ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100


منبع: پلازا

3

1402/2/4

02:58


ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

کاردانو یکی از ارز‌های دیجیتال بسیار معروف در طی سال‌های گذشته است. ارز دیجیتال کاردانو بر مبنای شبکه بلاک چینی مبتنی بر گواه اثبات سهام است. بلاک چین کاردانو به عنوان یک رقیب بزرگ برای شبکه بلاک چین اتریوم2 به حساب می‌آید.

از این شبکه مبتنی بر گواه اثبات سهام می‌توان برای ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز ویژه استفاده کرد. به دلیل کاربرد و شهرت بسیار زیاد کاردانو در این پست قصد داریم تا بررسی کنیم که ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ و اطلاعات مفصلی را درمورد کاردانو در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست مطالب

تاریخچه کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

آقای چارز هاسکینسون بنیان‌گذار کاردانو است. هاسکینسون که خود یکی از اعضای تیم اتریوم بود، در سال 2015 میلادی پروژه کاردانو را شروع کرد و به مدت حدودا دو سال تلاش کرد تا مشکلات مختلف اتریوم و بیت کوین را بررسی و راه حل‌هایی برای آن پیدا کند. کاردانو توانست با ایجاد فرآیندهای بسیار نوین در تایید و ثبت تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مشکلات مقیاس پذیری در شبکه بلاک چین بیت کوین و اتریوم را حل کند.

هاسکینسون عقیده داشت: بیت کوین را می‌توانیم نسل اول بلاک چین و اتریوم را نسل دوم بلاک چین درنظر بگیریم. ما به نسل سومی از فناوری بلاک چین‌ها نیاز داریم که کاردانو این نیاز را برطرف خواهد کرد.

سرانجام پس از دو سال بررسی و آزمایش، در تاریخ 6 مهر 1396، شبکه و ارز دیجیتال کاردانو معرفی و عرضه شد.

توسعه ارز دیجیتال کاردانو

در حال حاضر که در این مطلب را برای شما تهیه می‌کنیم؛ سه بنیاد و شرکت روی توسعه کاردانو کار میکنند:

  • The Cardano Foundation
  • IOHK
  • Emurgo

البته بایستی اشاره کرد که به جز شرکت‌های بالا، تعداد زیادی تیم دیگر به شکلی جداگانه در حال کار بر روی شبکه و ارز دیجیتال کاردانو هستند.

شبکه و ارز دیجیتال کاردانو چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

کاردانو همانطور که پیش‌تر گفته شد برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر همچون بیت کوین که از الگوی اثبات کار استفاده می‌کنند، از الگورتیم اثبات سهام استفاده می‌کند. ارز دیجیتال کاردانو با کمک الگوریتم اثبات سهام، حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها را تامین می‌کند.

منظور از اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام امروزه راه بسیار متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک چین است. در الگوریتم اثبات سهام، سرمایه گذاران برای مشارکت در کار اعتبار سنجی تراکنش‌ها بایستی مقدار مشخصی از ارز دیجیتال مثل کاردانو را بخرند و در کیف پول مبتنی بر این شبکه قرار دهند. با چنین کاری، همه سرمایه گذاران در کار تایید تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند و به ازای آن واحدهای ارز دیجیتالی مثل کاردانو را دریافت می‌کنند.

چرا از روش اثبات سهام در ارز دیجیتال کاردانو استفاده می‌شود؟

شاید برایتان سوال شود که با وجود الگوی اثبات کار چرا از الگوی جدید استفاده شده است؟ درواقع باید گفت که روش اثبات سهام باعث می‌شود که دیگر برای مشارکت در شبکه نیازی به خرید سخت افزارهای گران قیمت نباشد. همچنین از طرف دیگر چنین الگویی مقیاس پذیری را به شدت بهبود می‌بخشد.

با کمک الگوی اثبات سهام، اگر کسی بخواهد به این شبکه بلاک چین حمله کند و کنترل آن را در اختیار خود بگیرد، مجبور است که بیشتر از نیمی از ارزهای دیجیتال موجود در شبکه را خریداری کند و به شبکه اختصاص دهد. خرید بیش از نیمی از کل واحدهای یک ارز دیجیتال کاری بسیار مشکل است و می‌توان گفت چنین چیزی با وجود اصل عرضه و تقاضا در بازار تقریبا غیرممکن است.

البته بایستی بدانید که اگر به فرض کسی بتواند چنین حمله‌ای را سازماندهی کند، پس از حمله به شبکه و از بین رفتن امنیت، قیمت ارز دیجیتال به یکباره کاهش پیدا خواهد کرد و حمله کننده دیگر سود رویایی نمی‌کند.

پیش‌تر در سایت پلازا به شکل کامل به توضیح دو الگوی اثبات کارو اثبات سهام پرداخته‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

منظور از اثبات سهام و اثبات کار چیست؟

نقشه راه شبکه و ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

شبکه کاردانو برای بلاک چین خود 5 مرحله مشخص را درنظر گرفته است. بهتر است که نگاهی مختصر به مراحل بیاندازیم:

مرحله بایرون:

مرحله بایرون معماری بنیادی شبکه را ایجاد می‌کند. در این مرحله تلاش می‌شود تا عملکرد اولیه آزمایش و شبکه به درستی فعالیت کند. بروزرسانی این مرحله برای شبکه کاردانو در تاریخ 4 مرداد 1399 صورت گرفت.

مرحله شلی:

این مرحله شبکه اصلی کاردانو را راه‌اندازی می‌کند و تمرکز زدایی از بلاک چین را آغاز می‌کند. بروز رسانی این مرحله برای شبکه ارز دیجیتال کاردانو در تاریخ 8 مرداد 1399 صورت گرفت.

مرحله گوگن:

در مرحله گوگن امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز با کمک قراردادهای هوشمند فراهم می‌شود. این بروز رسانی قرار بود که در تاریخ اسفند سال 1399 انجام شود اما در چند ماه بعد اجرایی شد.

مرحله باشو:

در این مرحله، راه‌حل‌های مقیاس بندی برای توسعه بلاک چین شبکه کاردانو و بهبود عملکرد درنظر گرفته شده است. تاریخ معینی در حال حاضر برای این مرحله درنظر گرفته نشده است.

مرحله ولتر:

در مرحله و بروزرسانی ولتر، سیستم‌های خزانه داری و رای گیری برای توسعه شبکه‌ای مستقل معرفی خواهند شد. در حال حاضر تاریخ معینی برای اجرای آن هنوز مشخص نشده است.

با این‌که این 5 مرحله به شکل مجزا توضیح داده می‌شود اما بسیاری از قسمت‌های هر یک از این مراحل به موازات یکدیگر انجام می‌شوند. به بیان دیگر هر مرحله قبل از آن‌که در شبکه کاردانو ادغام شود، فرایندهای مختلفی را طی می‌کند. ممکن است این مراحل در نقشه راه با تاخیرهایی مواجه شود اما توسعه دهندگان کاردانو وعده‌ داده‌اند که نسل جدیدی از پروتکل‌های بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام ارائه خواهند شد.

نقشه راه کاردانو تا تاریخ شهرویور 1400 در مرحله گوگن از توسعه خود قرار داشت. ما هاردفورک بعدی این شبکه با نام واسیل پس از مدت زمان طولانی با تاخیر در 5 مهر 1401 انجام شد. تغییرات صورت گرفته در این هاردفورک سبب می‌شود تا زمان پردازش تراکنش‌ها و کارمزد آن‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. بنابراین پس از انجام واسیل یک هاردفورک دیگر در فاز گوگن به انجام می‌رسد و سپس شبکه ارز دیجیتال کاردانو آماده انتقال به مرحله بعدی نقشه راه یعنی باشو می‌شود.

بررسی قراردادهای هوشمند در ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

شبکه بلاک چین کاردانو به گونه‌ای طراحی شده است که از فناوری توسعه یافته قراردادهای هوشدمند استفاده می‌کند. پشتیبانی کاردانو از قراردادهای هوشند این بستر را قادر می‌سازد تا توافقات اجرای خودکار را که نیازی به نظارت شخص ثالث ندارند، ایجاد کند. اما ابتدا بهتر است نگاهی به مفهوم قراردادهای هوشمند داشته باشیم.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند یک پروتکل بدون واسط و شخص ثالث و با اجرای خودکار است که تحت شرایط بسیار خاصی اداره می‌شود. برای انعقاد قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین، طرفین ابتدا و قبل از انعقاد شرایط، درمورد توافق نامه مذاکره و به موافقت می‌رسند. قراردادهای هوشمند با کمک هاردفورک آلونزو در سال 100 در شبکه بلاک چین کاردانو اجرایی شد. با قرارگیری قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو، پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم شد.

پیش‌تر در سایت پلازا به شکل کامل به توضیح قراردادهای هوشمند پرداخته‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

منظور از قرارداد هوشمند چیست؟

برنامه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو

مجموعه برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه کاردانو براساس زبان Haskell اجرا می‌شوند. برنامه‌هایی همچون Plutus و مارلو که به عنوان پتلفرم امور مالی غیرمتمرکز کاردانو شناخته می‌شوند، از جمله برنامه‌هایی هستند که از زبان گفته شده استفاده خواهند کرد. چنین کاری سبب خواهد شد که استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز در کاردانو بسیار ساده‌تر از گذشته شود.

پس انجام مواردی که پیش‌تر گفته شد، برنامه‌ها و سرویس‌های بسیار متنوعی بر پایه شبکه ارز دیجیتال کاردانو راه اندازی شدند. امروزه کاربران علاوه بر امکان ایجاد و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر کاردانو، می‌توانند از خدمات زیر استفاده کنند:

  • ساخت توکن‌های ان‌اف‌تی در شبکه بلاک چین کاردانو
  • ساخت قراردهای هوشمند جدیدتر
  • مشارکت در ساخت پروپوزال
  • دریافت کمک هزینه برای ایجاد پروژه جدید
  • استیک رمزارز کاردانو و کسب درآمد از طریق واگذاری حقوق رای به نودهای شبکه

راه‌های جدید برای درآمدزایی از ان‌اف‌تی

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ صفر تا 100

ارز دیجیتال کاردانو ADA نام دارد. این نام به یاد ریاضی‌دان قرن 19، آدا لاولاس نام گذاری شده است.بیشتر از نیمی از کل کوین‌های ADA در عرضه اولیه توزیع شدند. شبکه کاردانو در این عرضه اولیه، مبلغی به میزان 63 میلیون دلار جمع آوری کرد. از ارز دیجیتال کاردانو در شبکه کاردانو برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای ارز دیجیتال کاردانو در شبکه کاردانو چیست؟

امروزه در رای گیری از ارز دیجیتال کاردانو یعنی آدا استفاده می‌شود. در شبکه کاردانو برخلاف سایر شبکه‌های بلاک چین، این ماینرها نیستند که رای می‌دهند و درباره چگونگی پروتکل تصمیم گیری می‌کنند؛ بلکه دارندگان ارز دیجیتال کاردانو چنین وظیفه‌ای را برعهده دارند. بنابراین هنگامی که پروپوزال جدیدی در بلاک چین کاردانو پیشنهاد می‌شود، دارندگان کوین آدا می‌توانند از فرصت خود برای رای دادن به پروپوزال استفاده کنند.

از جهت دیگر، از ارز دیجیتال کاردانو برای تامین قدرت قراردادهای هوشمند در بلاک چین کاردانو استفاده می‌شود. توسعه دهندگان از کوین آدا برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که با بلاک چین کاردانو اجرا می‌شوند.

قیمت و پیش بینی آینده ارز دیجیتال کاردانو

پیش از هر چیزی بایستی بدانید که ارز دیجیتال کاردانو تعداد محدودی دارد و درنهایت 45 میلیارد واحد از آن تولید خواهد شد. در روز تاریخی دهم مهرماه سال 1396، ارز دیجیتال کاردانو با قیمت هر واحد 0.02 دلار در صرافی ارز دیجیتال بیترکس عرضه شد و خیلی زود جهش اولیه خود را آغاز کرد. سپس در 14 دی سال 1396 کاردانو به مانند سایز ارزهای دیجیتال موجود در بازار جهش 6000 درصدی را تجربه کرد و به بالاترین قیمت خود در تاریخ یعنی 1.22 دلار رسید.

پس از چنین جهش و رشد بزرگی در قیمت کاردانو، این ارز دیجیتال به مانند سایر ارزهی دیجیتال در یک روند نزولی طولانی مدت به نام “زمستان ارزهای دیجیتال” قرار گرفت. پس از چنین اتفاقی دوباره در سال 2019 مقداری بازیابی شد.

باوجود سقوط بسیار شدید، کاردانو با توسعه شبکه خود و جذب مقبولیت توانست در رتبه‌های بالای بازار قرار بگیرد و امروزه با ارزهای دیجیتال بزرگی مانند اتریوم وارد رقابت شود. در حال حاضر آن چنان اهمیتی کاردانو پیدا کرده است که سرمایه گذاران تلاش می‌کنند با پیش بینی کاردانو، سود بسیار خوبی را تجربه کنند.

معرفی کیف پول کاردانو

در حالی‌که ارز دیجیتال کاردانو در میان سرمایه گذاران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و سرمایه گذاران تلاش می‌کنند تا با پیش بینی کاردانو به سود خوبی دست پیدا کنند، کیف پول‌های زیادی برای این ارز دیجیتال عرضه نشده است.

یکی از کیف پول‌های رسمی برای نگهداری ارز دیجیتال کاردانو، کیف پول «Daedalus» است. این کیف پول کاملا غیرمتمرکز بوده و برای سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است. شما به راحتی می‌توانید این کیف پول را از طریق سایت رسمی کاردانو نصب کنید.البته به جز این کیف پول چند کیف پول غیررسمی دیگر برای نگهداری ارز دیجیتال کاردانو عرضه شده است. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیف پول سخت افزاری بسیار امن لجر
  • کیف پول سخت افزاری ترزور
  • کیف پول نرم افزاری یورویی
  • کیف پول ارز دیجیتال اتمیک ولت

اما این نکته را فراموش نکنید که قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتما به فکر بک آپ گیری باشید. درواقع کیف پول‌ها به طور کلی برای بک آپ به شما یک مجموعه 12تایی از کلمات انگلیسی می‌دهند که بهتر است آن‌ها را در جایی امن نگهداری کنید. با در اختیار داشتن این مجموعه 12تایی، درصورت حذف شدن کیف پول یا رخداد هر مشکل دیگری می‌توانید دارایی خود را به راحتی دوباره بازیابی کنید.

چگونه ارز دیجیتال کاردانو خریداری کنم؟

بهترین کار برای تهیه و خرید ارز دیجیتال کاردانو مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. سرمایه گذاران ایرانی برای خرید ارز دیجیتال کاردانو از یک صرافی تحت وب می‌توانند از یکی از دو روش زیر استفاده کنند:

  • خرید مستقیم ارز دیجیتال کاردانو از سایت‌های ایرانی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به ارز دیجیتال کاردانو در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

شما به راحتی با جست‌وجو در گوگل می‌توانید به فهرستی از وب سایت‌های ایرانی که از طریق ریال، کاردانو را به فروش می‌رسانند، دسترسی پیدا کنید. اما عموما سایت‌های ایرانی ممکن است کاردانو را در فهرست ارزهای دیجیتال خود نداشته باشند، به همین جهت اغلب سرمایه گذاران ایرانی از روش دوم برای خرید کوین کاردانو کار می‌کنند.

بررسی نهایی رمز ارز کاردانو 

در این مطلب تلاش کردیم که به شکل جامع، اطلاعات مفیدی را درمورد ارز دیجیتال کاردانو شرح دهیم. امروزه صرافی‌های بین المللی زیادی از ارز دیجیتال کاردانو پشتیبانی می‌کنند که می‌توانید از طریق این لینک به آن دسترسی پیدا کنید. اگر سوالی یا تجربه‌ای در زمینه خرید ارز دیجیتال کاردانو دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما بنویسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو