معاینه لگن در بارداری و آنچه باید بدانید

معاینه لگن در بارداری و آنچه باید بدانید


منبع: آرگا

6

1401/12/15

02:37


معاینه لگن در بارداری به علت های مختلفی چون سابقه ناباروری، مقاربت دردناک و غیره انجام می شود که امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

معاینه لگن در بارداری به این سبب انجام می شود تا وضعیت دهانه رحم چک شود البته در این معاینه به موارد دیگری نیز توجه می شود. این معاینه برای انجام تست پاپ اسمیر انجام می شود و آزمایشاتی که در اویل بارداری ضروری است انجام شود این معاینه صورت می گیرد.

آشنایی با معاینه لگن در بارداری

نحوه معاینه لگن در بارداری

در زمان معاینه لگن، لباس خود را در می آورید و روی تخت معاینه دراز می کشید. پزشک دستکش می پوشد و انگشت اشاره و میانی خود را در واژن قرار می دهد و دهانه رحم را ارزیابی می کند. این کار می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد و بعضی از زنان معاینه را ناراحت کننده می دانند. پزشک از طریق این معاینه متوجه وضعیت دهانه رحم می شود. موقعیت دهانه رحم هم مورد ارزیابی قرار می گیرد، هم در قسمت خلفی (رو به دنبالچه) هم در جلو. امکان دارد به جزئیات دیگری توجه شود، مانند اینکه نوزاد تا چه اندازه داخل لگن وارد شده است و اینکه نوزاد به چه سمتی می باشد.

دلیل معاینه لگن در خانم های باردار

در اکثر موراد، معاینه برای انجام تست پاپ اسمیر و دیگر آزمایشات در اوایل بارداری انجام می شود. اگر در دوران حاملگی هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد، به طور معمول تا حدود هفته سی و ششم بارداری هیچ معاینه دیگری وجود نخواهد داشت. بعد از این زمان، برای پزشکان معمول است که در هر ویزیت در بقیه دوران بارداری معاینه انجام دهند. علت این کار بررسی تغییرات در دهانه رحم می باشد. هیچنین پزشکان متوجه می شوند که آیا زایمان زودرس خواهید داشت یا خیر. بعضی از پزشکان خواهان این هستند که در هر ویزیت بارداری در دوران حاملگی، معاینه واژینال صورت می گیرد. بجز مواردی که علل پزشکی قانع کننده ای وجود داشته باشد، این نوع معاینه لازم و ضروری نیست.

آشنایی با معاینه لگن در حاملگی

  • مشکلات زنان و زایمان
  • مقاربت دردناک
  • سابقه ناباروری
  • مشکوک بودن به مشکلات دهانه رحم، مثل زخم دهانه رحم یا زایمان زودرس
  • احتیاج به بررسی دهانه رحمف در صورت القاء زایمان

آیا معاینه لگن نشان دهنده زمان زایمان است؟

یکی از کارهایی که ارزیابی دهانه رحم شما قادر به انجام آن نمی باشد، تعیین روز و ساعت زایمان می باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان دهنده این می باشد که ماده خاصی وجود دارد که توسط ریه های کودک شما ترشح و موجب زایمان می شود. بنابراین دهانه رحم شما به طور قطع شاخص خوبی برای آنچه امکان دارد در آینده رخ دهد، نیست. دهانه رحمی که نرم و گشاد شده است به این معنا نمی باشد که فردا یا روز بعد بیشتر باز می شود. دهانه رحم اکثر خانم های بارداری می تواند هفته ها پیش از شروع واقعی زایمان، کمی یعنی بین ۱ تا ۲سانتی متر گشاد شود.

اتساع دهانه رحم به مواردی بستگی دارد که خارج از کنترل ما می باشند، بسیاری از خانم های یک زایمان طولانی پیش از زایمان و یک زایمان فعال سریع را تجربه می کنند. دیگر خانم ها امکان دارد پیش از گشاد شدن دهانه رحم ساعات زیادی زایمان داشته باشند. دهانه رحمی که یک روز بالا، سفت و بسته است امکان روز بعد شروع به نازک شدن و گشاد شدن نماید.

بیان معاینه لگن در بارداری

احتمال خطر در معاینه لگن

اگر چه پزشک از یک دستکش استریل استفاده می نماید، ولی این احتمال وجود دارد که باکتری از واژن به دهانه رحم انتقال پیدا می کند. این موضوع خطر عفونت غشاهای کیسه آب را بیشتر می کند که یک عارضه جدی می باشد. همچنین خطر تحریک دهانه رحم و پارگی غشاها وجود دارد. اگر به موعد مقرر نرسیده اید، یا کودک شما آماده به دنیا آمدن نمی باشد، این کار قادر است به مداخلات بیشتری در زمان زایمان منجر شود که افزایش انقباضات، القا یا حتی سزارین را شامل می شود. همچنین معاینه لگن می تواند جنبه های روانی به همراه داشته باشد. خانم های زیادی است که به آن ها گفته می شود دهانه رحمشان اینقدر باز شده، توقع دارند فورا زایمان کنند. با این وجود روزها می گذرد و آن ها هنوز باردار هستند که موجب سردرگمی، یا نگرانی آن ها می شود
اگر دکتر بر معاینه لگن شما اصرار ورزد، اهمیت دارد که بدانید دلیل آن چه چیزی می باشد. علت خاص معاینه و مقصود انجام آن را سوال کنید و متوجه شوید چه چیز را برای بارداری یا تولد نوزاد تغییر میدهد.

بیان معاینه لگن در حاملگی

اگر قانع نشده اید که علت خوبی برای معاینه لگن وجود دارد یا خیر، در این صورت حق دارید آن را رد کنید یا نظر پزشک دیگر را جویا شوید. اگر تصمیم بر معاینه لگن دارید، اطمینان پیدا کنید که مثانه شما خالی می باشد و گرم، راحت و به خوبی پوشانده شده است. حریم خصوصی شما باید تضمین شود و هیچ کارمند اضافی نباید در اتاق حضور داشته باشد مگر اینکه شما این اجازه را بدهید. نفس عمیق بکشید و عضلات کف لگن خود را شل کنید تا ناراحتی، یا درد احتمالی کم شود. شما باید آگاه باشید که به چه دلیل معاینه لگن پیشنهاد می شود. پزشک از این معاینه چه توقعی دارد و این اطلاعات به شما چگونه کمک می کند. بایستی شیوه این کار برای شما توضیح داده و رضایت آگاهانه اخذ شود. تمامی این اطلاعات باید به شما ارائه شود تا قادر باشید بعد از داشتن تمامی حقایق در مورد انجام دادن یا ندادن معاینه لگن در بارداری تصمیم گیری نمایید.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک عوارض زایمان زودرس کلیک نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو