خواص اشپل ماهی و تفاوت آن با خاویار

خواص اشپل ماهی و تفاوت آن با خاویار


منبع: آرگا

4

1402/1/26

21:38


اشپل یا تخم ماهی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این ماده غذایی سالم پیش از تخم ریزی ماهی از بدن او خارج شده و برای تولید غذا مورد استفاده قرار می گیرد. اشپل ماهی منبع غنی امگا ۳ بوده و یک قاشق غذاخوری از آن معادل نیم واحد گوشت و یک واحد روغن محسوب می شود. با این حال بهتر است در مصرف این ماده غذایی زیاده روی نکنید. زیرا در هر وعده مقدار زیادی کالری به بدن می رساند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با خواص اشپل ماهی بیشتر آشنا شوبم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اشپل ماهی ماده غذایی سالم و خوش طعمی است که با ترکیبات فوق العاده خود عملکرد سیستم قلبی و عروقی را بهبود بخشیده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ماده غذایی پرطرفدار منبع غنی آهن، ید، اسید فولیک، پروتئین و ویتامین های E، B و A می باشد. در واقع اشپل ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که معمولا در کنار باقالی، زیتون پرورده، چلو کباب و مغز گردو سرو می شود. البته این خواص تنها زمانی حفظ می شوند که با اصول نگهداری اشپل به خوبی آشنا باشید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به معرفی خواص اشپل ماهی و اصول نگهداری آن بپردازیم.

اشپل ماهی چیست؟

منظور از اشپل همان تخم هایی است که از ماهی های دریایی ماده در دریا به جا می ماند. به طور مثال تخم ماهی قزل آلا به عنوان اشپل سالمون شناخته می شود. به طور کلی اشپل ماهی به تخم انواع ماهی های دریایی گفته می شود که پیش از تخم گذاری از بدن ماهی خارج می کنند. طرز پخت اشپل ماهی و نحوه مصرف آن طبق اصول آشپزی بین المللی متفاوت است. معمولا اشپل به عنوان یکی از مخلفات غذایی و در کنار غذای اصلی سرو می شود. از خوراکی های محبوبی که با اشپل تهیه می شوند می توان به اشپل با تخم مرغ، اشپل لقمه، پاستای اشپل و … اشاره کرد.

خواص اشپل ماهی سفید

آشنایی با خواص اشپل ماهی

خواص اشپل ماهی تنها به اسیدهای چرب امگا ۳ محدود نمی شود و این ماده غذایی از مهم ترین منایع ویتامین B12 محسوب می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ موجب سلامت قلب و مغز انسان شده و التهابات بدن را کاهش می دهد. هم چنین ویتامین B12 موجود در اشپل ماهی نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی به انرژی مصرفی بدن و عملکرد مطلوب مغز ایفا می کند. از مهم ترین خواص اشپل ماهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوانسازی و کاهش علائم پیری زودرس
  • کاهش فشار خون
  • منبع غنی املاح معدنی مانند فسفر و ید
  • ترمیم مغز و بهبود سلامت
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید
  • کمک به سلامت چشم
  • کاهش لخته شدن خون

مصرف اشپل ماهی چه مضراتی دارد؟

با وجود این که نمی توان از خواص اشپل ماهی غافل شد، اما زیاده روی در مصرف آن نیز می تواند خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشد. زیرا مصرف این ماده غذایی کالری فراوانی در یک وعده به بدن می رساند. در واقع هر ۲۸ گرم اشپل ماهی غیر خاویاری حاوی ۱۶۵ میای گرم کلسترول می باشد. به همین خاطر مصرف بیش از حد اشپل در یک وعده غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. هم چنین وجود مقدار زیاد سدیم از دیگر مضرات اشپل می باشد. به گونه ای که در هر ۲۸ گرم از آن، چیزی در حدود ۴۲۰ میلی گرم سدیم وجود دارد. به همین خاطر بهتر است از اشپل ماهی سفید که میزان سدیم آن بسیار پایین است، استفاده کنید.

مزایای مصرف اشپل ماهی

پخت اشپل ماهی به چه صورتی انجام می شود؟

اشپل ماهی به شیوه های مختلفی قابلیت پخت دارد و به وسیله آن می توان غذایی خوشمزه و لذیذ تهیه کرد. البته فرقی نمی کند که اشپل را با آرد سوخاری می کنید، در تابه تفت دهید یا در کره بپزید. این ماده غذایی آن چنان خوش طعم است که می تواند در کنار موادی مانند لیمو، موسیر، سیر و پیاز مزه دار شده و در کنار بسیاری از غذاها سرو شود.

نحوه سرخ کردن اشپل

ابتدا اشپل را به خوبی بشویید. سپس در کاسه ای محتوی آب خنک و تازه قرار داده و به وسیله انگشتان خود آن را به درستی تمیز کنید. در مرحله بعدی مقداری نمک، فلفل و شیر را در ظرفی جداگانه با یکدیگر ترکیب کنید. مواد را خوب هم زده و اجازه دهید ترکیب شوند. مقداری آرد سوخاری و آرد ذرت را با یکدیگر ترکیب کنید. ابتدا اشپل را در مخلوط شیر و سپس در مخلوط آرد قرار دهید. مطمئن شوید که اشپل در مخلوط آرد به خوبی غوطه ور شود. قلیه را در تابه ای با حرارت متوسط به مدت ۳ دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن قهوه ای مایل به طلایی شود. سپس پیاز، سیر و مقداری آبلیمو را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.

به خاطر داشته باشید که هنگام سرخ کردن اشپل از روغن استفاده نکنید. زیرا اشپل به طور طبیعی دارای روغن است و همین مسئله موجب شده این ماده از کالری و انرژی بالایی برخوردار باشد.

مزیت های تغذیه اشپل ماهی

چه تفاوتی میان اشپل و خاویار وجود دارد؟

خاویار و اشپل از خوراکی های بسیار پرطرفدار و لذیذ دریایی می باشند که از تخم های به جا مانده از ماهی های دریایی ماده تهیه می شوند. این دو ماده غذایی دارای اشتراکات زیادی با یکدیگر می باشند؛ به طوری که می توان رد پای خواص خاویار را در خواص اشپل ماهی مشاهده کرد. با این وجود نمی توان تفاوت های این دو را نادیده گرفت. در ادامه به برخی از تفاوت های خاویار و اشپل ماهی اشاره می کنیم:

  • تخم ماهی خاویار ماده در دریای خزر و نواحی دریای سیاه یافت می شود. در حالی که انواع اشپل در سراسر جهان مشاهده می شوند.
  • خاویار دریایی سیاه تر و درشت تر از اشپل بوده و بعد از فرایند نمک سود شدن در سردخانه نگهداری می شود.
  • خاویار از خانواده تاس ماهیان تهیه می شود. در حالی که اشپل ماهی از ماهی های مختلفی مانند قزل آلا، سالمون و کپور استخراج می گردد.

نگاهی به خواص اشپل ماهی

نگهداری از اشپل ماهی نیازمند رعایت چه نکاتی است؟

اشپل ماهی همانند خاویار در یخچال نگهداری می شود. به همین خاطر بهتر است در دیواره پشتی یخچال بوده و از تغییرات دمایی به دور باشد. در غیر این صورت بهترین گزینه نگهداری آن داخل ظرفی محتوی یخ می باشد. اشپل های بسته بندی شده قابلیت یک سال نگهداری در یخچال را دارند. اما قوطی باز شده اشپل را تنها می توانید به مدت ۳ روز نگهداری کنید. چنانچه اشپل را در قوطی حلبی خریداری کرده اید، بهتر است آن را درون ظرفی پلاستیکی یا شیشه ای انتقال دهید تا ماندگاری آن بیشتر شود. در واقع نگهداری اشپل ماهی داخل ظروف فلزی می تواند به واکنش با فلز و اکسید شدن آن منجر شود. شایان ذکر است به دلیل افزایش عمر مفید تخم ها و عدم دسترسی اکسیژن به آن ها بهتر است این ماده خوراکی را در ظروف کوچک نگهداری کنید.

از سوی دیگر بسیاری از افراد تصور می کنند که امکان نگهداری اشپل به صورت منجمد وجود ندارد؛ چرا که بعد از ذوب شدن خواص اشپل ماهی از بین می رود. با این حال با رعایت برخی اصول می توانید این ماده مغذی را بدون کاهش کیفیت و طعم آن منجمد کرده و نگهداری کنید. ابتدا اشپل را داخل ظرف کوچکی قرار داده و پیش از قرار دادن در فریزر در محفظه بگذارید. بعد از گذشت مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ظرف حاوی اشپل را به محفظه ای معمولی در فریزر خود منتقل کنید. به منظور جلوگیری از ترکیدن تخم های ماهی هنگام ذوب شدن، فرایند یخ زدایی را می توانید در فریزر انجام دهید. با وجود این که چنین امری مدت ذوب شدن اشپل را تا ۲۴ ساعت افزایش می دهد، اما تغییری در بافت و طعم اشپل ایجاد نمی کند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو