تفاوت آبسه مقعدی با بواسیر چیست؟

منبع: زرین بانو

5

1401/12/15

03:23


آبسه مقعد و هموروئید هر دو بیماری هایی نسبتاً شایع مربوط به ناحیه مقعد هستند. این دو بیماری علیرغم شباهت آنها در مکان، اشتراکات کمی دارند. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا علائم شما به هموروئید اشاره دارد یا آبسه؟

آبسه مقعد و هموروئید هر دو بیماری هایی نسبتاً شایع مربوط به ناحیه مقعد هستند. این دو بیماری علیرغم شباهت آنها در مکان، اشتراکات کمی دارند. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا علائم شما به هموروئید اشاره دارد یا آبسه؟ در این مقاله به تفاوت آبسه پری مقعد و بیماری بواسیر می پردازیم.

تفاوت آبسه مقعدی با بواسیر چیست؟

آبسه پری آنال در مقابل بواسیر

هنگامی که بیماران ناحیه برجسته ای را در نزدیکی مقعد پیدا می کنند، در نگاه اول به سختی می توان به طور کامل تشخیص داد که آیا این یک آبسه مقعدی است یا هموروئید. ساده ترین راه برای تشخیص این تفاوت این است که آیا این توده دارای علائم است یا خیر و به نظر می رسد که توده حاوی مایع بوده یا فقط تجمعی از پوست بدن است. یکی دیگر از تفاوت های این دو در نحوه درمان آنها است، اکثر اوقات آبسه مقعدی باید تخلیه شود، در حالی که هموروئید یا بواسیر معمولاً خود به خود از بین می رود.

آبسه مقعدی یا پری آنال چیست؟

آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می شوند. آبسه های مقعدی نیز نامیده می شوند، مجموعه های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می شوند. این آبسه ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شده و باعث عفونت گسترده شوند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود، عفونت می تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.

علت ابتلا به آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ناشی از عفونت کوچکی است که از یک غده مقعدی بسیار کوچک شروع می شود، که منبسط شده و فضایی برای تجمع چرک در زیر پوست ایجاد می کند. اکثر آبسه ها در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما گاهی اوقات در داخل کانال مقعد هم ایجاد می شوند.

علائم آبسه در مقعد عبارتند از:

  • یک توده سفت یا تورم در اطراف ناحیه مقعد که می تواند بزرگ و حساس باشد
  • گاهی تب، لرز و خستگی
  • درد در نزدیکی مقعد
  • حرکات روده دردناک

کلینیک اچ پی وی در این باره بیان می کند؛

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا فیستول مقعدی همان آبسه است؟ در واقع، فیستول آنورکتال ممکن است از یک آبسه که پیشرفت کرده است ایجاد شود. برخلاف فیستول، آبسه یک کانال دو سر نیست. یک مجرای تک سر بوده که به یک حفره در بافت روی پوست منتهی می شود. این دو بیماری علائم مشابه بسیاری از جمله درد و تورم دارند.

تشخیص

بعضی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص بوده و بعضی دیگر نیستند. در برخی شرایط ممکن است این کانال ها خود به خود بسته شده و در قسمت های دیگر مجدد باز شوند. پزشک شما به دنبال نشانه هایی از ترشحات یا خونریزی است. پزشک ممکن است هنگام معاینه انگشت خود را به مقعد شما بکشد. نگران نباشید به گونه ای این کار را انجام می دهد تا بیمار هیچگونه دردی حس نمی کند.

معاینه مقعدی با قرار دادن انگشت پوشانده شده با دستکش و ژل روانکاری در انتها راست روده انجام می شود تا موارد زیر بررسی شوند:

  • عملکرد عضله های اسفنکتر داخلی و خارجی
  • منطقه عفونت
  • سر منشا فیستول
  • حدود 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون دچار فیستول می شوند. از جمله این مطالعات می توان به آزمایش خون، اشعه ایکس و کولونوسکوپی اشاره کرد.

برای خواندن مقاله کامل درباره فیستول کلیک کنید.

روش درمان آبسه

در اغلب موارد، آبسه مقعدی باید از چرک عفونی تخلیه شود. این تضمین می کند که عفونت گسترش نمی یابد.

هموروئید چیست؟

هموروئید یک سیاهرگ متورم بوده که در زیر پوست نزدیک رکتوم قرار دارد. این توده ها معمولاً علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهند و یا باعث درد یا ناراحتی نمی شوند. بسیاری از اوقات، توده بواسیر خود به خود از بین می رود. گاهی اوقات، هموروئید ممکن است خونریزی کند و ممکن است پس از پاک کردن، خون قرمز روشن را روی دستمال توالت مشاهده کنید. به ندرت ممکن است لخته خون تشکیل شود و باعث ایجاد هموروئید ترومبوز شده شود که می تواند باعث درد شود.

هموروئید چیست

علت ایجاد بواسیر یا هموروئید

بواسیر اغلب به دلیل زور زدن در حین اجابت مزاج ناشی از یبوست متناوب یا مزمن ایجاد می شود.

روش درمان بواسیر

همانطور که گفته شد، اکثر بواسیرها نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه ترومبوز شوند. هموروئید ترومبوز شده با ترومبکتومی درمان می شود. این یک روش رایج است که در آن جراحان بریدگی در بواسیر ایجاد کرده و خون را تخلیه می کنند.

همانطور که می بینید، اگرچه آنها در نواحی مشابهی از بدن ظاهر می شوند، اما این دو حالت بسیار متفاوت هستند. چه از آبسه مقعدی، هموروئید رنج می برید یا مطمئن نیستید، برای درمان با متخصصین کولورکتال یا جراح عمومی تماس بگیرید.

علائم را می توان به روش های زیر کاهش داد. با این حال، این درمان ها هموروئید را به طور کامل از بین نمی برند:

  • داروهای بدون نسخه: این داروها شامل کرم‌ها و پمادهای موضعی، پدها یا شیاف‌هایی با مواد فعال مانند هیدروکورتیزون برای تسکین خارش و درد است.
  • دعوای باند لاستیکی: یک نوار لاستیکی روی پایه هموروئید قرار می گیرد تا جریان خون را قطع کند و باعث کوچک شدن یا افتادن هموروئید شود.
  • هموروئیدکتومی: این ممکن است شامل منگنه زدن نیز باشد، جایی که هموروئید پرولاپس به جای خود باز می گردد. این روش ها تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و اکثر افراد می توانند در همان روز جراحی به خانه بروند.

https://www.tampacolorectal.com/blog/perianal-abscess-vs-anal-hemorrhoid-whats-the-difference

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو