معرفی فیلم The Covenant | شرافت از دیدگاه گای ریچی

معرفی فیلم The Covenant | شرافت از دیدگاه گای ریچی


منبع: گیمفا

3

1402/2/5

12:01


گای ریچی در یکی از تجربه‌های کارگردانی متفاوت خود با ساخت فیلم The Covenant قصد داشته تا رافت و دوستی را در میدان نبرد به چالش بکشد. گای ریچی را می‌توان به عنوان یکی از کارگردانان محبوب سینمای هالیوود خطاب کرد که با ساخت فیلم Snatch (قاپ‌زنی) در سال ۲۰۰۰ موفق شد تا سبک متفاوت […]

معرفی فیلم The Covenant | شرافت از دیدگاه گای ریچی

گای ریچی در یکی از تجربه‌های کارگردانی متفاوت خود با ساخت فیلم The Covenant قصد داشته تا رافت و دوستی را در میدان نبرد به چالش بکشد.

گای ریچی را می‌توان به عنوان یکی از کارگردانان محبوب سینمای هالیوود خطاب کرد که با ساخت فیلم Snatch (قاپ‌زنی) در سال ۲۰۰۰ موفق شد تا سبک متفاوت خود را به سینماگران معرفی کرده و به شهرت برسد. با این حال او در ادامه با ساخت آثاری همچون فیلم‌های شرلوک هولمز و علاءالدین و شاه آرتور نشان داد که علاقه دارد تا در زمینه‌های مختلف کسب تجربه کرده و ژانرهای گوناگونی را برای مخاطبینش به ارمغان بیاورد.

در حالی که طی چند سال گذشته شاهد برنامه کاری شلوغ وی در حوزه کارگردانی هستیم، سینمای امسال میزبان اکران فیلم جدید او تحت عنوان The Covenant می‌باشد که اثری جنگی به شمار رفته و تجربه نوینی برای گای ریچی محسوب می‌شود. اثری که در نظر دارد تا به موضوعاتی همچون دوستی و شرافت در میدان نبرد پرداخته و نشان دهد که انسان‌ها برای ادای دین تا چه اندازه حاضر هستند تا جان خود را به خطر انداخته و برای عزیزان و دوستان خود وارد جنگی تمام عیار و غیرقابل بازگشت بشوند.

فیلمی جذاب، تماشایی و هیجان‌انگیز که به تازگی به اکران درآمده و در معرفی فیلم این هفته قصد داریم تا به صحبت حول محور آن بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • نام فیلم: The Covenant
  • نام فیلم به فارسی: میثاق
  • ژانر: اکشن، درام جنگی و دلهره‌آور
  • سال پخش: ۲۰۲۳
  • کارگردان و نویسنده: گای ریچی
  • بازیگران: جیک جیلنهال، دار سلیم، الکساندر لودویگ، آنتونی استار، جیسون وانگ و امیلی بیچام
  • مدت زمان: ۱۲۳ دقیقه

کارگردانی که تاکنون دست به ساخت آثاری اکشن با المان‌های کمدی زده است، در اقدامی غیرمنتظره کارگردانی و نویسندگی پروژه‌ای درام و جنگی را بر عهده گرفته که با قاطعیت می‌توان گفت لقب غیرمعمول‌ترین فیلم کارنامه هنری این کارگردان ۵۴ ساله را از آن خود کرده است.

فیلمی که به مانند بلوغی برای ۳۰ سال حضور گای ریچی در سینما شناخته شده و در سیل گسترده آثار جنگی و قهرمانان‌پرور آمریکایی که همیشه سعی داشته تا سربازان خود را در مقابل تعداد کثیری از نیروهای اهریمنی به تصویر بکشد، تا حدودی موفق شده رویه متفاوتی را در پیش گرفته و برخلاف آرمان‌های ملیتی و وطن‌پرستانه، این‌بار شاهد حضور ۲ شخصیت از کشورهای متفاوت و فرهنگ‌های جداگانه‌ای هستیم که واژه شرافت و دوستی برای آن‌ها ارزش بیشتری از جبهه و جنگ دارد.

فیلم The Covenant حول محور گروهبان نیروهای ویژه کشور ایالات متحده آمریکا به نام جان کینلی جریان دارد که در بیرون میدان نبرد شخصیتی آرام و دوستانه دارد که در زمان مورد نیاز می‌تواند به سربازی بی‌رحم و خشن بدل گردد که او در جریان یکی از همین ماموریت‌های خود با مترجمی از کشور افغانستان به نام احمد همراه می‌شود.

با این حال ماموریت نام برده شده برخلاف انتظارات پیش رفته و جان به شدت مجروح می‌شود. مجروحیتی که احمد را مجاب می‌کند تا مسافتی بسیار طولانی و خطرناک را به تنهایی این گروهبان را بر دوش کشیده و جانش را نجات دهد. مسئله‌ای که منجر به نجات این گروهبان شده و او به سلامت به کشور خود بازمی‌گردد.

با این حال جان کینلی به مرور متوجه می‌شود که ارتش آمریکا ارزش چندانی برای احمد قائل نشده و مردی که زندگی‌اش را نجات داده، به مانند یک تروریست با وی رفتار شده و او به اسارات نیروهای طالبان درآمده است. احمد که فرزندش توسط نیروهای طالبان کشته شده بوده و مسافت بسیار زیادی را طی کرده تا جان این گروهبان را نجات دهد، حال گوشه‌ای تک و تنها در حال تحمل شکنجه و اسارت می‌باشد.

جان کینلی پس از آن که متوجه می‌شود کشورش هیچ عملی برای نجات احمد انجام نخواهد داد، خود دست به کار شده و به افغانستان بازمی‌گردد تا جان احمد را نجات داده و در کمال دوستی و شرافت، دین وی را ادا نماید. مسئله‌ای که به اتفاقاتی دردناک و شوکه‌کننده منجر خواهد شد.

نکته جالب توجه و ارزشمند درباره فیلم The Covenant که تاکنون در فیلم‌ و سریال‌های هالیوودی به هیچ عنوان به آن پرداخته نشده است، اهمیت نیروهای محلی افغانستان در کسب پیروزی‌های ارتش آمریکا بوده که علی‌رغم رشادت‌های آن‌ها اما کشور آمریکا هیچ ارزشی برای آن‌ها قائل نشده است. زیرا در طول این جنگ، ۵۰ هزار نفر از نیروهای محلی مردم افغانستان در حالی که می‌دانستند توسط طالبان، خائن شناخته خواهند شد اما در کنار سربازان آمریکایی به مبارزه پرداخته و جانشان را از دست داده‌اند.

همچنین برخلاف باقی آثار جنگی که شاهد بوده‌ایم نیروهای پشتیبان به طرزی ماورایی به حمایت از نیروهای خودی می‌پردازند اما در این فیلم از چنین کلیشه‌هایی فاصله گرفته شده و شاهد هستیم که ارتش آمریکا به راحتی می‌تواند نیروهای خودی و شبه‌نظامیان افغانستانی را به حال خود رها کرده و ارزشی برای جان و رشادت‌های آن‌ها قائل نمی‌باشد.

این مسائل سبب شده تا حد بسیار زیادی ساخته جدید گای ریچی برخلاف موج کلیشه‌های جنگی هالیوود حرکت کرده و بیشتر حول محور دوستی احمد و جان و رشاد‌ت‌ها و دوستی این ۲ تمرکز داشته باشد که تا حدی می‌تواند مخاطبینش را احساساتی کرده و ذهن آن‌ها را به چالش بکشد.

این مسئله در کنار شیمی قدرتمند و تماشایی جیک جیلنهال و دار سلیم بیش از پیش تاثیرگذار شده و این ۲ به خوبی موفق شده‌اند تا نمایشی تحسین برانگیز از مسائلی را رقم بزنند که در کمتر فیلم جنگی‌ای شاهد آن بوده‌ایم. با وجود آن که The Covenant تمام و کمال حول محور گروهبانی آمریکایی و مترجمی افغاناستانی تمرکز دارد اما باقی بازیگران نیز تا حدودی موفق شده‌اند تا هنرنمایی قدرتمندی را از خود به معرض نمایش گذاشته و در بحث بازیگری حرفی باقی نگذارند.

به مانند اکثری آثار جنگی در The Covenant نیز حول محور جلوه‌های ویژه و سکانس‌های نبرد سنگ تمام گذاشته شده و گای ریچی موفق شده تا المان‌های منحصر به فرد خود را به طرزی جذاب و دیدنی، به این فیلم تزریق نماید تا مخاطب هیچگاه احساس خستگی نکرده و شاهد رویارویی‌های جذابی بین نیروهای آمریکایی و طالبان باشیم.

در پایان باید گفت که فیلم جدید گای ریچی با وجود تمامی نقص‌ها و کاستی‌ها اما اتفاق جدید و دیده نشده‌ای در کارنامه این کارگردان به شمار رفته و تعریف متفاوتی از درام جنگی آمریکایی را ارائه کرده که می‌تواند مخاطب را شگفت‌زده نماید. فیلم The Covenant روایت‌گر دوستی، تعهد، شرافت و ادای دینی است که تا حد بسیار زیادی از قهرمان‌سازی‌های کلیشه‌ای فاصله گرفته و حقیقت دردناک میدان نبرد را به تصویر کشیده است.

منبع: هالیوود ریپورتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو