فواید کراتین بدنسازی، کمک به رشد سریع عضلات

منبع: نیک شو

4

1401/12/15

12:40


کراتین یکی از مکمل‌های افزایش حجم عضلانی است که بیشتر در بدنسازی استفاده می‌شود. این مکمل به بهبود عملکرد فیزیکی، تسریع ریکاوری و ترمیم فیبرهای عضلانی کمک کرده و برای بهبود قدرت و حجم عضلات استفاده می‌شود.   کراتین؛ مکملی برای افزایش توده عضلانی کراتین به طور طبیعی در بدن ما در مقادیر کم یافت […]

فواید کراتین بدنسازی، کمک به رشد سریع عضلات

کراتین یکی از مکمل‌های افزایش حجم عضلانی است که بیشتر در بدنسازی استفاده می‌شود. این مکمل به بهبود عملکرد فیزیکی، تسریع ریکاوری و ترمیم فیبرهای عضلانی کمک کرده و برای بهبود قدرت و حجم عضلات استفاده می‌شود.

 

کراتین؛ مکملی برای افزایش توده عضلانی

کراتین به طور طبیعی در بدن ما در مقادیر کم یافت و تولید می‌شود. این ماده را می‌توان به مقدار کم در غذاهای با منشاء حیوانی مانند گوشت قرمز و ماهی پیدا کرد اما برای دریافت مقدار کافی کراتین برای ساخت عضلات، باید مقادیر زیادی از این غذاها را مصرف کنید. از آنجایی که این کار سخت بنظر می‌رسد، مصرف مکمل بدنسازی می‌تواند به تامین کراتین مورد نیاز بدن کمک کند.

 

کراتین باعث جذب آب در بافت ماهیچه‌ای، جذب سلولی و ضخیم شدن اندازه سلول‌ها می‌شود. این فرآیند را نباید با احتباس مایعات که با مصرف سدیم اتفاق می‌افتد اشتباه گرفت، زیرا در این حالت مایع در خارج از سلول‌ها جمع می‌شود و حجم را افزایش می‌دهد اما این به معنای عضله بیشتر نیست. کراتین ماهیچه‌های شما را بزرگتر و قوی‌تر کرده و ظاهر عضله را بهبود می‌بخشد.

 

روش‌های مختلفی برای مصرف کراتین وجود دارد که هر فرد، بسته به بدن خود و شرایط آن می‌تواند مرحله بارگیری را انجام دهد. دوز مصرفی کراتین به نظر پزشک بستگی دارد زیرا بدن هر فرد برای عملکرد صحیح به اندازه خاصی از این ماده نیاز داشته و در صورت مصرف بیش از حد عوارضی به همراه خواهد داشت.

 

توصیه می‌شود که روزانه بین 2.5 تا 3 لیتر آب همراه با مکمل کراتین خود مصرف کنید زیرا این کار باعث افزایش جذب سلولی کراتین شده و همچنین برای از بین بردن سموم از طریق ادرار مفید است.

 

به یاد داشته باشید که مکمل‌ها هرگز نباید جایگزین یک رژیم غذایی سالم و متعادل شوند. بیشتر مکمل‌ها برای بدن شما مفید هستند اما نباید از رژیم غذایی خود غافل شوید. هم‌چنین فراموش نکنید اگر تمرینات ورزشی منظم انجام ندهید، هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت. در بازار انواع مختلفی از کراتین وجود دارد اما بهترین نتایج معمولا با مصرف مکمل‌های کراتین مونوهیدرات حاصل می‌شود.

 

فواید مکمل کراتین چیست؟

افزایش آنابولیسم

افزایش توده عضلانی

تسریع بهبودی درد عضلانی

کاهش خستگی

افزایش انرژی در طول تمرینات

ظرفیت فعالیت‌های بدنی بی هوازی را بهبود می‌بخشد.

آسیب سلولی و التهاب را پس از فعالیت بدنی کاهش می‌دهد.

تولید اسید لاکتیک را به تاخیر می‌اندازد.

قدرت بدن را بین 5 تا 15 درصد افزایش می‌دهد.

میزان ترشح هورمون رشد در حین ورزش را افزایش خواهد داد.

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

مصرف 5 الی 10 گرم کراتین در روز هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

برای افرادی که گیاهخوار بوده یا به بیماری‌های عصبی دچار هستند، مصرف کراتین مفید است.

مصرف کراتین به افزایش تمرکز و بهبود حافظه کمک می‌کند.

مصرف کراتین می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، صرع، آسیب مغزی، بیماری نورون حرکتی و … مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است که کراتین یک مکمل بی خطر و بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.

 

مصرف کراتین برای چه ورزشکارانی توصیه می‌شود؟

کراتین به طور کلی برای همه ورزشکاران توصیه می‌شود، حتی برای افرادی که بدنسازی نمی‌کنند. مصرف آن در افرادی که از نوعی بیماری عصبی رنج می‌برند یا در ورزشکارانی مانند بدنسازان، دونده‌ها، ورزشکاران سه گانه و … رایج است. فراموش نکنید پیش از مصرف مکمل کراتین حتما باید با یک پزشک مشورت کنید تا با تشخیص ایشان شروع به مصرف مکمل کنید.

فواید کراتین بدنسازی، کمک به رشد سریع عضلات

انواع مکمل های بدنسازی مانند گینر، چربی سوز، گلوتامین، آمینو اسید، و … در سایت داروخانه داروبیار، رضا شکری موجود می باشد.

 

سخن پایانی

کراتین یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های غذایی در بین ورزشکاران است که برای دستیابی به افزایش توده عضلانی، قدرت و در نهایت برای دستیابی به عملکرد بهتر در فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شود. مانند بسیاری از مکمل‌های غذایی، کراتین نیز موافقان و مخالفانی دارد اما به طور کلی عوارض جدی برای آن گزارش نشده است. این مکمل قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌شود (اگرچه بعد از آن بهتر است) و به بهبود قدرت، توده عضلانی و عملکرد در تمرینات بدنی با شدت بالا، کمک می‌کند.

 

چنانچه برای خرید مکمل مناسب بدنسازی نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان مجموعه داروبیار پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

 

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو