جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش

جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش


منبع: پارس ناز

7

1401/12/24

16:37


جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش

بدشکلی گوش می تواند پس از تصادف رخ دهد یا مادرزادی باشد. ناهنجاری های مادرزادی گوش شامل انواع اختلالات از گوش های کوچک و ناقص تا عدم وجود کامل گوش خارجی است. در چنین مواردی از روش های جراحی برای درمان استفاده می شود.

 

سمعک های استخوانی معمولاً برای جبران کم شنوایی در کودکانی که با نقایص مادرزادی گوش خارجی متولد می شوند و کم شنوایی انتقالی دارند استفاده می شود. آترزی گوش یکی از انواع بیماری های بد شکلی گوش است که می تواند باعث انواع مشکلات و بیماری های گوش و شنوایی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقل از وبسایت رسمی دکتر فرامرز معماری شما را با آترزی گوش بیشتر آشنا بکنیم.

 

آترزی گوش چیست؟

 

آترزی گوش یک نوع بیماری مادرزادی و ناهنجاری کروموزومی است که معمولاً به دلیل مصرف داروهایی مانند تالامید و غیره توسط مادر ایجاد می شود. جالب است بدانید، آترزی مادرزادی گوش در 1 مورد از 10000 تا 20000 مورد تولد رخ می دهد.

 

آترزی گوش با ناهنجاری های صورت و جمجمه مانند شکاف لب و فک همراه است. در این بیماری معمولا گوش خارجی درگیر می شود و امکان این که گوش میانی و داخلی بیمار سالم باشد زیاد است. تست OAE باید در بدو تولد برای تشخیص این بیماری انجام شود.

 

زیرا ممکن است شکل لاله گوش کاملا طبیعی باشد اما داخل کانال گوش مسدود شده باشد و توسط والدین مشاهده نشود. اگر کودک آترزی دو طرفه گوش دارد باید از سمعک های استخوانی استفاده کند.

 

اما اگر کودکی آترزی گوش یک طرفه دارد و گوش دیگر شنوایی طبیعی و سالم دارد، درمان آترزی گوش در اولویت است. آترزی گوش نوعی بیماری گوش است که می تواند باعث مشکلات شنوایی شود. آترزی گوش در نگاه اول مانند گوشت یا بافت غضروفی به نظر می رسد. آترزی معمولا در ناحیه لاله گوش دیده می شود.

 

علت و علائم پدید آمدن آترزی گوش

 

آترزی در واقع عدم تشکیل یا تکامل لاله گوش است. این بیماری مادرزادی معمولا به صورت یک طرفه دیده می شود، و آمار آن در پسران معمولا بیشتر از دختران است. همانطور که در ابتدای این نوشته ذکر شد، این مشکل می تواند ناشی از نقص در کروموزوم ها باشد.

 

علاوه بر این بعضی عوامل ارثی و وجود سرخچه مادرزادی نیز می تواند از علل پدید آمدن آن نیز باشد. استفاده از برخی داروها مانند تالیدومید در مادران یکی از علل این بیماری است. از دیگر دلیل های به وجود آمدن چنین بیماری ای میتوان به ازدواج فامیلی و بارداری در سنین بالا در مادران نیز اشاره کرد.

جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش

انواع بد شکلی گوش کدامند؟

 

بد شکلی گوش در کودکان و بزرگسالان انواع گوناگونی دارد. که عبارتند از: آترزی گوش، میکروتیا (میکروشیا) ، آنوتیا (آنوشیا)، گوش کشیده، گوش بادبزنی، گوش گل کلمی، گوش کشتی گیران، گوش پنهان و گوش آویزان.

 

همان طور که بالاتر اشاره کردیم آترزی گوش نوعی از بدشکلی گوش است که طی آن ممکن است بخش های ظاهری و بیرونی گوش هیچ مشکلی نداشته باشند اما گوش، فاقد کانال و مجرای خارجی است. این موضوع می تواند باعث ایجاد چندین نوع از کم شنوایی انتقالی شود.

 

میکروتیا (میکروشیا) و آنوتیا (آنوشیا) نیز انواعی از بدشکلی گوش هستند که ممکن است به نسبت دیگر انواع بدشکلی ها، عمومیت بیشتری داشته باشند. در میکروشیا، لاله گوش کوچک است اما تاثیر چندانی در شنوایی فرد ندارد و تنها یک مشکل ظاهری است اما آنوشیا به حالتی گفته می شود که در آن فرد فاقد لاله و بخشی از مجراست که این موضوع ممکن است به ایجاد کم شنوایی در فرد بینجامد.

 

 نوع دیگری از بدشکلی گوش، گوش های پنهان است که غضروف گوش توسط لایه ای از پوست پوشانده شده و نمی تواند بیرون بزند. نوع دیگری از بدشکلی گوش که در اینجا به آن اشاره می کنیم، گوش گل کلمی یا اصطلاحاً همان گوش کشتی گیران است که طی شکستگی های ممتد لاله گوش و عدم فرصت برای ترمیم یافتگی آن به وجود آمده است. برای درمان هر یک از این بدشکلی ها قطعا به یک پزشک متخصص رجوع کنید و بدون مشورت با دکتر گوش اقدام به کارهای خودسرانه نکنید.

 

درمان بد شکلی گوش

 

درمان بدشکلی گوش به دو روش جراحی و غیر جراحی امکان پذیر است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. روش غیر جراحی فقط برای بخشی از انواع بدشکلی های گوش مناسب است و بسیاری از بدشکلی ها فقط با درمان جراحی از بین می روند.

 

مثلا در درمان گوش های بادبزنی میتوان نوزادی که در ماه های اولیه تولد است را به سمت گوش ها خواباند و هرچند ساعت گوش را عوض کرد. غضروف های نوزاد در این سن شکل پذیر بوده و میتوان تا حد زیادی این مشکل را در ماه های اولیه تولد از بین برد. برای برخی دیگر از مشکلات بدشکلی گوش، انواعی از آتل ها نیز بعنوان درمان غیر جراحی می‌توانند مناسب باشند.

 

درمان‌های جراحی برای آن دسته از کودکانی مناسب است که پزشک پس از کنترل و چکاپ کامل به این نتیجه رسیده باشد که نمی‌توان با آتل و قالب گیری گوش آن را به حالت طبیعی برگرداند. بنابراین لازم است برای رفع این ناهنجاری با یک پزشک جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی ملاقات شده و بد فرمی گوش نوزاد به وسیله جراحی درمان شود.

 

اقدامات درمانی آترزی گوش

 

برای درمان این بیماری معمولا اقداماتی جهت بهبود شنوایی و در سنین بالاتر اقداماتی جهت بازسازی لاله گوش انجام می شود. در ابتدا آزمایشات و تست هایی جهت بررسی میزان ناشنوایی انجام می شود این آزمایشات شامل تست های ABR (AC و BC)است.

 

اگر آترزی در هر دو گوش مشاهده شود ( دو طرفه باشد) برای اصلاح شنوایی باید از سمعک استفاده شود. کودکانی که آترزی کانال دارند از سمعک های استخوانی که در هد باند(Head Band) قرار گرفته اند استفاده می کنند. معمولا درمان با کمک سمعک و روش های دیگر تا سن ۵ سالگی ادامه می یابد و در این سن کودک تحت جراحی قرار می گیرد.

جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش

جراحی

جراحی آترزی گوش دو قسمت مجزا دارد ابتدا بازسازی لاله گوش انجام می شود و پس از بازسازی لاله گوش، کانال گوش باز می گردد. باز کردن کانال گوش با کمک جراحی برای بهبود شنوایی است و با توجه به خطرات و شانس تنگی مجدد کانال در همه بیماران توصیه نمی شود.

 

در بازسازی لاله گوش، لاله به صورت مصنوعی یا جراحی بازسازی می شود. برای انجام آن سه روش متداول وجود دارد. در روش اول با کمک غضروف دنده لاله گوش بازسازی می شود. یعنی با استفاده از غضروف دنده خود بیمار لاله گوش در چند مرحله بازسازی می گردد. این عمل توسط آقای دکتر فرامرز معماری انجام می شود.

 

در روش دوم لاله گوش به صورت مصنوعی ساخته شده و با کمک آهن ربا به پایه هایی که در محل استخوان گوش مستقر شده است متصل می شوند. البته این روش تنها برای آترزی کامل گوش استفاده میشود که ناهنجاری لاله گوش بسیار زیاد است.

 

اما روش نوین تری هم برای انجام این جراحی وجود دارد. با کمک اسکن های سه بعدی لاله گوش را اسکن کرده و با کمک سلول های بنیادی آن را می سازند. این روش که برای انواع ناهنجاری ها قابل استفاده است هنوز در کشور ما انجام نمی شود و در مراحل تحقیقاتی است.

جراحی آترزی گوش و درمان بد شکلی گوش

 

نظرات


تصویری


ویدئو