طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی ، دسر خوشمزه ترکیه ای

5

1401/12/24

16:29


طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دسر سارای سارماسی نارگیلی ، یکی…

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دسر سارای سارماسی نارگیلی ، یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب ترکیه ای را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دسرها یکی از بهترین و پرطرفدارترین میان وعده ها در تمام دنیا هستند. ترکیه یکی از کشورهایی است که به تنوع دسرهای خوشمزه خود معروف است. یکی از دسرهای بسیار خوشمزه که قطعا عاشق طعم آن می شوید دسر سارای سارماسی است.

دسر سارای سارماسی (saray sarması) نوعی دسر خوشمزه ترکی است که تهیه آن بسیار راحت است. این دسر با یک لایه پودر نارگیل، یک لایه دسر محلبی و یک لایه خامه یا کرم تهیه می شود و در نهایت رول می شود. در ادامه طرز تهیه دسر سارای سارماسی ترکی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

مواد لازم

  • شیر ۱ لیتر (۴ لیوان)
  • شکر ۱ لیوان
  • آرد ۱ لیوان
  • کره ۵۰ گرم
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • پودر نارگیل ۱ الی ۲ لیوان

مواد لازم برای لایه رویی

  • پودر کرم شانتی ۱ پاکت (یا ۷۵ گرم پودر خامه)
  • شیر سرد ۱ لیوان

نکته: پودر کرم شانتی و یا پودر خامه را از لوازم قنادی تهیه کنید. همچنین می توانید به جای مخلوط پودر کرم و شیر از خامه قنادی فرم گرفته استفاده کنید.

طرز تهیه سارای سارماسی

برای تهیه این دسر خوشمزه، ابتدا پودر نارگیل را داخل سینی بپاشید طوریکه در تمام سطح سینی پخش شود. شما به ۲ لیوان پودر نارگیل احتیاج دارید زیرا کف سینی باید پر شود. سپس سینی را کنار بگذارید.

حالا آرد و شکر را داخل قابلمه ای بریزید. شیر را کم کم به قابلمه اضافه کنید و همزمان با همزن دستی هم بزنید و اجازه ندهید آرد گلوله گلوله شود. سپس روی اجاق بگذارید و با حرارت متوسط مدام هم بزنید. (دقت کنید حرارت اجاق زیاد نباشد).

وقتی محلبی شروع به حباب زدن کرد، قابلمه را از روی اجاق بردارید. وانیل و کره را اضافه کنید و تا وقتی که کره آب شود هم بزنید تا مخلوطی یکدست داشته باشید.

وقتی که محلبی هنوز گرم است به طور یکسان روی لایه نارگیل و در تمام قسمت های سینی بریزید و روی آن را صاف کنید. پس از کمی خنک شدن، سینی را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد شود. (اگر قبل از اینکه خنک شود شروع به رول کردن کنید، احتمال ترک خوردن دارد. پس به این نکته دقت کنید).

پس از این مدت، کرم شانتی و شیر سرد را داخل ظرفی بریزید و با همزن برقی تا وقتی که فرم بگیرد و قوام سفتی داشته باشد هم بزنید. سپس سینی را از یخچال خارج کرده و کرم را داخل سینی به طور یکنواخت روی محلبی سرد شده بمالید. (همانطور که گفتیم می توانید به جای ترکیب کرم شانتی و شیر، از خامه فرم گرفته استفاده کنید).

در نهایت دسر داخل سینی را با چاقو به ۱۲ قسمت مساوی برش بزنید. به دلخواه می توانید روی مواد پودر پسته، گردو و یا فندق خرد شده هم بپاشید. سپس به آرامی از یک طرف لیسک را زیر مواد برده و تا کنید و شروع به رول کردن کنید.

روی دسرهای رول شده را هم می توانید با پودر پسته و یا به دلخواه انواع مغزها یا میوه ها تزئین کنید. دسر سارای سارماسی نارگیلی شما آماده است، آن را در کنار یک چای خوش عطر سرو کنید.

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

چند نکته

  • اگر سارای سارماسی کاکائویی می خواهید، کافیست ۳ قاشق غذاخوری پودر کاکائو به آرد خود اضافه کنید.
  • این دسر با رسپی های متنوع تهیه می شود. به دلخواه می توانید حتی خامه داخل آن را نیز شکلاتی کنید.
  • در اندازه گیری مواد لازم، لیوان معادل لیوان های فرانسوی دسته دار می باشد.
  • به دلخواه می توانید ۲ قاشق غداخوری گلاب نیز به مواد محلبی اضافه کنید.

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

طرز تهیه سارای سارماسی نارگیلی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو