فواید و کاربرد‌های عسل اسطوخدوس

3

1402/1/26

21:31


عسل اسطوخودوس محصولی از شهد زنبورهای عسل است که از گل‌های اسطوخودوس وحشی و دیگر گونه‌های این گیاه به دست می‌آیند.طبق مطالعات انجام شده،عسل اسطوخودوس حاوی ترکیبات فراری است که به سلامتی کمک می‌کند.

فواید و کاربرد‌های عسل اسطوخدوس

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز اسیدهای چرب،آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های موجود در این عسل نیز به تقویت سیستم دفاعی و تسکین بیماری های مختلف کمک می‌کند.

 

خواص عسل اسطوخودوس

 

از بین انواع عسل،عسل اسطوخودوس به دلیل عطر خاص و طعم ملایمش متمایز است زیرا توسط زنبورها از شهد گونه‌های اسطوخودوس ساخته می‌شود و دارای ویژگی‌های خاصی از نظر طعم و بافت است و همچنین خواص بسیار زیادی دارد.رنگ آن سفید روشن است و طعم شیرینی دارد.علاوه‌بر این، تحت فرآیندهای حرارتی قرار نمی گیرد و همین به آن اجازه می‌دهد که خواص خود را حفظ کند.

 

فواید و کاربردهای عسل اسطوخودوس

 

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که عسل اسطوخودوس نسبت به عسل‌هایی که از آربوتوس یا مرکبات به دست می‌آیند،ظرفیت ضدالتهابی بالایی دارد و نشانگرهای اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

 

یکی از اصلی ترین فواید عسل اسطوخودوس،توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی است.براساس مطالعات انجام شده،این محصول دارای مقادیر زیادی از آنزیم‌ها،آمینواسیدها،فلاونوئیدها و فنل‌‌ها است.این ترکیبات با هم به بهبود پاسخ بدن به عوامل عفونی مانند ویروس‌ها،باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می کنند.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این نوع عسل به مبارزه با عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیازیس کمک می‌کند.سایر مطالعات همچنین ظرفیت تعدیل کننده ایمنی عسل اسطوخودوس را بررسی کرده‌اند.همچنین این عسل پتانسیل مبارزه با التهاب،استرس اکسیداتیو و عفونت های ناشی از باکتری را دارد.

 

به تسکین سرفه کمک می کند

 

هم عسل و هم گیاه اسطوخودوس دارای خواصی هستند که به تسکین سرفه کمک می‌کنند.علاوه بر این،هر دو ماده به عنوان ضد التهاب عمل می‌کنند که باعث کاهش سوزش گلو می شود.براساس مطالعات انجام شده،عسل در بهبود علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که منجر به ایجاد سرفه می‌شود موثر است.

 

به مراقبت از پوست کمک می کند

 

عسل اسطوخودوس کاربردهای آرایشی نیز دارد.مطالعات نشان می‌دهند که استفاده موضعی از این عسل به‌علت داشتن آنتی‌اکسیدان،اسیدهای آلی،مواد معدنی و آمینواسیدها به کاهش جای زخم و التیام آن،چین و چروک و لک کمک می‌کند.

 

سایر فواید احتمالی عسل اسطوخودوس

 

مانند هر گونه عسل دیگر، عسل اسطوخودوس به دلیل محتوای فراوان از ترکیبات زیست فعال،فواید سلامت دیگری نیز دارد مانند:

 

کاهش استرس و اضطراب: یکی از آمینواسیدهای موجود در این ماده،تیروزین است که به‌عنوان پیش ساز چندین انتقال دهنده عصبی مرتبط با سلامتی مانند دوپامین عمل می‌کند.بنابراین، به تسکین حالات تنش و اضطراب کمک می‌کند.

 

کاهش بی‌خوابی: اعتقاد بر این است که عسل اسطوخودوس به‌دلیل خاصیت آرام‌بخشی خود روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و به کاهش مشکلات خواب کمک می‌کند.

 

تسکین اسهال: عسل اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضدباکتریایی و قابض خود به توقف اسهال در صورت گاستروانتریت باکتریایی کمک می‌کند.

 

خطرات و موارد منع مصرف عسل اسطوخودوس

 

برای اکثر بزرگسالان سالم و کودکان بالای یک سال،عسل اسطوخودوس به عنوان یک شیرین کننده طبیعی،درمان سرفه و محصول موضعی(در زخم های سطحی) بی خطر است.با این حال،موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

در افرادی که به گرده یا سایر اجزای عسل حساسیت دارند،این محصول ممکن است باعث مشکلات تنفسی،سرگیجه،استفراغ،تغییر ریتم قلب و غیره شود. در این شرایط لازم است فرد مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کند.

 

به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نوزاد،آن را به کودکان زیر یک سال ندهید.

 

در حد اعتدال مصرف کنید،زیرا زیاده روی به دلیل داشتن قند زیاد می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

 

کارشناسان استفاده موضعی از آن را روی زخم های باز یا سوختگی های شدید توصیه نمی‌کنند،زیرا ممکن است باعث افزایش عفونت شود.

 

این محصول برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست. محتوای قند بالای آن می تواند باعث عدم تعادل در سطح قند خون شود.

 

توصیه هایی برای خرید و نگهداری عسل اسطوخودوس

 

هنگام خرید عسل اسطوخودوس در بازار باید برچسب آن را بررسی کنید. جزئیاتی مانند داده های تولید کننده و اطلاعات بسته بندی می تواند به تعیین کیفیت آن کمک کند.همچنین آن را در مکانی خنک و تاریک با دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.قرار دادن آن در یخچال توصیه نمی شود،زیرا امکان کریستالی شدن آن در محیط‌های بسیار سرد وجود دارد.

 

منبع : step to health

تاریخ : ۱۲ آوریل ۲۰۲۳

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو