هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ عقده‌گشایی بود!

منبع: تکراتو

3

1402/2/2

02:53


آنطور که پیداست، برخلاف افکار عموم و توضیحات برخی مسئولین هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ عقده‌گشایی بود.

هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ عقده‌گشایی بود!

آنطور که پیداست، برخلاف افکار عموم و توضیحات برخی مسئولین هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ عقده‌گشایی بود.

طبق صحبت‌های وحید رحیمیان مدیر عامل پلتفرم نرم‌افزاری مایکت، هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ بلکه عقده‌گشایی بود. فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی استور نیز همزمان با فیلترینگ گسترده اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز از دسترس خارج شد.

طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها فیلترینگ این فروشگاه نرم‌افزاری به‌دلیل حمایت از فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی بوده است. اما حالا مدیر عامل مایکت جزئیات ماجرا را فاش کرده است.

بیشتر بخوانید: شناسایی اپلیکیشن‌های آلوده گوگل پلی ؛ اگر این برنامه‌ها را دارید همین حالا حذفشان کنید!

ظاهرا هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نیست!

پس از گذشت بیش از ۷ ماه از فیلتر گوگل‌پلی و ابراز مخالفت اندروید مارکت‌های ایرانی از فیلتر گوگل‌پلی، حالا وحید رحیمیان مدیرعامل مایکت در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید هدف از فیلتر گوگل‌پلی حمایت از اندروید مارکت‌های ایرانی نبوده است.

او در این‌باره اظهار کرده است: «کسب و کار اندرویدمارکت‌های ایرانی بیش از ۱۰ سال بود که در کنار گوگل‌پلی ادامه داشت و همه ما بازیگران این حوزه فعالیت در کنار رقیب خارجی و داخلی و جذب کاربر را آموخته بودیم و نیاز به حمایت نداشتیم. فیلتر گوگل‌پلی هم در حمایت از اندرویدمارکت‌های ایرانی نبود. در واقع فیلتر گوگل‌پلی به خاطر حذف برنامه‌هایی همچون روبیکا در گوگل‌پلی اتفاق افتاد که بابت دسترسی این برنامه‌ها هشدارهایی را به کاربران اعلام می‌کرد و یک سری از پلتفرم‌های ایرانی را از گوگل‌پلی حذف می‌کرد.»

او در این باره می‌گوید:

بعد از افزایش فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی و به طور خاص در مهر ماه ۱۴۰۱، آمار استفاده کاربران از مایکت افزایش یافت، اما رشد ارگانیک مایکت مثل همیشه زیاد بود. با این حال این افزایش استفاده، در برابر مشکلاتی که در فضای عملیاتی و اجرایی اندروید مارکت‌ها ایجاد شد، ناچیز بود. در بحث شبکه‌ای به شدت به مشکل برخوردیم، چون ما در دیتاسنتر‌های مختلف، تعداد زیادی سرور داریم که با یکدیگر در ارتباط هستند و بعضا باید سرورهای خارج از کشور را ببینند. اما در شرایط اختلال و فیلترینگ این فعالیت با مشکل و تاخیر مواجه شده است. ما برای اینکه بتوانیم از اپلیکیشن‌های جهانی آپدیت بگیریم باید به سرورهای خارجی نیز دسترسی داشته باشیم، که همه این موارد با اختلال و قطعی‌های مداوم که کسی پاسخگوی آن نیست، تیم فنی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

ظاهرا هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نیست!

رحیمیان در ادامه تاکید می‌کند همچنان در شبکه اینترنتی ایران اختلال زیاد است و کسی هم پاسخگوی آن نیست. او در این‌باره می‌گوید: «هیچ‌کس اختلال را گردن نمی‌گیرد و این که منشا مشکل را نمی‌دانیم کار را برای تیم فنی سخت‌تر کرده است. ما بین اپراتور و دیتاسنتر و رگولاتور معلق مانده‌ایم. با این که می‌دانیم اختلال از فیلترینگ ناشی می‌شود اما کسی مشکلات و فشارهای وارده به شرکت‌های حوزه فناوری را درک نمی‌کند تا باری از روی دوش ما بردارد. با یک دستور یک پلتفرم جهانی و زیرساختی فیلتر می‌شود. اما زمان باز کردن آن به صد مجوز و دستور نیاز داریم. در فضای شبکه‌ای به همه سرویس‌دهندگان فشار وارد شده و وضعیت بی‌ثبات شبکه انرژی زیادی از تیم فنی و زیرساخت گرفته است.»

همچنین ما در همین چند ماه اخیر نیروهای کلیدی زیادی را از دست دادیم و آنها به سایر کشورها مهاجرت کردند. این بخش ناپیدای ماجراییست که فشار مضاعفی را به ما وارد کرده است.

رحیمیان می‌گوید:

همچنان جست‌وجوی واتس‌اپ، اینستاگرام و فیلترشکن‌ها در صدر جست‌وجوها قرار دارند و عده‌ای از کاربران از اینکه فیلترشکن در مایکت و سایر اندروید مارکت‌ها موجود نیست گله‌مند هستند. نمی‌دانند که ما اجازه قراردادن برنامه‌های فیلتر شده و فیلترشکن‌ها را در مایکت نداریم.

او ادامه می‌دهد: «به طور کلی در ماه‌های اخیر به دلیل فیلترینگ پلتفرم‌ها نصب شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایرانی مثل بله، ایتا و روبیکا هم با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند.»

یکی دیگر از مشکلاتی که پس از فیلتر گوگل‌پلی به کاربران تحمیل شده است موضوع تلویزیون‌های هوشمند و اندرویدباکس‌هاست. مشکلی که رحیمیان معتقد است بخش فنی اندروید مارکت‌ها گرچه به آن فکر کرده‌اند اما آنها به تنهایی قادر به رفع آن نیستند.

او در این باره توضیح می‌دهد:

فکر می‌کنم هیچ‌کس زمان فیلتر کردن گوگل‌پلی به فکر کاربران تلویزیون‌های اندرویدی نبوده است. در واقع تلویزیون‌های هوشمند و اندرویدباکس‌ها مثل گوشی نیستند که به راحتی به کامپیوتر متصل شوند و فایل دانلود کنند. شرایط اندرویدباکس‌ها که بدتر هم هست چون به صورت پیش‌فرض مرورگری ندارند که با آن بتوان اندروید مارکت ایرانی نصب کرد. چون پایه بر این اساس بوده که گوگل پلی وجود دارد و حال مرحله اول Setup برای کاربر عادی به شدت دشوار است و عملا برای کاربر عادی قابل استفاده نیست.

ظاهرا هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نیست!

او اظهار امیدواری می‌کند که به عنوان یک کاربر و هم به عنوان یک کسب و کار مشکلات ناشی از فیلترینگ و اختلال در شبکه اینترنتی هر چه زودتر حل شود و به بهانه حمایت از کسب و کار داخلی موانع بیشتری برای تیم مایکت و سایر کسب و کارهای فناورانه ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره افشای مدیرعامل مایکت از هدف فیلترینگ گوگل پلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو