7 هدف ازدواج موفق از نظر مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی

7 هدف ازدواج موفق از نظر مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی


منبع: ایران ناز

4

1401/12/24

16:31


7 هدف ازدواج موفق از نظر مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی

7 هدف ازدواج موفق از نظر مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی

 

ازدواج یک پدیده اجتماعی به حساب می آید که حاصل پیوند دو جنس مخالف است. این پدیده ی پیچیده مقدمه تشکیل خانواده است و از آنجایی که جامعه از به هم پیوستن خانواده به وجود می آید؛ در نتیجه ازدواج امری حیاتی و ضروری در تنظیم جامعه است.

 

ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با اهداف ازدواج موفق و داشتن یک خانواده سالم صحبت کنیم و همچنین تاثیر مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره روانشناسی را بررسی کنیم.

 

مرکز مشاوره

 

اهمیت ازدواج آنجا مشخص می شود که می تواند پیامد های مثبت و منفی زیادی در بر داشته باشد و اگر هوشمندانه ، منطقی و همچنین آمیخته با احساسات افراد انتخاب شود ، تاثیرات مثبت روی روان فردی و اجتماعی افراد می گذارد و فرد خوشبختی واقعی را می تواند لمس کند اما اگر انتخاب نادرست باشد نه تنها فرد به خوشبختی واقعی دست پیدا نمی کند بلکه ممکن است باعث آسیب جبران ناپذیر به روان فرد شود و با پشیمانی زیادی همراه باشد.

 

پس ضرورت انتخاب درست همینجا برای ما آشکار می شود که مستلزم مشاور و راهنمای دلسوز است که این راهنما می تواند بزرگتر خانواده مثل پدر یا پدربزرگ باشد.

 

اما گاهی بزرگتر خانواده با دلسوزی بیش از حد نه تنها به فرزند خود کمک نمی کند بلکه زندگی که مطابق میل فرزندش نیست را به او تحمیل می کند که بسیاری از آنها آینده خوبی ندارند و در نهایت به طلاق منجر میشوند.

 

البته نمی توان اهمیت نظر بزرگتر خانواده را در ازدواج و انتخاب افراد انکار کرد اما این امر حیاتی به یک مشاور مجرب و متخصص در این زمینه نیاز دارد که همان مشاور ازدواج در مرکز مشاوره است.

 

7 هدف مهم ازدواج موفق را از نظر متخصصان روانشناسی شامل :

 

• تکامل

• آرامش

• شادکامی

• تولید مثل

• رفع نیازها

• موفقیت

• رفع تنهایی

 

حال به بررسی هرکدام میپردازیم:

 

• تکامل:

انسانها در طول زندگی خود همواره به دنبال نیمه گمشده خود هستند چراکه خود می دانند به تنهایی کامل نیستند و برای ادامه زندگی نیاز به یک فرد کامل کننده خود دارند تا بتوانند در جهت رفع نقص ها و نیاز های خود حرکت کنند.

 

درواقع انتخاب شریک زندگی درست این انگیزه را به فرد می دهد که ویژگی های سالم او همچون مسئولیت پذیری ، هوش ، پشتکار و همچنین باقی استعداد های وی شکوفا شود تا بتوانند از آنها در جهت بهبود زندگی خانوادگی خود استفاده کنند.

 

در واقع روح و جسم مرد و زن به هم وابسته است و یکدیگر را تکمیل می کنند.

 

کلینیک روانشناسی

 

چیزی که در این بین حائز اهمیت است انتخاب درست فرد مکمل است که نیاز به بینش فردی و راهنمای درست دارد.

 

توجه داشته باشید که مکمل بودن با شبیه بودن منافاتی ندارد و در حقیقت شریک زندگی باید هر دو را داشته باشد یعنی هم شبیه شما باشد و هم مکمل شما؛ چراکه شبیه بودن از مهمترین معیارهای انتخاب شریک زندگی است که در مطالب گذشته بررسی شد.

 

انتخاب فرد مکمل به کمک مشاور روانشناس آسان می شود . درواقع در جلسات مشاوره ازدواج مکمل بودن و شبیه بودن زوجین از همه نظر بررسی می شود و در صورتی که دو نفر در اکثر موارد با یکدیگر تفاهم داشته باشند مشاور آن دو را برای یکدیگر مناسب می داند.

 

((به اکثر موارد)) اشاره کردیم چراکه هیچ دو نفری بنابر شرایط فرهنگی و خانوادگی و شخصیتی به طور کامل در همه موارد تفاهم ندارند و گاهی در تضاد هستند. مشاور باید توجه داشته باشد این تضادها تا حد امکان کم و در زندگی قابل کنترل باشد.

 

• آرامش

یکی از مهمترین اهداف ازدواج احساس آرامش است و داشتن احساس امنیت و آسوده خاطر بودن از مهمترین اهدافی که حتما باید در انتخاب شریک زندگی مد نظر قرار گرفته شود.

 

درواقع زن و مرد می توانند هرکدام به نوعی این آرامش را برای خانواده به ارمغان بیاورند و همچنین باعث تسکین خاطر یکدیگر شوند. این آرامش می تواند راه حل بسیاری از مشکلات زوجین باشد و همچنین بزرگ کردن فرزندی در محیطی آرام را به همراه داشته باشد.

 

بسیاری از تنش ها در خانواده از انتخاب فردی نامناسب برای زندگی نشات میگیرد که باعث می شود زندگی برای زوجین و همچنین خانواده ای که میسازند سخت شود.

 

گاهی این مشکل قابل حل است و در این شرایط می توانند با مشاوره خانواده از توصیه ها و راهنمایی های یک مشاور خانواده بهره مند شوند تا محیطی آرام را در زندگی بسازند.

 

دکتر باقری ، مشاوره ازدواج

 

درواقع تکیه کردن زوجین به یکدیگر مایه دلگرمی و آرامش هر دو است از طرفی میتوانند با کمک و هم فکری یکدیگر بر بسیاری از مسائل تسلط یابند که با انتخاب فردی مناسب و شایسته این هدف ازدواج می تواند تحقق یابد.

 

• شادکامی

یکی از نیازهای اساسی همه انسانها داشتن یک زندگی شاد است البته نمیتوان منکر ناراحتی و غم های معمول زندگی شد اما به طور کلی انسانها همواره به دنبال راهی برای رفاه و در نتیجه آن شاد بودن هستند و هرکس راه و شیوه خاص خود را برای شادی انتخاب می کند اما یکی از مهمترین مواردی که میتواند شادی بخش زندگی انسانها شود ازدواج با فردی درست است.

 

تنهایی یکی از عوامل از بین بردن شادی انسانهاست و وقتی یک فرد مورد مناسبی را برای ادامه زندگی خود پیدا می کند می تواند در کنار او احساس شادی و رضایت روانی را به دست بیاورد.

 

پس ازدواج و تشکیل خانواده یک راه برای رسیدن به شادی حقیقی در زندگی است به شرطی که شریک زندگی شما انسانی درست و مناسب برای شما باشد در غیر این صورت نمی توان انتظار یک زندگی شاد را از این ازدواج داشت.

 

شادکامی علل مختلفی دارد از جمله علل فردی ، اجتماعی ، خانوادگی و… که هر کدام در جای خود می تواند اثربخش باشد اما ازدواج با شرایط مناسب می تواند یک عامل موثر در ایجاد آن تلقی شود و بسیاری از تحقیقات نشان داده است که افرادی که ازدواج کردند نسبت به افراد مجرد شادتر هستند.

 

• تولید مثل

تشکیل خانواده و داشتن فرزند از اهداف اصلی ازدواج و بقای نسل انسانها است. زوجین از طریق فرزند آوری بین نسل ها ارتباط برقرار می کنند و همچنین با تربیت صحیح آنان یک جامعه سالم را می سازند. فرزندان میتوانند پیوند محکمی بین زوجین برقرار کنند و بی فرزندی باعث ناپایداری یک ازدواج می شود.

 

پرورش و تربیت فرزندان از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه شود و لازمه آن مادر پدری صبور و مسئولیت پذیر است که بتوانند بر اساس دانش ، مهارت و اصول درست تربیت کودکان و نوجوانان، آنها را به بزرگ کنند تا جامعه ای سالم را بسازند.

 

فرزند آوری آثار سودمندی روی خود زوجین دارد مثل شکوفا کردن استعدادهای ذاتی، رشد معنوی، احساس ارزشمند بودن، حس مسئولیت پذیری و در نهایت انگیزه ادامه زندگی و آرامش است.

 

فرزندان می توانند حمایتگر والدین خود باشند و همچنین عاملی برای تحکیم خانواده. متاسفانه امروزه زوجین به فرزند آوری رغبتی ندارند که همین موجب می شود در آینده ای نه چندان دور جمعیت جهان رو به کاهش و پیری رود و مشکلاتی نظیر اجتماعی، اقتصادی ، بقای نسل انسانها و… به وجود بیاورد.

 

• رفع نیازها

انسان مجموعه از نیازها را در خود دارد که عدم توجه به آن می تواند آسیب زا باشد. بسیاری از انسانها برای رفع نیازهای خود ازدواج می کنند نیاز هایی از قبیل نیاز به آرامش و امنیت، نیاز به بقا، نیاز به عشق و تعلق، نیاز جنسی و… .

 

نظر دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاور روانشناس خانواده در رابطه با نیازها و ازدواج:

 

تابع جماعت

 

وقتی نیازهای ما ارضا می شود ما به تعادل میرسیم و در نظریه تعادل گفته می شود که زندگی برقراری تعادلی است که مدام به هم می خورد و ما سعی در برقراری آن تعادل داریم مثل گرسنگی و تشنگی که وقتی رفع می شوند در بدن ما تعادل برقرار می شود و مجددا با نیاز به آنها تعادل بهم میخورد و ما سعی در برقراری آن تعادل داریم و ازدواج هم یک نیاز روانی اجتماعی و جنسی است که با آن تعادل در زندگی برقرار می شود.

 

از سوی دیگر نیاز به عشق و تعلق از جمله نیازهای مهمی است که انسانها با ازدواج به آن دست میابند، چرا که انسان بدون عشق انسانی ناامید و بی انگیزه برای ادامه زندگی است.

 

• موفقیت

لازمه موفقیت داشتن انگیزه است و انسانها میتوانند انگیزه لازم را از طریق ازدواج به دست بیاورند.

 

تکیه کردن به همسر، خود عاملی برای شکوفا شدن استعداد های ذاتی انسانهاست که آنها را به سوی زندگی سرشار از موفقیت سوق می دهد، همچنین آرامشی که از طریق ازدواج به دست می آید زمینه ساز موفقیت در انسانها است.

 

همانطور که گفتیم ازدواج به رفع نیاز انسانها کمک می کند و وقتی نیازهای اصلی و اساسی آدمی رفع شود راحت تر در مسیر موفقیت قدم می گذارد.

 

پس ازدواج خیلی در موفقیت افراد موثر است چرا که کسی که در ازدواجش موفق است این مسئولیت پذیری را دارد که در سایر زمینه ها نیز موفق شود.

 

اما هر ازدواجی باعث موفقیت افراد نمی شود و داشتن شریک زندگی مناسب و تکیه گاه و حمایتگر نیاز است تا بتواند آرامش را در خانواده برقرار کند و محیطی امن و آرام برای موفقیت همسرش فراهم کند.

 

پس ازدواج درست می تواند انسانها را در مسیر موفقیت قرار دهد و زوجین با کمک و همدلی یکدیگر به خوشبختی حقیقی دست یابند.

 

• رفع تنهایی

آدمی موجودی اجتماعی است و در تنهایی نمی تواند شاد و آرام باشد. ازدواج انسانها را از تنهایی می رهاند و از سوی دیگر با فرزند آوری باعث تشکیل خانواده می شود که خود عاملی برای رفع تنهایی به حساب می آید.

 

اما یک نکته مهم در این باره حائز اهمیت است آن هم این است که اگر صرفا برای رفع تنهایی یا به عبارت دیگر فرار از تنهایی به دنبال ازدواج هستید ، تصمیمی اشتباه است.

 

هرکس به دلیلی می تواند به دنبال فرار از تنهایی باشد مثلا جایگزینی برای رابطه شکست خورده قبلی که این بزرگترین اشتباه به حساب می آید چرا که بعد از ازدواج شرایط بهتر نمی شود بسا که بدتر شود.

 

شما زمانی می توانید به ازدواج فکر کنید که رابطه قبلی خود را به فراموشی سپرده باشید و بعد تن به ازدواج دهید اما برای فرار از آن نباید فرد دیگری را وارد این اشتباه کنید. یا مثلا برای فرار از تنهایی و افسردگی نباید به ازدواج فکر کرد.

 

فردی که افسرده است ابتدا باید به فکر روان خود از طریق مشاوره روانشناسی یا روانپزشکی باشد و پس از درمان کامل به ازدواج با فردی مناسب فکر کند چراکه درصورت ازدواج ، نه تنها خود فرد درگیرتر می شود بلکه شریک زندگی خود را نیز با این اختلال درگیر می کند.

 

پس رهایی از تنهایی می تواند دستاورد ازدواج باشد نه هدف اصلی آن که توجه به این نکته بسیار مهم است.

 

انتخاب نو ، مشاوره ازدواج

 

سخن آخر:

ازدواج یک پیوند بین زن و مرد است که معیار ها و اهدافی دارد و ابتدا باید براساس آن معیارها همسر مناسب خود را پیدا کنید تا به اهداف حاصله از آن دست بیابید این را بدانید که بدون انتخاب شریک زندگی درست نمی توان به هیچ یک از اهداف ازدواج دست یافت.

 

درواقع مشاور ازدواج و خانواده این وظیفه را دارد که به شما راه درست انتخاب همسر آینده را نشان دهد.

 

ما در کلینیک انتخاب نو خدمات مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده با مجرب ترین مشاوران روانشناسی را به شما عزیزان ارائه می دهیم.

 

مشاوره های کلینیک انتخاب نو هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی است. شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی با ما در تماس باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو