حکاکی نام داریوش بزرگ روی یک تکه سفال کشف شده در سرزمینهای اشغالی فاقد اصالت است

منبع: همگردی

4

1401/12/15

02:44


ایسنا/ براساس خبرهای واصله، حکاکی نام داریوش بزرگ روی یک تکه سفال کشف شده در سرزمینهای اشغالی فاقد اصالت است.

مسئولان اداره آثار باستان شناسی در سرزمینهای اشغالی اعلام کردند اصالت حکاکی نام «داریوش یکم» پادشاه هخامنشی روی تکه سفالی که اخیرا کشف شده را تایید نمی کنند.

این تکه سفال در ماه دسامبر 2022 توسط مردی کشف شد که مشغول قدم زدن در جنوب مرکزی سرزمینهای اشغالی بود و بخاطر کشف شی به نام «داریوش یکم» در سرزمینهای اشغالی خبرساز شد. بر همین اساس هم قدمت این تکه سفال به 2500 سال پیش نسبت داده شده بود.

پس از انتشار خبر کشف این سفال، یک کارشناس حکاکی های زبان آرامی به مقام های حوزه باستان شناسی اطلاع داد که خودش این کلمات را روی این شی باستانی حکاکی کرده است.

این کارشناس که نام او اعلام نشده است، به مقامات باستان شناسی سرزمینهای اشغالی گفت که خودش این کلمات را در جریان یک سفر آموزشی در تابستان سال گذشته در محوطه باستان شناسی «تل لاچیش» روی سفال حک کرده تا به دانشجویان چگونگی حک کلمات در عصر قدیم را توضیح دهد.

او گفت که پس از این کار این تکه سفال را در همان مکان رها کرده است.

مقامات اداره آثار باستانی سرزمینهای اشغالی اعلام کردند که اشتباه در بررسی این اثر «ناخواسته و بدون سوء نیت» صورت گرفته است اما تصمیم کارشناس برای رها کردن قطعه سفال حک شده «سهل انگاری» بوده است. این قطعه سفال در آزمایشگاه بررسی شده و با توجه به اینکه مشخص شده بود یک شی تاریخی است، سردرگمی بوجود آورد و به گمراهی محققان و برهم زدن حقیقت علمی منجر شده است.

حکاکی نام داریوش بزرگ روی یک تکه سفال کشف شده در سرزمینهای اشغالی فاقد اصالت است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو