فرق رم و رام در گوشی چیست؟ کاربردهای RAM و ROM در موبایل

فرق رم و رام در گوشی چیست؟ کاربردهای RAM و ROM در موبایل


منبع: پلازا

2

1401/11/15

22:45


فرق رم و رام در گوشی چیست؟ کاربردهای RAM و ROM در موبایل

تفاوت رم و رام در گوشی چیست؟ احتمالا تا به‌حال بارها این دو کلمه را شنیده‌اید. با وجود اینکه ظاهرا شباهت زیادی به هم دارند ولی RAM و ROM موبایل در عمل با هم تفاوت دارند. هردو آن‌ها جزو اجزای مهم گوشی شما هستند و نقش کلیدی در درست کار کردن آن ایفا می‌کنند. در ادامه با پلازا همراه شوید تا به فرق RAM و ROM در گوشی بپردازیم.

منظور از رم و رام در گوشی چیست؟ رم و رام هردو مربوط به حافظه می‌شوند و علاوه بر گوشی در کامپیوترها و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی دیگر نیز وجود دارند. هردوی آن‌ها اما کاربرد و وظیفه متفاوتی در سیستم دارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

رم گوشی چیست؟

اول از همه باید بدانیم RAM گوشی چیست. کاربرد رم در گوشی یا حافظه دسترسی تصادفی، درست همان است که در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها از آن سراغ داریم. این حافظه داده‌ها را به‌صورت موقف نگه‌داری می‌کند تا اپلیکیشن‌های در حال اجرا و پردازنده گوشی، بتوانند در صورت نیاز، به‌سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

رم نقش بسیار کلیدی در عملکرد گوشی دارد چرا که باز کردن اپلیکیشن‌های مختلف و اجرای چندین عملیات پردازشی به‌صورت همزمان، نیاز به مقدار رم زیادی دارد.

رام گوشی چیست؟

رام (ROM) حروف اختصاری Read Only Memory یا حافظه تنها خواندنی است. این حافظه یک محل ذخیره دائمی در گوشی شما است. داده‌های ذخیره شده در رام، برخلاف رم قابلیت تغییر و حذف شدن ندارند. در حقیقت بخشی از حافظه داخلی گوشی شما توسط رام اشغال شده است.

سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های سیستمی گوشی نیز روی رام نصب می‌شوند. به همین خاطر است که هنگام خرید یک گوشی جدید، متوجه می‌شوید که بخش قابل توجهی از حافظه آن از قبل پر شده است. این حافظه همان رام است که به رابط کاربری و سیستم‌عامل اختصاص دارد.

تفاوت رم و رام در گوشی ؛ رم و رام در گوشی چه فرقی با هم دارند؟

اکنون با توجه به توضیحات و تعاریف داده شده، در این قسمت خلاصه‌ای از تفاوت رم و رام در گوشی موبایل ارائه می‌شود:

  • یک فرق رم با روم در گوشی، ارزان‌تر بودن رام نسبت به رم است.
  • دیگر تفاوت RAM و ROM این است که رام توسط کاربر قابل تغییر نیست و فقط ابزارهای Developer می‌توانند آن را بازنویسی کنند.
  • رام حافظه غیرفرار (Non volatile) است.
  • یک تفاوت رم و رام گوشی، فرار (volatile) بودن حافظه رم است؛ به این معنی که وقتی اپلیکیشن را می‌بندید، داده‌ها از بین می‌روند.
  • حافظه رم از 2 تا 18 گیگابایت در گوشی‌های هوشمند موجود است.
  • برخلاف کامپیوترها یا لپتاپ‌ها، رم گوشی هوشمند را نمی‌توانید تغییر یا افزایش دهید.

فرق رم و رام در موبایل

جدول زیر فرق رم و رام در موبایل یا تفاوت RAM و ROM را شرح می‌دهد:

تفاوت‌هارمرام
حفظ اطلاعاتفرار است و تا زمانی که باتری شارژ داشته باشد، اطلاعات را ذخیره می‌کندغیرفرار است و حتی وقتی باتری شارژ ندارد و دستگاه خاموش است، اطلاعات را حفظ می‌کند
نوع عملکرداطلاعات ذخیره شده در رم را می‌توان بعداً بازیابی کرده و تغییر داداطلاعات ذخیره شده در رام را فقط می‌توان خواند و به همین خاطر Read only و غیرقابل تغییر است
کاربردبرای ذخیره داده‌هایی که باید در لحظه و به طور موقتی، توسط سی پی یو پردازش شوندمحل ذخیره سیستم عامل و سایر اپلیکیشن‌ها است
تعامل با سی پی یوسی پی یو می‌تواند به اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی پیدا کندسی پی یو نمی‌تواند به اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی پیدا کند

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

تشخیص حافظه گوشی؛ از کجا بفهمیم حافظه داخلی گوشی آیفون ...
رقیه رنجبری12 آذر 1401 12:30

thumbnail

آموزش پاک كردن حافظه پنهان گوشی اندرويد | حذف کش گوشی ...
فاطمه فرحی13 تیر 1401 10:30

سوالات متداول

1. فرق رم و رام چیه؟

رم حافظه فرار و رام حافظه غیرفرار است، سیستم عامل گوشی در رام ذخیره می‌شود و رم برای پردازش داده‌های برنامه‌های در حال اجرا توسط سی پی یو استفاده می‌شود.

2. کاربرد رم گوشی چیست؟

سی پی یو از حافظه رم برای پردازش داده‌های اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های در حال اجرا استفاده می‌کند و بازیابی اطلاعات برنامه‌ها با وجود حافظه رم سریع‌تر انجام می‌شود و در نتیجه عملکرد دستگاه بالا می‌رود.

3. آیا می‌توان میزان رم و رام را افزایش داد؟

سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در حافظه رام قرار دارند و کاربر نمی‌تواند تغییری در آن‌ها ایجاد کند.

3. کاربرد رام گوشی چیست؟

رم در گوشی‌های هوشمند ثابت است و امکان ارتقا ندارد. به همین ترتیب رام نیز به‌صورت فیزیکی قابل ارتقا نیست.

جمع بندی

برای دانستن تفاوت رم و رام در گوشی، ابتدا لازم است که کاربران اطلاعاتی را در مورد دو اصطلاح رم و رام و مفهوم و تعاریف آن‌ها داشته باشند. به همین منظور، در این مقاله، توضیحاتی در رابطه با رم و رام و کاربرد آن‌ها داده شد تا تفاوت رم و رام گوشی به روشنی مشخص شود. با این حال، اگر سوال یا نظری در مورد فرق RAM و ROM در گوشی دارید، می‌توانید در پایین صفحه در بخش دیدگاه‌های پلازا با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو