انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم ؛ آموزش شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم ؛ آموزش شبكه كردن دو كامپيوتر با هم


منبع: پلازا

4

1401/11/15

22:45


انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم ؛ آموزش شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم وای فای ممکن است برای کاربر بی‌تجربه‌ای که هرگز شبکه کامپیوتری را راه اندازی نکرده است، کاری دلهره آور به نظر برسد، اما بسیار ساده است. این مقاله از پلازا، توضیح خواهد داد که یک شبکه کامپیوتری چیست و شبكه كردن دو كامپيوتر با هم چگونه انجام می‌شود و چه توانایی‌هایی دارد.

رایانه‌ها پایه و اساس فناوری مدرن و نیز جامعه مدرن هستند. دنیای امروز با اطلاعات رشد می‌کند و دریافت آن اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر برای بقا بسیار مهم است. حتی در خانه خود، چندین رایانه باید قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر و سایر دستگاه‌ها باشند.  انتقال فایل بین دو کامپیوتر با اشتراک اینترنت نه تنها امکان اشتراک گذاری فایل‌ها را فراهم می‌کند، بلکه امکان ایجاد یک شبکه محلی (LAN) و اشتراک گذاری اینترنت را بدون استفاده از هیچ نرم افزار خارجی نیز فراهم می‌کند.

آنچه در ادامه خواهید خواند

شبکه کامپیوتری چیست؟

شبكه كردن دو كامپيوتر با هم ارتباطی بین دو یا چند کامپیوتر است که امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را بین آن‌ها فراهم می‌کند. کامپیوترهای موجود در یک شبکه می‌توانند در یک اتاق، همان دفتر، همان ساختمان یا در محیط نزدیک دیگری باشند که در آن سیگنال‌ها می‌توانند به هر کامپیوتر منتقل شوند.

شبکه‌های کامپیوتری به هر کامپیوتر اجازه می‌دهد با هر یک از کامپیوترهای دیگر در شبکه ارتباط برقرار کند و حتی می‌تواند به دستگاه‌هایی مانند چاپگر، اسکنر، دوربین و دستگاه‌های تلفن همراه گسترش یابد. در حالی که اینترنت یک نوع شبکه کامپیوتری است، معمولاً به عنوان موجودیت خاص خود کنار گذاشته می‌شود زیرا از قوانین یک شبکه کامپیوتری استاندارد پیروی نمی‌کند.

اتصال LAN/Ethernet

LAN (شبکه محلی) یا اتصال اترنت Ethernet نوعی اتصال سیمی است که به چندین کامپیوتر اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یک اتصال LAN از یک کابل اترنت Ethernet (معمولاً آبی) برای اتصال فیزیکی کامپیوترها به همان مودم یا روتر استفاده می‌کند.

مودم یا روتر قادر است اطلاعات را از هر کامپیوتر جمع آوری کرده و به اینترنت ارسال کند که گویی مستقیماً از رایانه آمده است. به همین ترتیب، مودم یا روتر می‌تواند اطلاعات را از اینترنت گرفته و به رایانه‌ی مربوطه برساند. رایانه‌های موجود در شبکه حتی می‌توانند بدون استفاده از اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اتصال WLAN / بی سیم

WLAN (شبکه محلی بی‌سیم) همان شبکه LAN است اما شامل استفاده از کابل نمی‌شود. در عوض، یک WLAN کاملاً بی‌سیم است. شبکه‌های WLAN از یک روتر برای ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند که به رایانه کاربر منتقل می‌شود.

یک WLAN می‌تواند در خارج از خانه گسترش یابد و می تواند برای چندین رایانه به طور همزمان استفاده شود. کاربر باید در نظر داشته باشد که رایانه‌های رومیزی ممکن است برای هر رایانه‌ای که کاربر می‌خواهد به شبکه بی‌سیم اضافه کند، به یک آداپتور بی‌سیم نیاز داشته باشد.

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم؛ نحوه شبکه کردن دو کامپیوتر با مودم ADSL

آیا می‌توانید بدون استفاده از هاب یا روتر برای انتقال فایل بین دو کامپیوتر با اشتراک اینترنت، مطالب و همچنین اسناد را به اشتراک بگذارید؟

فرض کنید باید انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم را بین رایانه‌های خانه خود به اشتراک بگذارید. بنابراین در این‌جا ما می‌خواهیم با شبكه كردن دو كامپيوتر با هم فایل‌های خود را به راحتی به اشتراک بگذاریم.

این را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. اولین راه برای اتصال آن‌ها از طریق هاب یا روتر است. اما چرا باید برای سخت افزار جدید پول خرج کرد و تنظیمات پیچیده شبکه را انجام داد، در حالی که این کار را می‌توان به راحتی و با حداقل تنظیمات شبکه به روشی ارزان انجام داد. بله درست شنیدید ما می توانیم دو کامپیوتر را برای اشتراک گذاری فایل بدون استفاده از هاب یا روتر به هم وصل کنیم. اما، چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در این وبلاگ با این موضوع آشنا خواهیم شد. پس بیایید شروع کنیم.

تنها با کمک یک کابل می‌توانیم دو کامپیوتر را برای اشتراک گذاری فایل وصل کنیم. این را می‌توان با استفاده از یک کابل متقاطع اترنت در دسترس انجام داد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر دو کامپیوتر را به عنوان یک دروازه پیش فرض برای یکدیگر اختصاص دهید.

دروازه پیش فرض مسیری است که کامپیوتر برای ارسال داده‌‌ها در زمانی که مسیر مشخصی برای ارسال آن به مقصد نمی‌داند، استفاده می‌کند. با مرور این وبلاگ خواهیم دید که چگونه این کار در ویندوز انجام می‌شود.

یک کابل متقاطع اترنت مانند تصویر زیر است:

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

 

بنابراین، اکنون گام به گام خواهیم دید که چگونه این کار انجام می‌شود.

آموزش تصویری شبکه کردن دو کامپیوتر با مودم ADSL

مراحل زیر برای انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم را دنبال کنید:

1.یک سر کابل را به آداپتور شبکه کامپیوتر اول و سر دیگر کابل را به آداپتور شبکه وصل کنید

2.ما باید مرحله 2 تا 13 را در اولین کامپیوتر انجام دهیم. کنترل پنل را در اولین کامپیوتر باز کنید.

3. بر روی Network Sharing Center کلیک کنید.

4. روی Change Advanced Sharing Settings کلیک کنید.

5. اکنون یک گزینه All Networks را مشاهده خواهید کرد. این را با کلیک کردن روی فلش کناری گسترش دهید.

شبكه كردن دو كامپيوتر با هم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم به زبان ساده

6. هنگامی که گزینه All Networks گسترش می‌یابد، مانند تصویر پیوست شده در زیر به نظر می‌رسد.

در ادامه مراحل شبكه كردن دو كامپيوتر با هم، گزینه Public Folder Sharing، گزینه Turn on sharing را علامت بزنید تا هر کسی که به شبکه دسترسی دارد بتواند فایل‌ها را در پوشه‌های عمومی بخواند و بنویسد.

آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم به زبان ساده

7. در گزینه Password protected sharing، تیک گزینه Turn off password protected sharing را بزنید.

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

8. بعد از این بر روی Save changes کلیک کنید. به گزینه Network and Sharing Center باز می‌گردید.

در این، اکنون می‌توانید اتصالات فعال خود را مشاهده کنید. در بخشی به نام View your Active Networks، شبکه‌ای را می‌بینید که اتصالات آن به صورت اترنت نشان داده می‌شود، چیزی شبیه به تصویر زیر.

آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم به زبان ساده

9. برای شبكه كردن دو كامپيوتر با هم، روی این اتصالات یعنی اترنت دوبار کلیک کنید. اکنون روی Properties of this pop-up box کلیک کنید.

10. یک پاپ باکس دوباره باز می‌شود. به تب Networking این کادر پاپ آپ بروید. تیک گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را بزنید.

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

11. روی پروتکل اینترنت نسخه 4 (TCP/IPv4) دوبار کلیک کنید. یک کادر پاپ آپ دوباره باز می‌شود. اکنون یک آدرس IP به سیستم 1 اختصاص می‌دهیم. روی گزینه-Use the following IP addresss را انتخاب کنید.

12. آدرس IP را به صورت 192.168.1.1، Subnet Mask را به صورت 255.255.255.0 و دروازه پیش فرض را به صورت 192.168.1.2 پر کنید. گزینه استفاده از سرور DNS زیر را انتخاب کنید. در سرور DNS ترجیحی 8.8.8.8 را پر کنید.

انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم / شبكه كردن دو كامپيوتر با هم

13. حالا کامپیوتر دوم را باز کرده و مراحل مرحله 2 تا 11 را مانند بالا انجام می‌دهیم. تنها تغییر در هنگام پر کردن آدرس‌های IP یعنی مرحله 12 خواهد بود.

14. آدرس IP را به صورت 192.168.1.2، Subnet Mask را به صورت 255.255.255.0 و دروازه پیش فرض را به صورت 192.168.1.1 پر کنید. گزینه استفاده از سرور DNS زیر را انتخاب کنید.

در سرور DNS ترجیحی 8.8.8.8 را پر کنید. در اینجا کامپیوتر اول را به عنوان دروازه پیش فرض کامپیوتر دوم می سازیم و در مرحله دوازدهم کامپیوتر دوم را به عنوان دروازه پیش فرض کامپیوتر اول می‌سازیم.

شبكه كردن دو كامپيوتر با هم / انتقال فایل بین دو کامپیوتر با اشتراک اینترنت

15. بر روی Ok و Close کلیک کنید. سیستم‌های شما برای اشتراک گذاری فایل آماده است.

16. می‌توانید کامپیوتر متصل شده را ببینید. به My Computer رفته و روی Network کلیک کنید.

Refresh کنید و می‌توانید نام کامپیوتر اول و دوم را که به هم متصل شده‌اند ببینید. در حال حاضر، شما می‌توانید هر فایل، صدا، ویدئویی که می‌خواهید جا به جا کنید و انتقال دهید.

بنابراین می‌توانیم با شبكه كردن دو كامپيوتر با هم بدون استفاده از هاب یا روتر را به هم وصل کنیم. امیدوارم امروز چیز جدیدی یاد گرفته باشید.

سخن پایانی

همانطور که راهنمای گام به گام انتقال فایل بین دو کامپیوتر با مودم وای فای یا شبكه كردن دو كامپيوتر با هم به زبان ساده را خواندیم. با استفاده از این روش دیگر همه چی راحت و آسان شده‌است و شما می‌توانید اطلاعات خود را منتقل دهید و از طریق فقط یک مودم با چند کامپیوتر وصل شوید. و تبادل اطلاعات داشته باشید و همچنین با آموزش شبکه کردن چند کامپیوتر با مودم که در بالا خواندیم، امیدوارم دیگر مشکلی برای ارتباط نداشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو