طرح اوکراین برای قطع روابط با ایران

منبع: ساعد نیوز

3

1401/11/16

01:04


ساعدنیوز: وزیر خارجه اوکراین: در طول تاریخ هیچ اشتباهی در برابر ایران مرتکب نشدیم. آن‌ها (ایران) به روسیه پهپاد‌های جنگی ارسال کردند. آن‌ها حد و مرز را رد کردند.

طرح اوکراین برای قطع روابط با ایران

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرارو، وزیر خارجه اوکراین تهدید به قطع روابط کشورش با ایران کرد. وزیر خارجه اوکراین گفت که به رئیس جمهوری این کشور (زیلنسکی) پیشنهاد کرده روابط دیپلماتیک با ایران قطع شود.

مقامات امریکایی، اوکراینی و اروپایی گفته اند روسیه در جنگ علیه اوکراین، از پهپاد های ساخت ایران استفاده می کند. مقامات اوکراینی بابت این موضوع به شدت از ایران انتقاد کرده اند. اوکراین همچنین سفیر ایران را اخراج و سطح روابط با تهران را کاهش داد. علاوه براین، اروپا و امریکا تحریم هایی را در این باره علیه ایران اعمال کردند.
روسیه این موضوع را تکذیب می کند. مقامات ایران، اما ضمن تاکید بر بی طرفی می گویند قبل از جنگ، به روسیه پهپاد داده اند.

"دمترو کولیبا" وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با بی بی سی گفت ممکن است تصمیم قطع روابط دیپلماتیک با ایران در هر لحظه گرفته شود. این موضوع به رفتار تهران در آینده مرتبط است.

وزیر خارجه اوکراین با اعلام اینکه به رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد قطع روابط با ایران را داده است افزود: در طول تاریخ هیچ اشتباهی در برابر ایران مرتکب نشدیم. آن ها (ایران) به روسیه پهپاد های جنگی ارسال کردند. آن ها حد و مرز را رد کردند.

او درباره اینکه چه کسی عامل حمله پهپادی به اصفهان است هم گفت که در این باره ایده ای ندارد.
در این حمله یک تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان مورد حمله قرار گرفت. وزارت دفاع می گوید حمله ناموفق بود.

طرح اوکراین برای قطع روابط با ایران / وزیر خارجه اوکراین به ایران: همکاری با روسیه عواقب دارد

قبل از این مشاور رئیس جمهوری اوکراین با انتشار یک توییت، احتمال مشارکت یا ارتباط این کشور در حمله پهپادی به اصفهان را مطرح کرده بود.
"میخائیل بودولیاک" مشاور رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به حمله پهپادی اصفهان توییت کرده بود: "منطق جنگ، بی رحم و کشنده است. جنگ، دخالت کنندگان و همدستان آن را به شکل جدی، بازخواست می کند. وحشت و سربازگیری بی پایان در روسیه وجود دارد و شب انفجاری علیه تاسیسات ساخت پهپاد و موشک و پالایشگاه نفت در ایران. اوکراین به شما هشدار داده بود".

وزارت خارجه ایران هم در واکنش به این اتفاق، کاردار اوکراین در تهران را احضار کرد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین با اشاره به ایران گفت: "عواقب همکاری با روسیه خیلی وقت ها از هر گونه سود و فایده ای عبور خواهد کرد."

روسیه از ۵ اسفند ۱۴۰۰ جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و این جنگ ادامه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو