علت و درمان گرگرفتگی صورت به چند روش ساده

علت و درمان گرگرفتگی صورت به چند روش ساده


منبع: مدیسه

7

1402/1/26

10:34


معمولا گرگرفتگی صورت در میان افراد نشان دهنده خجالت، کم‌رویی، شرم، استرس یا شدت گرمای هوا است. همین علامت می‌تواند

علت و درمان گرگرفتگی صورت به چند روش ساده

معمولا گرگرفتگی صورت در میان افراد نشان دهنده خجالت، کم‌رویی، شرم، استرس یا شدت گرمای هوا است. همین علامت می‌تواند بیان کننده مشکلات دیگری در انسان باشد. بیماری‌های درونی انسان به کمک چنین علائمی بروز می‌کنند و فرد را برای درمان آگاه می‌سازند. شناخت این مشکلات اولین قدم برای درمان این معضلات و بیماری‌های زمینه‌ای محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم علل مختلف گرگرفتگی را در افراد مورد بررسی قرار دهیم و به همین ترتیب به معرفی درمان خانگی گرگرفتگی صورت بپردازیم. چناچه شما نیز جزو افرادی هستید که از این مشکل رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

گرگرفتگی صورت چیست؟

برای شناخت دلایل و روش‌های درمان گرگرفتگی در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که گرگرفتگی چیست؟ زمانی که رگ‌های زیر پوست با انبساط مواجه شوند با سرعت بیشتری از خون پر خواهند شد. افزایش جریان خون زیر پوست در همین رگ‌های گشاد و منبسط شده به گرگرفتگی صورت منجر می‌شوند. تغییر رنگ ناشی از این شدت جریان خون در نواحی بدن که رگ به پوست نزدیک‌تر است با وضوح بیشتری دیده می‌شوند.

گونه‌ها و قفسه سینه از جمله این نواحی به شمار می‌روند. در هنگام لمس نقاط گرگرفته بدن گرمای بیشتری به پوست انتقال می‌یابد. لوپوس، آفتاب سوختگی، آلرژی به داروها، پسوریازیس، انواع سوختگی پوستی و … از جمله عوامل سرخ شدن پوست هستند که برخلاف گرگرفتگی به طولانی‌تر شدن مدت سرخی پوست منجر می‌شوند.

علت‌های گرگرفتگی صورت

گرگرفتگی صورت

به طور کلی گرگرفتگی صورت ضرری ندارد و به مرور رفع خواهد شد، ولی در برخی مواقع به دلیل وجود یک بیماری درونی یا مشکل بیرونی این گرگرفتگی تداوم می‌یابد. در ادامه به برخی از این علل اشاره خواهیم کرد.

 خجالت زدگی

همانطور که عنوان شد، شایع‌ترین دلیل برای برافروختگی صورت در هنگام خجالت‌زدگی خواهد بود. تنفس عمیق و شستشوی صورت با آب سرد به بهبود این وضعیت کمک شایانی خواهد کرد.

گرما

گرما

تغییرات ناگهانی دما بر اثر شرایط محیطی، فعالیت‌های سنگین یا ورزش نیز سبب بروز گرگرفتگی می‌شوند. این مشکل نیز با کمی نوشیدن آب، تنفس عمیق و … به سرعت بهبود خواهد یافت و جای نگرانی ندارد. در صورتیکه این گرگرفتگی و تغییر رنگ پوست در کنار مشکلات تنفسی و سرگیجه مشاهده شود، می‌تواند نشانه‌ای از گرمازدگی در افراد باشد و باید به دنبال راه درمان برای آن بود.

اختلال در غدد درون ریز

غدد درون ریز بدن که وظیفه تولید و کنترل هورمون‌ها را بر عهده دارند، در صورت اختلال در عملکرد به گرگرفتگی منتهی می‌شود. اختلالات غدد درون ریز بدن به فشار خون، انبساط رگ‌ها و استرس منجر خواهد شد و همگی این موارد برافروختگی پوست را در پی خواهند داشت.

 داروها

 داروها

اغلب داروها با عوارضی برای بیمار همراه هستند. گرگرفتگی صورت نیز یکی از این عوارض محسوب می‌شود که در داروهای آنتی بیوتیک، داروهای حاوی مورفین، گشاد کننده عروق و … بیشتر دیده خواهد شد. روش درمان برای این نوع برافروختگی که علت گر گرفتگی صورت در زنان میانسال نیز هست، جایگزینی دارو با نمونه‌ای مشابه توسط پزشک معالج و با صلاحدید ایشان است.

الکل

مصرف الکل و مشروبات الکلی نیز از دیگر علت‌های گرگرفتگی صورت به شمار می‌رود. به طور کلی الکل با انبساط رگ‌های خونی به افزایش فشار خون و شدت جریان آن منجر می‌شود.‌ الکل که مهم‌ترین علت گر گرفتگی صورت در مردان جوان است با دفع آن از بدن رفع خواهد شد و جای نگرانی نخواهد داشت.

آکنه

آکنه

نوعی از آکنه پوستی به نام روزاسه به گرگرفتگی پوست صورت در افراد منجر می‌شود. با وجود اینکه هنوز علت خاصی برای این آکنه یافت نشده است، ولی باید عنوان کرد که عواملی همچون آنتی بیوتیک‌ها، تابش مستقیم خورشید، گرما یا سرمای هوا، برخی داروهاف غذاها و … به تشدید آن کمک می‌کنند.

لیست قیمت انواع محصولات کرم و ژل ضد جوش

 

سندروم کارسینوئید

یکی از بیماری‌های نادر در دنیا که تنها 10% افراد به آن مبتلا می‌شوند، سندروم کارسینوئیم است. این بیماری که به برافروختگی پوست منجر خواهد شد، از دستگاه گوارش آغاز می‌شود و دیگر اندام‌های داخلی همانند کبد، پانکراس و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد شکمی، مشکلات تنفسی و اسهال از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

سرطان تیروئید

یکی دیگر از علل گرگرفتگی صورت را می‌توان سرطان تیروئید عنوان کرد. این بیماری که با ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید و تولید هورمون بدن همراه است، سبب برافروختگی پوست خواهد شد.

یائسگی

یائسگی که از معضلات و دغده‌های دوران میانسالی بانوان به شمار می‌رود به منزله اتمام دوران پریودی یک خانم خواهد بود. با آغاز این دوران و تغییرات سطح هورمون در بدن شاهد گرگرفتگی صورت و دیگر اندام‌های بدن در بانوان خواهیم بود. مشورت با پزشک زنان و زایمان برای سپری کردن این دوران برای هر خانمی ضروری تلقی می‌شود.

روش‌های درمان گرگرفتگی صورت

روش‌های درمان گرگرفتگی صورت

بسیاری از افراد از گرگرفتگی‌صورت خود مخصوصا برای طولانی مدت رنج می‌برند و تمایل دارند این معضل را به طور کلی حل کنند. در ادامه به برخی از روش‌های درمان گرگرفتگی اشاره شده است.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول روز می‌تواند به تامین آب بدن و تنظیم دمای آن کمک شایانی کند و به بهبود وضعیت گرگرفتگی صورت ناشی از تغییرات دما و گرمازدگی منجر شود.

مدیتیشن

کنترل استرس با مدیتیشن

دوری از هرگونه استرس و اضطراب به درمان گرگرفتگی کمک خواهد کرد. تکنیک‌های تمدد اعصاب و کنترل حواس نظیر مدیتیشن و تنفس عمیق از روش‌های حفظ آرامش و دوری از استرس خواهد بود.

ورزش منظم

فعالیت ورزشی منظم

انجام فعالیت روزانه و ورزش منظم برای کنترل وزن، کنترل فشار خون و در نهایت حفظ سلامتی بدن از جمله مواردی است که به درمان گرگرفتگی کمک می‌کند.

تغذیه سالم

مصرف خوراکی‌های سالم و دوری از غذاهای آماده و کنسروی به بهبود وضعیت و عملکرد بدن منتهی خواهد شد. بدیهی است نوشیدن آب کافی و دوری از الکل  دخانیات نیز به درمان گرگرفتگی بدن کمک قابل توجهی خواهند کرد.

مطالب کاربردی:  انواع رژیم مدیترانه‌ای برای لاغری در چند روز

 

روغن نارگیل

درمان گرگرفتگی با روغن نارگیل

ماساژ صورت با روغن نارگیل می‌تواند به درمان گرگرفتگی و سرخ شدن پوست تا حدود زیادی کمک کند.

ماساژ با روغن‌های طبیعی

مصرف عصاره طبیعی

عصاره‌هایی از گیاهانی همچون بابونه، آویشن، چای سبز، بیدمشک، گل رز، یاس و اسطخودوس به مراتب کمک کننده‌های خوبی برای درمان نقاط قرمز و برافروخته پوست به شمار می‌روند. داشتن روتین‌های پوستی با عصاره‌های طبیعی علاوه بر درمان گرگرفتگی صورت به داشتن پوستی لطیف و شاداب منجر خواهد شد. گیاه آلوئه‌ورا نیز در کنار عسل طبیعی می تواند پوست ملتهب را جادو کند و به درمان آن بپردازد.

برای گرگرفتگی چه بخوریم

برای پاسخ به سوال برای گرگرفتگی چی بخوریم، باید مصرف هرگونه سبزیجات، میوه و مغز را در کنار آب که بهترین نوشیدنی است یادآور شد. استفاده از خوراکی‌های سالم که به تامین مواد مغذی بدن و آب بپردازد به داشتن بدنی سالم و پوستی شفاف کمک می‌کند. مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین E و کنترل و محدود کردن مصرف چربی و مواد قندی نیز به درمان گرگرفتگی کمک خواهد کرد.

کلام آخر

مطالب پربازدید:  ترفندهای درمان لک پوستی در خانه

 

گرگرفتگی علل متعددی در زنان و مردان دارد. همانطور که عنوان شد علاوه بر تغییرات دمای هوا و شرم، بیماری‌هایی نظیر آکنه، اگزما، سوختگی، آلرژی و … نیز به برافروختگی پوست در نواحی مختلف منجر می‌شود. علل برافروختگی در سنین مختلف نیز به عومل گوناگونی بستگی دارد.

مهم‌ترین علت گرگرفتگی صورت در زنان جوان و دیگر افراد را می‌توان عدم استفاده از کرم ضدآفتاب دانست. مصرف مداوم و روزانه کرم ضدآفتاب و شارژ به موقع آن روی پوست می‌تواند به میزان چشمگیری به کاهش التهابات پوستی و برافروختگی ناشی از تابش آفتاب کمک کند که مهم‌ترین عامل ایجاد گرگرفتگی پس از خجالت است.

 

منبع : medicalnewstoday

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو