ترس از تنهایی چرا به وجود می آید و چطور بر آن غلبه کنیم؟

ترس از تنهایی چرا به وجود می آید و چطور بر آن غلبه کنیم؟


منبع: آرگا

6

1401/11/16

01:01


زندگی کردن با ترس از تنهایی بسیار سخت می باشد و می تواند به روح و روان فرد آسیب برساند از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و اگر دچار آن هستید این مشکل را رفع نمایید.

ترس از تنهایی یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند و این مشکل می تواند روی زندگی این افراد تاثیرات ویژه ای داشته باشد. همه افراد در کودکی ترس از تنها ماندن داشته اند و به روش های بسیاری آن را سرکوب کرده اند. بسیاری از افراد به دلیل این ترس های خود با یک سری از افرادی وقت گذرانی می کنند که اصلا آن ها را دوست ندارند و هیچ لذتی از این کار نمی برند. در ادامه علت ها و روش های درمانی این اختلال روانشناختی را برای شما بررسی می کنیم.

ترسیدن از تنها بودن

اختلال ترس از تنهایی

ترس از تنهایی اگر درمان نشود فرد را وادار به انجام یک سری از کار ها می کند و یکی از آن ها ازدواج کردن و دیگری مادر شدن می باشد. در واقع این افراد دچار اختلال هستند و با این کار نیز نمی توانند ازدواج موفقی داشته باشند و همچنین نمی توانند مادر خوبی برای فرزند خود باشند.

برخی از افراد فکر می کنند که اجتماعی بودن و شاد بودن آن ها نمی گذارد که تنها بمانند و برخی  نیز به این حال خود افتخار می کنند ولی باید با این واقعیت رو به رو شوید که این مورد یکی از اختلال ها می باشد و نیاز به درمان دارد در غیر این صورت نمی توانید زندگی خوبی داشته باشید.

چیستی این اختلال

مونوفوبیا که با نام های دیگری مانند اتوفوبیا، ایزولوفوبیا و ارموفوبیا  نیز شناخته می شود شامل چندین ترس مجزا می باشد که می تواند علت مشترکی داشته باشد. مهم ترین این ترس ها عبارت اند از :

  • تنها بودن در خانه
  • جدا شدن از یک فرد خاص
  • حضور در جمع به تنهایی
  • احساس انزوا
  • احساس نادیده گرفته شدن
  • تجربه خطر در تنهایی
  • تنهایی
  • زندگی کردن به تنهایی

نکته : این اختلال یک نوع فوبیا می باشد و به ترس مرضی مشهور می باشد با این حال باید بدانید که فردی که دچار آن می باشد در تنهایی ترس و اضطراب شدیدی را تجربه خواهد کرد.

روش های خوب درمان ترس تنها شدن

نشانه های ترس از تنهایی

این اختلال دارای یک سری از نشانه ها می باشند و این نشانه ها عبارت اند از :

  • نگرانی از تنها ماندن
  • هراس شدید داشتن از تنها ماندن
  • در تنهایی احساس جدا شدن از بدن خود را دارند.
  • لرز، تعریق، درد در قفسه سینه، سرگیجه، تپش قلب بالا و فشار خون بالا در تنهایی
  • ایجاد ترس در آن ها زمانی که می دانند قرار است تنها شوند.
  • تمایل برای فرار از تنهایی
  • حملات پانیک

علت های ترس از تنهایی

این اختلال می تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد با این حال باید بدانید که علت این مشکل به صورت دقیق مشخص نمی باشد و این بیماری دارای انواع متفاوتی است و هر کدام از انواع این بیماری می تواند دلایل روانشناختی خاص خود را به همراه داشته باشد.

ممکن است در برخی از شرایط تنها ماندن با خود ناشی از خاطرات بد روحی باشد و این خاطرات می تواند فرد را ضعیف کرده و در نهایت فرد از تنها ماندن در خانه و بیرون از خانه هراس شدیدی دارد.

در برخی از شرایط امکان دارد که دلیل هایی قانونی پشت ترس افراد وجود داشته باشد با این حال اگر در محله ای زندگی می کند که جرم و جنایت در آن بالا می باشد امکان دارد فرد بیش تر به اقدامات ایمنی بپردازد و یا حتی ترس او بیش تر از تنها ماندن در خانه باشد.

علل ایجاد ترس تنهایی

علت های ایجاد شدن این اختلال

اختلال هراس از تنهایی یکی از بیماری های روانشناختی می باشد و می تواند دارای علل متفاوتی باشد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. از مهم ترین علل ایجاد این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • داشتن تجربه های آسیب زا در گذشته
  • ناملایمات دوران کودکی
  • سوء استفاده کردن از کودک
  • مرگ افراد نزدیک در دوران کودکی
  • بی توجهی
  • استفاده از مواد مخدر توسط والدین
  • بیماری های جدی در خانواده
  • مشکلات شدید اقتصادی
  • طلاق
  • خشونت های خانگی

بیماری های همراه

هراس از تنهایی می تواند با خود یک سری بیماری های دیگر را نیز به همراه داشته باشد و این بیماری ها عبارت اند از :

ترس از تنهایی

رفع این اختلال

روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید این مشکل را در خود از بین ببرید و زندگی سالم تری را تجربه کنید. در واقع بسیاری از افرادی که درگیر این مشکل می باشند از زندگی خود و ترس هایی که دارند رضایت ندارند و احساس می کنند که در برابر شرایط ضعیف هستند از این رو اعتماد به نفس آن ها به صورت کلی از بین خواهد رفت.

خود تنظیمی

اولین راهی که برای درمان به شما پیشنهاد می کنیم خود تنظیمی می باشد. باید سعی کنید روی این توانایی خود بیش تر کار کنید و سعی کنید با انجام دادن فعالیت های آرمش بخش میزانی از استرس خود را از تنهایی از بین ببرید و از این حمله ها پیشگیری کنید. تنفس هدفمند، مدیتیشن و آروماتراپی چند مدل از بهترین روش هایی  می باشد که می تواند در این زمینه به شما کمک نماید. البته بهتر است قبل از این که به ان روش ها اکتفا کنید با یک متخصص و روانشناس در این زمینه مشورت کنید.

درمان های خاص

یک سری دیگر از روش ها هستند که به صورت تخصصی تر می باشند و این ترس نیز مانند سایر فوبی ها می تواند به تمامی گزینه های درمانی پاسخ بدهد. دررمان های خاص و هدفمند باید توسط روانشناس و یا روانپزشک برای فرد اجرا شود تا نتیجه بسیار خوب و مثبتی را با خود به همراه داشته باشد. این درمان ها می تواند بر روی کاهش ترس و اضطراب تاثیر بگذارد و به تدریج توانایی های شما را بهبود بخشد.

ترس از تنهایی

  • رفتار درمانی

یکی از روش های درمانی که امروزه بسیار شناخته شده می باشد رفتار درمانی و یا CBT  می باشد. در این روش به افراد عمل هایی آموزش داده می شود تا بتوانند در زمان های تنهایی خود از آن ها استفاده کنند و با توجه به پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است حدودا ۷۵ درصد از افراد می توانند با استفاده از CBT فوبیا های خود را درمان کرده و زندگی بهتری داشته باشند.

  • مواجهه درمانی

یکی از روش های دیگر درمانی استفاده از مواجهه درمانی می باشد. در این روش فرد چرخه اجتنابی که دارد می شکند و با چیز های که از آن ها می ترسید رو به رو خواهد شد. در هراس از تنهایی فرد از تنها ماندن با خود و وقت گذرانی با خودش می ترسد از این رو بهتر است با خودش مواجه شود و هراس خود را از بین ببرد.

بنابراین در مواجهه درمانی فرد به صورت مکرر در فضای اضطرابی و تنهایی قرار می گیرد و این فضا توسط درمانگر کنترل می شود و بعد از مدتی به صورت مکرر چرخه اجتناب قطع خواهد شد و تحمل این هراس راحت تر می شود و فرد گاها متوجه می شود که وقت گذرانی به تنهایی را بیش تر دوست دارد.

ترس تنها ماندن

  • دارو درمانی

در بسیاری از موارد فرد مجبور به استفاده از دارو ها می شود تا بتواند هراس خود را از بین ببرد ولی باید بدانید که تا مدتی روان درمان صورت نگیرد نمی توان از دارو درمانی استفاده کرد زیرا بسیاری از افراد با دارو درمانی بهبود پیدا می کنند و نشانه های هراس تنها شدن کاهش می یابد.

به صورت کلی از دو نوع دارو برای این درمان ها استفاده می شود و یکی از آن ها مسدود کننده های بتا بوده و دیگری آرامبخش ها می باشند. استفاده از مسدود کننده های بتا بسیار مفید تر واقع می شود و می تواند با آزاد شدن آدرنالین در بدن مقابله نماید و همانطور که می دانید آدرنالین یکی از هورمون های مهم در بدن می باشد و می تواند با استرس و اضطراب در بدن فرد آزاد شده و شرایط بدنی را برای موقعیت اضطرابی آماده کند.

استفاده از آرامبخش ها نیز بسیار مفید می باشد و می تواند با کم کردن مقدار استرس فرد به آرام تر شدن او کمک کرده و در نهایت شرایط بهتری را برای فرد ایجاد نماید. البته استفاده از آرامبخش ها به همه افراد توصیه نمی شود زیرا می تواند اعتیاد آور باشد و به فرد وابستگی بدهد از این رو در افرادی که سابقه استفاده از مخدر ها را دارند و یا اعتیاد به الکل دارند این دارو ها باید با احتیاط بیش تری مورد استفاده قرار بگیرد.

ترس از تنهایی

اختلال های روانشناختی درمان های ساده ای دارند از این رو هر چقدر سریع تر برای درمان اقدام کنید سریع تر می توانید از شر آن ها رهایی یافته و زندگی بهتری برای خود و اطرافیانتان به خصوص پارتنر خود بسازید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو