عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر

6

1401/11/15

19:08


آلزایمر بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی مغزی است که عملکردهای شناختی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر

 به گزارش بهداشت نیوز، اختلال شناختی ایجاد شده، حافظه اخیر یا حافظه نزدیک را تحت تاثیر قرار می دهد و با پیشرفت بیماری، علائم ایجاد شده به گونه ای است که فرد در انجام فعالیت های روزمره دچار اختلال می شود.

با پیشرفت بیماری، سایر قابلیت های شناختی مثل زبان، قضاوت، تفکر انتزاعی، محاسبه و قابلیت های عملکرد اجرایی و فعالیت های اجتماعی از دست می رود. با پیشرفت بشر، بیماری اختلالات خلقی و رفتاری، اختلالات خواب ایجاد شده و در نهایت با تحلیل سلول های مغزی، اختلالات حرکتی نیز ایجاد می شود.

تشخیص زودرس آلزایمر بسیار مهم است؛ چرا که در صورت تشخیص زودرس، درمان موجود که شامل درمان های دارویی و غیر دارویی است، به نحو اثربخش تری عمل می کند. بنابراین تشخیص بیماری در مراحل اولیه و زودرس، در پیش آگهی درمانی بیمار، بسیار اهمیت دارد.

عوامل موثر در بروز آلزایمر

در ایجاد آلزایمر ترکیبی از ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی مثل سطح مطالعه و سواد، فعالیت های اجتماعی، فعالیت های فیزیکی و بدنی، بیماری های دیابت و قلب و عروق مثل فشار خون بالا و مصرف سیگار و موارد دیگری مثل سابقه ضربه مغزی، نقش دارد.

تغذیه مناسب حاوی آنتی اکسیدان ها مثل میوه ها، سبزی ها و فعالیت های ورزشی، کنترل فشارخون و اصلاح سبک زندگی، در پیشگیری از بروز آلزایمر موثر است.

اگر در اطرافیان خود فردی با علائم اختلال حافظه دارید، توصیه می شود به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

دکتر «عباس رحیمی جابری»، متخصص بیماری های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات


تصویری


ویدئو