تشخیص سیروز کبدی با سونوگرافی

منبع: نبض ما

3

1402/2/7

13:42


یکی از بیماری‌های خطرناک مربوط به کبد، بیماری سیروز کبدی است و تشخیص به موقع آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری سیروز کبدی استفاده می‌شود که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، استفاده از دستگاه سونوگرافی است.

با کمک دستگاه سونوگرافی می‌توان علائم بیماری سیروز کبدی را به راحتی تشخیص داد. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از بیماران ایجاد می‌شود این است که نتایج سونوگرافی تا چه اندازه قابل اطمینان است یا سونوگرافی روش مناسبی برای تشخیص این بیماری می‌باشد؟ که در ادامه مطلب به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم.

سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی یک بیماری مزمن است که تا چندین سال یا حتی تا پایان عمر، همراه بیمار باقی می‌ماند. در این بیماری بخشی از بافت کبد زخم شده و برای همیشه آسیب می‌بیند. ترمیم و درمان بافت زخم شده چندان راحت نیست. این بافت بعد از مدتی با بافت سالم کبد جایگزین می‌شود. در نتیجه، فعالیت اصلی کبد مختل شده و علائم خطرناکی مشاهده خواهد شد.

متاسفانه بیماری سیروز کبدی در صورت نادیده گرفته شدن روز به روز بدتر می‌شود. این بیماری می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که به طور کامل کبد را از کار بیندازد. آسیب وارد شده به کبد، به هیچ وجه درمان نمی‌شود. ولی می‌توان از برخی راهکارهای پزشکی برای جلوگیری از پیشرفت علائم بیماری سیروز کبدی استفاده کرد. عوامل مختلفی همچون هپاتیت، مصرف بیش از حد الکل یا برخی مشکلات پزشکی بر بروز این بیماری موثر هستند.

رایج‌ترین علائم سیروز کبدی شامل خستگی و ضعف، بی‌اشتهایی، کم شدن وزن، تحلیل عضلات و استخوان‌ها، حالت تهوع و استفراغ، درد شدید در ناحیه کبد، خارش در سطح پوست، سفیدی چشم و مواردی مانند این است. برای جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است هر چند ماه یکبار برای چکاپ کبد مراجعه کرده و در خصوص اینکه کبد چرب دارید یا خیر و همچنین گرید کبد چرب خود آگاهی پیدا کنید.

ضرورت تشخیص به موقع سیروز کبدی

سونوگرافی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هیچگاه علائم بیماری سیروز کبدی را نادیده نگیرید. این بیماری باید به سرعت تشخیص داده شود. در غیر این صورت به مرور زمان پیشرفت کرده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد می‌کند.

بیماری کبد در چهار مرحله مختلف بروز پیدا می‌کند و بهتر است در مراحل اول و دوم برای درمان بیماری اقدام کنید. برای اینکه ضرورت تشخیص به موقع سیروز کبدی را درک کنید، باید از چهار مرحله بیماری کبد صحبت کنیم.

1.     التهاب کبد

مرحله اول بیماری کبد، التهاب است. در این مرحله علائم بسیار خفیفی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است بیمار در ناحیه کبد احساس درد داشته باشد. این دردها در اکثر موارد گذرا هستند و هر چند وقت یکبار احساس می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در همین مرحله برای تشخیص بیماری کبد اقدام کنید. در غیر این صورت، بیماری تا جایی پیش می‌رود که به سیروز کبدی تبدیل شود و امکان درمان کامل وجود نداشته باشد.

2.     زخم شدن کبد

در صورتی که التهاب کبد را نادیده بگیرید و برای درمان آن اقدام نکنید، بخشی از بافت کبد به مرور زمان زخم می‌شود. زخم شدن کبد مانع از خون رسانی به این ناحیه خواهد شد و در نهایت سلول‌های آسیب‌دیده کبد، جایگزین سلول‌های سالم می‌شوند. درمان و ترمیم بافت آسیب دیده چندان راحت نیست. فیبروز به معنی التهاب خفیف کبد است. یعنی امکان درمان التهاب کلیه در این مرحله نیز وجود دارد.

3.     سیروز کبدی

مرحله سوم، سیروز کبدی است که بسیار خطرناک بوده و منجر به بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. در این مرحله، زخم شدیدی در ناحیه کبد ایجاد می‌شود که قابلیت برگشت و درمان ندارد و تا سال‌های طولانی، بیمار را به خود درگیر می‌کند. علائم مختلفی مثل یرقان، خارش در اطراف کبد و درد و ناراحتی شدید در این مرحله احساس می‌شود.

4.     نارسایی کبد

مرحله چهارم، نارسایی کبد است که به طور کامل کبد را از کار می‌اندازد. این مرحله بسیار خطرناک بوده و ممکن است در برخی موارد منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی کبد بعد از سیروز کبدی مشاهده می‌شود. متاسفانه ترمیم کبد یا درمان بیماری در این مرحله امکان پذیر نیست. تنها راه حل برای کاهش علائم بیماری، پیوند کبد است. نارسایی کبد به دو صورت حاد یا مزمن است.

نارسایی کبدی حاد، طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت منجر به بروز عوارض خطرناکی مثل مسمومیت یا مرگ می‌شود. اما نارسایی کبدی مزمن به مرور زمان اتفاق می‌افتد و به یکباره بیمار را از پا می‌اندازد. در این مرحله، علائم بسیار خطرناکی مثل گیجی، بی اشتهایی شدید، اسهال شدید و مواردی مانند این مشاهده خواهد شد.

نحوه تشخیص سیروز کبدی با سونوگرافی

سیروز کبدی با سونوگرافی

یکی از بهترین راه های تشخیص این بیماری، استفاده از دستگاه سونوگرافی است. البته پزشک می‌تواند با توجه به علائم ظاهری بیمار، سیروز کبدی را تشخیص دهد. ولی برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص منشاء بیماری، باید از دستگاه سونوگرافی استفاده کرد.

برای تشخیص این بیماری ابتدا وضعیت ظاهری بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک با توجه به علائم و نشانه‌های ظاهری بدن متوجه می‌شود که بیمار در کدام مرحله قرار دارد.

  1. برای انجام سونوگرافی، بیمار باید به پشت روی تخت دراز بکشد.
  2. سپس یک ژل مخصوص روی سطح پوست در نزدیکی کبد قررا داده می‌شود.
  3. در مرحله بعد، پروب دستگاه سونوگرافی روی سطح پوست قرار می‌گیرد.
  4. سپس امواج فراصوت به سمت کبد ارسال می‌شوند. این امواج بعد از برخورد با کبد به سمت بیرون بازتاب شده و تصاویر را روی صفحه نمایشگر مشخص می‌شود.
  5. پزشک می‌تواند با استفاده از این تصاویر، محل دقیق بیماری و میزان التهاب کبد را تشخیص دهد.

نتیجه مطالب

سیروز کبدی یک بیماری بسیار خطرناک است که در نتیجه التهاب کبد بروز پیدا می‌کند. درمان کامل این بیماری امکان پذیر نیست. اما با تشخیص به موقع می‌توان از تشدید علائم این بیماری جلوگیری کرد. پس بهتر است بیماری‌های مربوط به کبد را جدی بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تشخیص و درمان بیماری اقدام کنید. تحقیقات نشان می‌دهد دستگاه‌های سونوگرافی نتایج دقیق‌تر و سریعترین در اختیار پزشکان قرار می‌دهند و بهترین گزینه برای تشخیص سریع بیماری سیروز کبدی هستند.

 

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو