‌های گازدار همه نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند باعث تجمع گاز در معده شوند و مشکل نفخ شدید را به‌وجود بیاورند. وقتی که معده به‌واسطه این نفخ تحت فشار قرار می‌گیرد، فشار روی قسمت‌های بالایی معده هم بیشتر می‌شود و شانس ریفلاکس اسد بالا می‌رود. 

نظرات


تصویری


ویدئو