نحوه اجرا گذاشتن چک برگشتی

نحوه اجرا گذاشتن چک برگشتی


4

1401/12/24

16:28


به نظر شما چه مراحلی را باید برای اجرا گذاشتن چک برگشتی انجام دهید؟ برخی افراد تصور می کنند همین که به شعبه بانک مورد نظر مراجعه کرده و چک در همان شعبه برگشت داده شود، کار تمام شده و بانک ادامه مراحل اخذ مبلغ چک از صادر کننده آن را انجام می دهد. در …

نحوه اجرا گذاشتن چک برگشتی

به نظر شما چه مراحلی را باید برای اجرا گذاشتن چک برگشتی انجام دهید؟ برخی افراد تصور می کنند همین که به شعبه بانک مورد نظر مراجعه کرده و چک در همان شعبه برگشت داده شود، کار تمام شده و بانک ادامه مراحل اخذ مبلغ چک از صادر کننده آن را انجام می دهد. در حالی که این تصور اشتباه است و بانک فقط گواهی برگشتن خوردن چک را به دارنده آن تحویل می دهد. بقیه مراحل ثبت شکایت و طلب مبلغ چک باید توسط دارنده آن و در مراجع مربوطه به انجام برسند.

برای وصول چک و شکایت از صادر کننده آن، راه های مختلفی وجود دارند که با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک نیز شرایط مختص به خود را دارند. با توجه به اهمیت اطلاع از نحوه به اجرا گذاشتن چک های بی محل، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف اجرا گذاشتن چک برگشتی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه کیفری

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه کیفری

یکی از مشکلاتی که در مورد چک های بانکی وجود دارد عدم امکان وصول برخی از آن هاست. به بیان دیگر دلایل مختلفی می توانند برای نقد نشدن چک های بانکی وجود داشته باشند. برای مثال کافی نبودن موجودی حساب بانکی صادر کننده چک یکی از دلایل اصلی نقد نشدن چک هاست. در این شرایط دارنده چک می تواند بعد از دریافت گواهی برگشت خوردن چک از بانک، اقدامات قانونی را انجام دهد.

یکی از اقداماتی که در این مورد می توان انجام داد به اجرا گذاشتن چک برگشتی به روش کیفری است. یعنی دارنده چک با مراجعه به دادگاه یک شکایت کیفری تنظیم می کند. توجه داشته باشید برای ثبت شکایت کیفری در مورد چک های برگشتی حداکثر تا 6 ماه بعد از دریافت گواهی برگشتن خوردن چک از بانک فرصت دارید. در غیر این صورت امکان ثبت شکایت کیفری از بین خواهد رفت. در مورد ثبت شکایت کیفری برای چک های برگشتی چند نکته مهم وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه دریافت برگه ثنا بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال در صورتی می توانید برای برگشت خوردن چک بانکی شکایت کیفری ثبت کنید که صادر کننده چک بنا به دلایلی همچون برداشت وجه از حساب بعد از صدور چک به اندازه ای که امکان وصول چک نباشد، صدور دستور عدم پرداخت مبلغ چک یا صدور چک با علم به مسدود بودن حساب خود امکان وصول چک را از بین برده باشد. با توجه به وجود شرایط قانونی برای ثبت شکایت کیفری در مورد چک های برگشتی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه ثبتی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه ثبتی

بدون شک دارنده هر چک بانکی تمایل دارد در موعد مقرر چک را نقد کرده و به پول خود برسد. در این میان چک هایی نیز برگشت می خورند و باید اقدامات قانونی را برای وصول آن ها انجام داد. رایج ترین شکایت و اقدامی که در مورد به اجرا گذاشتن چک برگشتی انجام می شود مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بعد از دریافت گواهی برگشتن خوردن چک از بانک است. این روش به اصطلاح شیوه ثبتی نام دارد و دارنده چک تمایلی به ثبت شکایت کیفری یا حقوقی ندارد. بنابراین به سازمان ثبت اسناد مراجعه کرده و با تکمیل فرم های مربوطه خواهان صدور اجراییه می شود.

برای اطلاع از نحوه ثبت سرقت خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

در این شرایط فرد صادر کننده چک موظف است ظرف مدت 10 روز مبلغ چک را به دارنده آن پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت مبلغ چک، اموال صادر کننده در مدت زمان کمتری نسبت به سایر شکایت ها توقیف می شوند. البته اموالی به جزء منزل مسکونی، خودرو و وسایل ضروری زندگی. توجه داشته باشید در این نوع از به اجرا گذاشتن چک های برگشتی فرد دارنده باید 5 درصد از مبلغ چک را برای صدور اجراییه به مراجع مربوطه پرداخت کند.

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه حقوقی

نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی به شیوه حقوقی

یکی دیگر از روش هایی که برای اجرا گذاشتن چک های برگشتی وجود دارد؛ ثبت شکایت حقوقی است. در این شرایط فرد قصد شکایت کیفری ندارد ولی تمایلی هم به وصول چک از طریق صدور اجراییه سازمان ثبت اسناد و املاک ندارد. براساس شرایط این روش به اجرا گذاشتن چک برگشتی، دارنده آن هر زمان که بخواهد بعد از دریافت گواهی برگشت خوردن چک می تواند اقدامات لازم را برای ثبت شکایت حقوقی در دادگاه انجام دهد.

در این شرایط دارنده چک می تواند درخواست پرداخت هزینه های دادرسی و خسارت های وارد شده را نیز به ثبت برساند. همچنین امکان درخواست صدور قرار تامین خواسته برای توقیف اموال منقول و غیر منقول صادر کننده چک نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام وکالتنامه بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم برای چک برگشتی از صادر کننده آن شکایت کنیم؟

راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا در شکایت حقوقی از صادر کننده چک های برگشتی می توانیم هزینه دادرسی را نیز از او طلب کنیم؟

بله، این امکان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه طلب هزینه دادرسی می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

در صورتی که اجراییه را برای وصول مبلغ چک برگشتی دریافت کنیم باید هزینه صدور آن را پرداخت کنیم؟

بله، هزینه صدور اجراییه چک های برگشتی را دارنده چک پرداخت می کند.

آیا امکان ثبت شکایت کیفری برای صادر کننده چک های برگشتی وجود دارد؟

بله، این امکان در مورد چک های برگشتی وجود دارد.

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو