چگونه به سوالات کودکان در مورد بچه دار شدن پاسخ دهیم؟

چگونه به سوالات کودکان در مورد بچه دار شدن پاسخ دهیم؟


منبع: آویژه

7

1401/12/15

03:16


چگونه به سوالات کودکان در مورد بچه دار شدن پاسخ دهیم؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

برخی اوقات کودکان سوالاتی مانند، بچه چگونه به دنیا می آید، می پرسند. البته اگر کودک یا نوجوانتان از شما این چنین سوالاتی پرسید، اصلا تعجب نکنید. اگر کودک شما می‌پرسد که بچه چجوری به وجود میاد؟ باید سعی کنید پاسخ صادقانه‌ای به آنها بدهید که قابل درک باشد. این نحوه پاسخ برای توضیح بچه دار شدن برای کودکان، آنها را برای تجربه های آینده آماده می کند. هنگامی که می خواهید فرایند تولید مثل را برای نوجوان یا کودک توضیح دهید. مطمئن شوید که وضعیت را ارزیابی کرده و پاسخ خود را متناسب با سن کودکتان تنظیم کنید.

 

سوال در مورد بچه دار شدن

نکته اول

 وضعیت کودک یا نوجوان خود را ارزیابی کنید

وقتی موضوع مطرح می شود، آرام و آرام باشید. برای بچه ها در هر سنی طبیعی است که در مورد نوزادان سوال بپرسند. آمادگی برای گفتگو به شما کمک می کند. اما حتی اگر آماده نبودید، سعی کنید آرام بمانید و عجولانه نتیجه گیری نکنید. نفس عمیقی بکشید و مانند هر موضوع دیگری با آنها صحبت کنید.

اولین واکنش شما ممکن است خندیدن یا عوض کردن موضوع مکالمه باشد. با این حال، اگر شما توضیح ندهید، کودکان شما در مورد موضوع کنجکاوتر می شوند. بهترین کار این است که وقتی در مورد روند تولید مثل سوال می پرسند به این موضوع بپردازید.

اگر فرزند شما نیست به والدین خودش ارجاع دهید!

اگر فرزند شخص دیگری از شما در مورد چگونگی بچه دار شدن سؤال کرد. به والدین یا سرپرست کودک موکول کنید.

اگر پرستار بچه هستید، ممکن است آنها از شما در مورد تولید مثل یا رابطه جنسی سؤال کنند. آرام باشید و بهترین پاسخ خود را برای نزدیک شدن به موضوع ارائه دهید. اگر سوال در مورد بدن است، به آن پاسخ علمی بدهید. اگر سؤالی است که فکر می کنید نمی توانید یا نباید به آن پاسخ دهید، به آنها بگویید که از اولیای خود بپرسند.

برای مثال، می‌توانید اینگونه بگویید: «بیا از مادرت بپرسیم وقتی به خانه می‌رسد، شاید جوابش را بداند!». با این کار ممکن استکه آنها آن را فراموش کنند. شما می توانید به والدین آنها اطلاع دهید که کودکتان در مورد مساپل جنسی کنجکاو بوده است.

اگر آنها همچنان با جسارت سوالات شخصی بیشتری می پرسند، خونسرد بمانید و مانند زمانی با آنها رفتار کنید که کار بدی را انجام داده اند. به آنها یادآوری کنید که نباید از کلمات زشت استفاده کنند و به آنها بگویید که اگر به این کار ادامه دهند، به والدین آنها اطلاع می دهید.

دلیل کنجکاوی کودک شما چیست؟

توجه کنید که چرا کودک شما در مورد نوزادان کنجکاو شده است. با این که بچه ها به طور طبیعی کنجکاوی می کنند، شاید دلیلی وجود داشته باشد که آنها این سوال خاص را می پرسند. به عنوان مثال، معلم آنها در مدرسه ممکن است باردار باشد، یا ممکن است نوزادی را در تلویزیون دیده باشند.

اگر باردار هستید، یک کودک بزرگتر ممکن است در مورد خواهر یا برادر جدید خود کنجکاو شود. بسیار رایج است که بچه ها وقتی می دانند بچه ای در راه است شروع به سؤال درباره نوزادان و بارداری می کنند.

کودکان شما چه فکری در مورد بچه دار شدن دارند

از آنها بپرسید که فکر می کنند بچه ها از کجا می آیند. شاید فرزندتان از شما درباره نحوه بچه دار شدن می پرسد تا چیزی را که قبلاً می‌داند را شما تأیید کنید. اگر قبلاً هرگز در مورد آن صحبت نکرده اید، سعی کنید چیزی مانند این سوال را مطرح کنید! خودت فکر می‌کنی بچه‌ها از کجا می‌آیند؟ برای اینکه بدانید که کودک شما خودش چقدر در مورد مسائل جنسی اطلاعات دارد!

اما اگر قبلاً درباره بچه دار شدن و بارداری با فرزندتانصحبت کرده اید، با تأیید آنچه قبلاً گفته اید شروع کنید. چیزی شبیه به این جمله را بگویید “خوب، ما قبلا در مورد نحوه ساخته شدن اسپرم و روند تخمک گذاری صحبت کرده ایم، درست است؟” هنگامی که آنها تأیید کردند که آن اطلاعات را می دانند، به سراغ پاسخ دادن به سؤال جدید شان بروید.

به سوالی که فرزندتان می پرسد پاسخ دهید.

بسیاری از والدین برای توضیح تولید مثل برای نوجوان شان دچار آشفتگی می شوند زیرا احساس می کنند باید کل روند را برای فرزندانشان توضیح دهند. اما ب جای این کار باید، روی دادن پاسخ های صادقانه به سؤالی که از شما پرسیده اند تمرکز کنید.

اگر آنها به طور واضح بپرسند که چگونه نوزادان از مادر خود متولد می شوند، می توانید چیزی شبیه این را بگویید “بچه ها از یک فرد دارای رحم، و از طریق کانال واژن مادر، بیرون می آیند.

اگر به نظر می رسد از پاسخ شما راضی نیستند، از آنها چیزی مانند “آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهید در مورد نوزادان بدانید؟” یا «آیا سؤال دیگری دارید؟»

نحوه بچه دار شدن

پاسخ خود را متناسب با سن کودک تنظیم کنید.

یک کودک کوچکتر نیازی به دانستن تمام جزئیات خاص در مورد بارداری و بچه دار شدن ندارد. برای کودکان زیر 6 سال، بحث را ساده و کلی نگه دارید. همانطور که آنها بزرگتر می شوند، می توانید از مکالمات قبلی خود برای پاسخ به سؤالات خاص تر استفاده کنید.
به احتمال زیاد یک کودک کوچکتر برخی از اطلاعاتی را که شما به آنها می گویید را فراموش می کند.

از پاسخ های عامیانه پرهیز کنید

هنگام صحبت در مورد مسائل و اندام های جنسی از کلمات عامیانه یا تعبیرهای نا خوشایند استفاده نکنید. هنگامی که با فرزندتان صحبت می کنید، با اندام تناسلی مانند هر قسمت دیگری از بدن رفتار کنید. از واژه های علمی آلت تناسلی، واژن، رحم، جنسیت، دانه و تخمک برای اشاره به روند تولید نوزاد استفاده کنید.

برای مثال، می‌توانید بگویید «اسپرم باید با تخمک ملاقات کند تا مادر بچه‌دار شود. در مورد آناتومی کلی تولید مثل به آن‌ها آموزش دهید.

شما می توانید زمانی که فرزندتان در حال یادگیری بقیه اعضای بدن خود است، آموزش درباره اندام تناسلی خود را آغاز کنید. تا زمانی که آنها در حدود 2 یا 3 سالگی هستند، باید بدانند که یک زن واژن دارد، یک مرد یک آلت تناسلی دارد.

وقتی در حال پاسخ دادن به سؤالاتی در مورد بچه دار شدن هستید، تا زمانی که آنها رابطه جنسی را درک کنند، اشکالی ندارد که رابطه جنسی را به عنوان «عشق ورزی» معرفی کنید. این می تواند به کودک کمک کند تا نوزادان را با چیزهای مثبت و نه چیزهای ترسناک یا منفی مرتبط کند.

به کودکان زیر 5 سال پاسخ های ساده و صادقانه بدهید.

کودکان کوچکتر به جای رابطه جنسی، بیشتر بر بارداری و چگونگی به دنیا آمدن بچه ها متمرکز هستند. توضیح دهید که اسپرم باید با تخمک ملاقات کند و نوزاد در رحم مادر تشکیل می شود.

اگر آنها پرسیدند که چگونه یک نوزاد ساخته می شود، بهتر است این را بگویید: « نوزادان زمانی متولد می شوند که اسپرم پدر تخمک مادر را بارور می کند. سپس نوزاد به مدت 9 ماه در رحم رشد می کند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شود تا به دنیا بیاید.
اگر در مورد چگونگی بیرون آمدن نوزاد پرسیدند، توضیح دهید که نوزاد از واژن خارج می شود. یا توضیح دهید که برخی از مادران از نظر پزشکی باید جراحی شوند تا نوزاد را از رحم خود خارج شوند.

حتما توضیح دهید که رحم بخشی از واژن است و با معده متفاوت است. از آنجایی که نوزادان در داخل شکم والدین به نظر می رسند، این می تواند برای کودکان گیج کننده باشد.

از کتاب های تصویر دار استفاده کنید

از کتاب های مصور برای کمک به توضیح موضوع برای یک کودک کوچکتر استفاده کنید. کتاب های زیادی در بازار وجود دارد که روند بچه دار شدن و تولید مثل را به زبان ساده توضیح می دهد. آنها اغلب شامل تصاویری می شوند که مناسب کودکان و تا حد امکان غیرجنسی هستند.

اگر نمی توانید کتابی برای کودکان پیدا کنید که به خوبی این روند را توضیح دهد، یک کتاب آناتومی بدن را تهیه کنید. این کتاب ها می‌توانند برای نشان دادن محل رشد کودک و ظاهر دستگاه تناسلی استفاده شود.

کتاب‌های آناتومی همچنین برای یادگیری پاسخ به سؤالات سخت‌تر، مانند “اسپرم چگونه ساخته می شود؟” بسیار مفید باشند.

بلوغ را در سن ۶ تا ۱۲ سال توضیح دهید

صحبت در مورد بلوغ را زمانی شروع کنید که سن کودک شما بین 6 تا 12 سال است. برای خانم ها، بلوغ می تواند از 8 یا 9 سالگی شروع شود و برای آقایان از 9 یا 10 سالگی . با آنها در مورد این واقعیت صحبت کنید که بلوغ باعث تغییراتی در شکل بدن، خلق و خوی آنها می شود. زندگی روزانه به آنها اطلاع دهید که پریود نشانه ای از این است که یک فرد واژن می تواند بچه دار شود و در مورد اینکه چگونه انزال از آلت تناسلی می تواند تخمک را در صورت داشتن رابطه جنسی بارور کند، صحبت کنید.

اگر فرزندتان درباره زمان شروع اولین قاعدگی‌اش بپرسد، می‌توانید اینگونه بگویید: «بیشتر افرادی که واژن دارند اولین قاعدگی خود را در سن 9 تا 16 سالگی تجربه می‌کنند. برخی افراد زودتر آن را تجربه می کنند و برخی دیرتر.

اولین قاعدگی شما نشانه آن است که بدن شما شروع به بلوغ جنسی کرده است و به این معنی است که اگر با کسی که آلت تناسلی دارد رابطه جنسی داشته باشید ممکن است باردار شوید.

سعی کنید در مورد بلوغ به عنوان یک چیز طبیعی صحبت کنید و به آنها بگویید که بلوغ ممکن است باعث شود بیشتر به رابطه جنسی فکر کنند.

توضیح بچه دار شدن برای کودک

برای پاسخ به سوالات جنسی خود را آماده نشان دهید

طوری رفتار کنید که کودکان بدانند که شما برای پاسخ دادن به سؤالات آنها حاضرید. یک کودک بزرگتر یا نوجوان فکر می کند همه چیز را در مورد رابطه جنسی می داند،اما این درست نیست. شما باید خود را به عنوان فردی نشان دهید که فرزندتان می تواند درباره موضوعات حساس با او صحبت کند. تا او بتواند سوالات حساس خود را از شما بپرسد. به عنوان مثال، یک نوجوان ممکن است نیاز داشته باشد بداند که آیا از طریق رابطه دهانی باردار می شود؟.

به نوجوان خود یادآوری کنید که  او می‌تواند هر سؤالی که در مورد روابط یا بدن خود دارد، از شما بپرسد.

تصور نکنید که اگر فرزند شما در مورد رابطه جنسی سوال می کند پس حتما او رابطه جنسی دارد. ممکن است فقط به این دلیل بپرسند که با دوستان خود در مورد این موضوع صحبت می کنند یا آن را در فیلمی دیده اند.

به سوالات کودک متنوع پاسخ دهید

هنگام توضیح تولید مثل برای نوجوانان پاسخ های متنوعی بدهید. اکثرا در پاسخ به سوال کودمان در مورد چگونگب تولد بچه و بارداری می گویند که نوزادان زمانی به دنیا می آیند که زن و مرد رابطه جنسی دارند. اما همیشه هم به این صورت نیست. روش های مختلفی برای بچه دار شدن وجود دارد.

به عنوان مثال، یک زوج ممکن است از لقاح آزمایشگاهی برای تشکیل خانواده استفاده کنند.

هنگام بحث در مورد بچه دارشدن و بارداری از زبان خنثی جنسیتی استفاده کنید، مانند “فردی که واژن/رحم دارد”، “فردی که آلت تناسلی دارد/بیضه دارد”، “افراد باردار” (در مقایسه با زنان باردار).

در زندگی روزمره نیز پاسخ دهید

اطلاعات مربوط به تولید مثل را در مثال های روزمره بگنجانید. مهم است که به کودکان اطلاع دهید که سؤالات در مورد نوزادان و جنسیت طبیعی هستند. سعی کنید به دنبال راه هایی باشید که بتوانید قبل از اینکه فرزندتان بپرسد، روند بچه دار شدن را به او آموزش دهید.

به عنوان مثال، اگر در باغ وحش هستید و یک حیوان باردار را می بینید، بهتر است این را بگویید: آن ببر را می بینی که از بقیه آنها بزرگتر است؟ آنها باردار هستند و بچه ببر خواهند داشت!

در مورد روابط مثبت و سالم بحث کنید.

برای کودکان بزرگتر از 6 سال، این فرصت خوبی برای شروع صحبت در مورد روابط جنسی است. توضیح دهید که وقتی شخصی در یک رابطه است چه اتفاقی می‌افتد و چگونه در یک رابطه محترمانه باید رفتار کنید.

در این مرحله، آنها ممکن است به صورت واضح در مورد رابطه جنسی صحبت کنند. و به آنها بگویید که وقتی از نظر جنسی بالغ شدند، در صورت داشتن رابطه جنسی می توانند بچه دار شوند.
به یاد داشته باشید که هر زمان که مناسب باشد، اطلاعاتی در مورد پیشگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی و فشار همسالان در مورد رابطه جنسی به آنها بدهید.

آموزش های لازم را به نوجوان خود در مورد رضایت و ارتباط محترمانه در یک رابطه ارائه کنید.

حریم خصوصی را به فرزندتان آموزش دهید

به کودکان خود بگویید که اندام تناسلی آنها بخش خصوصی است. به کودکان کوچک تر توضیح دهید که فقط والدین یا پزشک آنها باید این قسمت ها را ببینند. به آنها یادآوری کنید که هیچ کس نباید از آنها بخواهد به اندام تناسلی آنها دست بزنند یا از آنها بخواهند که آلت شخص دیگری را لمس کنند.
این گونه به کودک توضیح دهید: «واژن و آلت تناسلی اندام‌های خصوصی هستند و هیچ‌کس نباید از شما بخواهد که مال شما را لمس کند یا از شما بخواهد که آلت او را لمس کنید. اگر کسی این را از شما خواست، حتما باید به من بگویید.

با گفتن «نه» یا «باید بروم» به فرزندتان بیاموزید که از موقعیت های ناراحت کننده یا ترسناک خارج شود.

به فرزندتان اطمینان دهید که برای گفتن این موارد به شما، هرگز تنبیه یا دچار مشکل نمی شود.

کنجکاوی کودکان در مورد تولید مثل

سخنی از مشاوران آویژه

با فرزند خود متناسب با سنش صحبت کنید. اگر او در مورد نحوه به دنیا آمدن نوزاد، چگونه بچه دار شدن دائم از شما سوال می کند، سعی کنید به گونه ای رفتار کنید که او نسبت به این موضوع حساس نشود. واکنش های تند و جدی می تواند فرزندتان را کنجکاوتر از قبل کند. همچنین او دیگر سوالات و انچه که در ذهنش می گذرد را با شما درمیان نمی گذارد. بهتر است بررسی کنید تا متوجه شوید که چرا فرزندتان با چنین سوالاتی در ذهن خود روبه رو شده است. او ممکن است صحبت های بچه های بزرگتر را شنیده باشد و یا فیلم و سریالی که مناسب سن او نبوده را تماشا کرده باشد. پس بهتر است این موضوع دقیقا بررسی شود.

اگر نمی دانید چگونه باید بچه دار شدن را برای فرزندتان توضیح دهید، به شما توصیه می کنم از مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند تا به سوالات کودک خود در مورد نحوه بچه دار شدن متناسب با سن و سالش پاسخ دهید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو