همه چیز در مورد تقویت مو

منبع: زیبامون

3

1402/1/22

13:19


در ادامه مطلب، توضیحاتی در رابطه با منشأ و علت اصلی ریزش مو در آقایان و خانم‌ها، بهترین راهکارهای درمان خانگی ریزش مو، اهمیت روتین مراقبت از مو در رفع ریزش مو، راهکارهایی برای تقویت مو و تاثیر استفاده از ماسک مو در درمان ریزش مو ارائه شده است.

همه چیز در مورد تقویت مو

ریزش موی روزانه یک امر طبیعی و چرخه سالم برای جایگزینی موهای جدید به جای موهای قدیمی می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز، کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که تعداد موهایی که روزانه از دست می‌دهید، بیشتر از این تعداد باشد، باید برای درمان ریزش مو و تقویت مو اقدام نمایید. برای رفع مشکل ابتدا باید ریشه اصلی آن تشخیص داده شود و سپس آن را تقویت نمود. برهمین‌اساس در ادامه مطلب، توضیحاتی در رابطه با منشأ و علت اصلی ریزش مو در آقایان و خانم‌ها، بهترین راهکارهای درمان خانگی ریزش مو، اهمیت روتین مراقبت از مو در رفع ریزش مو، راهکارهایی برای تقویت مو و تاثیر استفاده از ماسک مو در درمان ریزش مو ارائه شده است.

 

منشأ و علل اصلی ریزش مو در آقایان و خانم‌ها

ریزش مو در آقایان و خانم‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. این دلایل ممکن است یک منشأ ساده و موقتی مثل کمبود ویتامین تا عوامل پیچیده‌تر مانند وضعیت سلامتی در کل بدن داشته باشد. با این حال امروزه روش‌های مختلفی برای تقویت مو در خانه وجود دارد. در ادامه برخی از عوامل مؤثر در ایجاد ریزش مو در آقایان و خانم‌ها بیان شده است.

آسیب جسمی

در برخی موارد منشأ ریزش مو می‌تواند عواملی مانند تصادف، جراحی یا بیماری‌های شدید مثل آنفولانزا و کرونا باشد. درمان ریزش مو کرونا خود فرآیند و رعایت نکایت مخصوص به خود را می‌طلبد. بهرحال این عوامل در چرخه زندگی مو تأثیر منفی دارند. چرخه رشد طبیعی مو شامل سه مرحله رشد، استراحت و ریختن می‌باشد که شرایط جسمی نامناسب می‌تواند باعث ایجاد اختلال در این روند شود. البته خبر خوب این است که در چنین شرایطی معمولاً بعد از بهبودی کامل بدن، موها دوباره شروع به رشد می‌نمایند. بنابراین جای نگرانی نیست.

زیاده‌روی در مصرف ویتامین A

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در مرکز آکادمی پوست آمریکا، مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها یا داروهای دارای ویتامین A می‌تواند از عوامل تأثیرگذار در افزایش ریزش مو باشد. مقدار مجاز برای مصرف روزانه این ویتامین برای بزرگسالان و کودکان بالای ۴ سال، ۵۰۰۰ واحد بین‌المللی IU در طول روز است. البته باید توجه داشت که قطع یکباره این ویتامین یا کاهش بیش از اندازه مصرف آن نه تنها به تقویت مو کمک نمی کند بلکه می‌تواند آسیب‌های متعددی را به بدن وارد نماید. بنابراین بهترین راهکار برای مصرف این ویتامین، استفاده بر اساس مشورت با پزشک می‌باشد.

کمبود پروتئین

معمولاً پروتئین مورد نیاز بدن با مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت، تخم‌مرغ و ماهی تأمین می‌شود. البته می‌توان با استفاده از برخی حبوبات نیز پروتئین مورد نیاز را به بدن منتقل کرد. در هر صورت کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد اختلال در چرخه طبیعی رشد مو می‌شود. البته این اتفاق حدود دو تا سه ماه بعد از کاهش پروتئین رخ می‌دهد. بنابراین در چنین شرایطی باید با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای تأمین پروتئین و تقویت مو اقدام نمود.

کاهش آب بدن

در برخی موارد ریزش مو می‌تواند علتی ساده مانند کاهش آب بدن داشته باشد. به‌طورکلی ارگآن‌های حیاتی بدن با استفاده از آب، متابولیسم طبیعی روزانه خود را انجام می‌دهند. بنابراین کمبود آب علاوه بر تحت‌تأثیر قراردادن خون‌رسانی و سلامت پوست، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو نیز باشد. بنابراین در چنین مواردی برای تقویت مو تنها کافی است آب مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید.

استرس و اضطراب

جالب است بدانید که اگر به مدت طولانی در معرض عوامل استرس‌زا قرار گرفته و زمان زیادی را درگیر آن‌ها باشید، ممکن است دچار ریزش مو شدید شوید. در این شرایط، درمان استرس و اضطراب شدید با استفاده از راهکارهای علمی و اثبات شده، توصیه‌ای ضروری است که از نان شب هم برای شما واجب‌تر است.

بهترین راهکارهای تقویت مو

یکی از اقدامات تأثیرگذار برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش آن، ماساژ کف سر با روغن‌های گیاهی می‌باشد. انجام این کار علاوه بر رشد مو باعث افزایش ضخامت تارهای آن در سلول‌های پاپیلای پوستی نیز می‌شود. در ادامه برخی از بهترین راهکارهای تقویت مو شرح داده شده است.

سرم مو یا سرم ریشه مو برای تقویت مو

همه چیز در مورد تقویت مو

یکی از بهترین راهکارهای تقویت مو، استفاده از سرم ریشه مو می‌باشد استفاده. این سرم مو محصول ترکیبی از روغن‌های سیاه‌دانه، رزماری و  بادام تلخ است که علاوه بر درمان ریزش مو، در تقویت مو و افزایش رشد موها تأثیر بسزایی دارد. همچنین در افزایش ضخامت ساقه مو نیز بسیار موثر می‌باشند. در صورتی که از خواص روغن سیاه‌دانه اطلاع داشته باشید، بدون شک می‌دانید که خود آن به تنهایی مانند اکسیری برای موهایتان می‌باشد؛ حال تصور کنید که ترکیب آن با روغن‌های رزماری و بادام تلخ، چه معجزه‌ای در تقویت مو و درمان ریزش‌ موهای شما خواهد کرد.

نحوه مصرف سرم ریشه مو سزامول: برای استفاده از سرم تقویتی ریشه مو می‌توان نیم‌ساعت قبل از حمام، مقداری از آن را با استفاده از قطره‌چکان بر روی کف سر ریخته و با سر انگشتان به آرامی ماساژ داد.

 

صابون رزماری برای تقویت مو

استفاده از صابون رزماری از دیگر روش‌های تقویت مو می‌باشد. این صابون از ترکیب روغن‌های نارگیل، زیتون، کرچک، رزماری، بادام شیرین، کره‌کاکائو، شی‌باتر و عصاره رزماری تشکیل شده است. صابون رزماری در تقویت ریشه مو، افزایش ضخامت تارهای مو، افزایش رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها بسیار مؤثر می‌باشد.

نحوه مصرف صابون رزماری سزامول برای تقویت مو: برای استفاده از این شوینده بهتر است کف آن را با یک لیف توری گرفته و روی کف سر ماساژ دهید.

 

روغن سیاه‌دانه برای تقویت مو

از دیگر راهکارهای موثر در تقویت مو می‌توان به استفاده از روغن سیاه‌دانه اشاره کرد. این روغن همچنین در افزایش رشد موها و تقویت ریشه آن‌ها تأثیرگذار است. علاوه بر این موارد روغن سیاه‌دانه برای کاهش درد و گرفتگی عضلات، افزایش رشد ابرو و تقویت آن نیز بسیار مؤثر می‌باشد. اگر قصد لیفت ابرو در خانه را دارید، باید قبل و بعد از آن به تقویت ابروهایتان با استفاده از روغن‌هایی از جمله روغن سیاه‌دانه اهتمام بورزید.

همه چیز در مورد تقویت مو

روغن نارگیل برای تقویت مو

تأثیر روغن نارگیل بر موی سر در جلوگیری از ریزش آن و تقویت مو غیرقابل چشم‌پوشی است. این روغن علاوه بر رفع ریزش مو باعث درمان خشکی و شکنندگی موها نیز می‌شود. همچنین برای ازبین‌بردن شپش موی سر، رفع موخوره و درخشندگی موها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف روغن نارگیل: بهترین راه استفاده از روغن نارگیل، قراردادن آن بر روی موها در طول شب می‌باشد.

 

 

تاثیر ورزش در تقویت موها

داشتن یک سبک زندگی سالم، همواره اصلی‌ترین عامل در حفظ سلامت بدن می‌باشد. به عنوان مثال ورزش با افزایش جریان گردش خون و اکسیژن‌رسانی موجب رشد و تقویت مو و درمان خانگی ریزش مو می‌شود. از طرفی انجام فعالیت‌های ورزشی در کاهش استرس و افسردگی که از عوامل تأثیرگذار در ریزش مو می‌باشند نیز بسیار مؤثر است. در واقع در هنگام ورزش‌کردن، هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شوند که از ایجاد استرس و تنش‌های عصبی جلوگیری می‌نمایند.

 

اهمیت روتین مراقبت از مو در تقویت مو و رفع ریزش مو

داشتن یک روتین مراقبت از مو مناسب، بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد. البته در این روتین باید از محصولات و شوینده‌های سازگار با جنس و نوع بافت مو استفاده شود. همچنین به‌کارگیری یک برنامه منظم برای محافظت از موها علاوه بر پیشگیری و تقویت مو، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

افزایش اعتمادبه‌نفس

اعتماد‌به‌نفس برای هر فردی مهم و ضروری است. یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش اعتماد‌به‌نفس، وضعیت ظاهری می‌باشد. موها نیز بخشی از آن بوده و در نوع دید اطرافیان مؤثر خواهد بود. بنابراین موهای مرتب، سالم و درخشان می‌توانند اعتمادبه‌نفس افراد را افزایش دهند. داشتن چنین موهایی نیز تنها با استفاده از یک روتین مناسب برای مراقبت از آن‌ها امکان‌پذیر است.

تقویت ریشه و بافت مو

یکی از عوامل بسیار مؤثر در ریزش موها، ضعیف‌شدن ریشه و بافت مو می‌باشد. بنابراین باید با بهره‌مندی از یک روتین منظم، ریشه و بافت مو را تقویت نمود. همچنین داشتن روتین‌های مراقبتی، علاوه بر تقویت مو از بروز مشکلاتی از قبیل شکستگی، وزی، خشکی، شوره و موخوره در مو جلوگیری می‌کنند. همچنین در شرایط خاص مثل دکلره، باید به درمان موهای آسیب‌دیده بر اثر دکلره اهمیت ویژه داد.

جلوگیری از ریزش زودرس مو

به‌طورمعمول موها در طول زمان و با افزایش سن به مرور ضعیف شده و دچار ریزش می‌شوند. در واقع می‌توان گفت موها نیز همانند دیگر اعضای بدن، طول عمر خود را دارند. با این وجود عدم رسیدگی به آن‌ها و نداشتن یک روتین مناسب برای مراقبت از مو می‌تواند ریزش زودرس را به دنبال داشته باشد. بنابراین همواره باید با نگهداری از موها، طول عمر آن‌ها را افزایش داد.

سلامت کلی بدن

موهای سالم و سرزنده نشان‌دهنده سلامت کلی بدن می‌باشند. داشتن چنین موهایی به معنی تولید مناسب ویتامین و مواد مغذی توسط بدن است. در مقابل موهای ضعیف، خشک، دارای ریزش یا موخوره می‌تواند بیانگر ضعف بدن باشند. در چنین شرایطی باید حتما از یک رژیم غذایی و اصول درست برای حفظ سلامت بدن و موها استفاده کرد.

راهکارهایی برای تقویت مو

یکی از تأثیرگذارترین راه‌ها برای تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن، تغذیه درست و دریافت ویتامین‌های مورد نیاز است. این ویتامین‌ها شامل A، B، C، D، E3 و B7 می‌باشند. البته مصرف بیش از اندازه قرص‌های ویتامین می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به بافت‌های بدن شود. بنابراین بهتر است ویتامین‌های مورد نیاز مو را از مواد غذایی به صورت طبیعی تأمین نمود.

علاوه بر تغذیه استفاده از روغن‌های گیاهی نیز از دیگر موارد مؤثر در تقویت مو می‌باشد. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، بادام، آرگان و زیتون می‌توانند علاوه بر تغذیه‌رسانی، در ترمیم تارهای مو، رفع خشکی، موخوره، شکنندگی و ... بسیار کارآمد واقع شوند. همچنین در صافی و حفط زیبایی موها تأثیر بسزایی دارند.

تأثیر استفاده از ماسک مو در تقویت مو و درمان ریزش مو

ماسک مو یک کرم بسیار مغذی و آبرسان فوق‌العاده قوی برای تقویت مو می‌باشد. این محصول علاوه بر تأثیر بر روی موها باعث رطوبت‌دهی و آبرسانی پوست سر نیز می‌شود. ماسک مو با نفوذ به کوتیکول‌های مو به صورت عمقی و ایجاد یک کلاف مغذی و آبرسان از ریشه تا نوک موها، از وزی، خشکی، بی‌آبی و بروز موخوره در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

امروزه ماسک‌های مو در دو نوع طبیعی و تجاری وجود دارند. نوع طبیعی همان ماسک‌های خانگی هستند که می‌توان با مواد بسیار ساده در منزل آن‌ها را تهیه نمود، اما نوع تجاری آن‌ها باید براساس جنس و حالت موها خریداری شود. لازم به ذکر است که بهترین روش استفاده از ماسک مو هفته‌ای یکبار است، اما در صورت وجود مشکلات جدی‌تر می‌توان استفاده از آن را تا هفته‌ای دو بار افزایش داد.

حرف آخر سزامول در مورد تقویت مو

در این مقاله در مورد منشأ و علل ریزش مو در آقایان و خانم‌ها، بهترین راهکارهای تقویت مو و اهمیت روتین مراقبت از مو برای رفع این مشکل صحبت نمودیم. همچنین راهکارهایی برای تقویت مو و تأثیر استفاده از ماسک مو در درمان ریزش مو را به طور کامل توضیح دادیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. در صورت استفاده از محصولات از مراقبت از مو سزامول، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر دوستان در میان بگذارید.

 

سوالات متداول در رابطه با تقویت مو

عوامل اصل در ریزش موی آقایان و خانم‌ها چیست؟

در ریزش موی خانم‌ها و آقایان عوامل مختلفی از جمله آسیب جسمی، بیماری، زیاده‌روی در مصرف ویتامین A، کمبود پروتئین یا ویتامین  و ... می‌توانند تأثیرگذار باشند.

برای تقویت مو از چه محصولاتی می‌توان استفاده کرد؟

برای تقویت مو می‌توان از محصولاتی مانند صابون رزماری، سرم تقویت ریشه مو، روغن سیاه‌دانه و نارگیل استفاده نمود.

چه ویتامین‌هایی برای تقویت موها مورد نیاز است؟

ویتامین‌های مورد نیاز برای تقویت مو شامل ویتامین A، C، D، E، B3 و B7 می‌باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو