گردشگری بهترین روش دیپلماسی عمومی است

منبع: همگردی

3

1402/2/7

15:04


ایرنا/ براساس گفته های وزیر میراث فرهنگی کشور، گردشگری بهترین روش دیپلماسی عمومی است.

سید عزت الله ضرغامی در آیین افتتاح رویداد اردبیل 2023 با قدردانی از کشورهای عضو اکو برای انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان نماینده شایسته ایران بزرگ، بخش اعظمی از مزیت ها و ارزش های گردشگری را یکجا در خود جای داده و کسی که به این استان سفر می کند، شهرهای مختلف استان از شمال تا جنوب هر کدام ویژگی ها و مزیت هایی دارند را در دسترس دارد و مجموعه اینها نماینده شایسته ای برای ایران بزرگ است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مزیت های تاریخی و فرهنگی اردبیل گفت: این استان پر از ابنیه و محوطه های تاریخی است که در راس آنها بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

ضرغامی پیرامون اینکه گردشگری بهترین روش دیپلماسی عمومی است، ادامه داد: این مجموعه ارزشمند بر تارک ابنیه تاریخی و فرهنگی جهانی می درخشد و در طول سال از خیلی از کشورها برای بازدید از این ساخته هنر و معماری ارزشمند ایرانیان گردشگرانی حضور می یابند و در کنار آن بقاع متبرکه و ابنیه تاریخی مجموعه ارزشمند در یک جا جمع شده است.

وی گفت: همه مزیت های گردشگری استان با فاصله یک ساعته قابل دسترسی است و کسی که به اردبیل سفر می کند، به راحتی با طی مسافت یک ساعته از یک طرف جنگلهای هیرکانی و از طرف دیگر چشمه های آبگرم را می بیند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: چشمه های آبگرم متعددی در مناطق مختلف کشور وجود دارد، ولی هرجا می خواهند بگویند اگر سرمایه گذاری کنید می شود اردبیل، می گویم ظرفیت های آب های گرم اردبیل را نشناختید. آن با فاصله در سطح جهانی دارد و این نعمت خدادادی همه با فاصله محدودی در کنار هم قرار دارند.

ضرغامی در ادامه از قله سبلان به عنوان یکی از موهبت های ویژه و استثنایی الهی عنوان کرد که خداوند به مردم ایران منطقه و بخصوص اردبیل داده و گفت: زیباترین دریاچه در ارتفاع در سبلان است. هر جوان ایرانی یک بار در عمر خود به سبلان نرود، نیم عمرش برفناست. جوان ایرانی هم باید قله دماوند را ببیند و هم سبلان را.

وی پیرامون اینکه گردشگری بهترین روش دیپلماسی عمومی است، ادامه داد: کسی که به فاصله پنج ساعت می تواند قله را فتح کند و با فتح آن بهترین چشم انداز در ارتفاع جلو دیدگانش هست و این نعمت بزرگی است که به مردم اردبیل داده است. دامنه سبلان رویایی است، این همه شعر ادبیات با زبان زیبای ترکی و آذری همه گویای این است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اردبیل علاوه بر مزیت های حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری سلامت هم ظرفیت های بی نظیری دارد. در استان اردبیل سرمایه گذاری هایی انجام شده است اما نسبت به شایستگی هایی که دارد، کم است و خیلی جا برای سرمایه گذاری دارد.

وی از معاون گردشگری وزارتخانه خواست فرصتهای سرمایه گذاری اردبیل را به صورت ویژه هم برای هموطنان و سرمایه گذاران خارجی با اولویت اکو و البته سازمان توسعه منطقه ای اقتصادی دریای سیاه هم که علاقمند هستند در این حوزه ها مشارکت کنند، ارائه کند.

ضرغامی با بیان اینکه آینده اردبیل به فضل الهی بسیار درخشان تر از وضع فعلی خواهد شد، اظهار کرد: دسترسی های استان در بخش های مختلف در حال تکمیل است و در دولت مردمی 50 کیلومتر از راه آهن اردبیل که جز سخت ترین بخش های این پروژه بود، اجرا شده و بقیه هم به سرعت در دست اجراست.

وی یادآور شد: توانمندی ها و ظرفیت های ایران در بخش درمان فوق العاده است و از همه جای دنیا حتی اروپایی برای درمان و عمل جراحی به ایران سفر می کنند اما گردشگری سلامت یک پله بالاتر از درمان و معالجعه پزشکی است.

ضرغامی ادامه داد: جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های گردشگری استان اردبیل است و در جای جای این جاده می شود سرمایه گذاری کرد. علاوه بر این قسمتهای شمال استان از بیله سوار و پارس آباد و گرمی که اطراف دریاچه گیلارلو که جاده و برق آن احداث شده و آماده سرمایه گذاری است، ظرفیت هایی است که باید از آن استفاده کرد.

وی ابراز امیدواری کرد سختگیری ها در مرزهای زمینی با جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور رفع شود و گفت: از دولت آذربایجان که عضو اکو هست، توقع دارم که برای ادامه ارتباط بسیار موثری که بین مردم دو کشور از طریق مرز زمینی بوده است، سختگیری ها را کنار بگذارند و توقفی که در گردشگری زمینی انجام شده و ارتباط دو ملت را محدود کرده است، بردارند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گردشگری راه سالم و پایدار ارتباط ملتهاست، گفت: هر جا روابط خشک دیپلماسی به مشکلاتی بر میخورد و متوقف می شود، راه مردم باید باز باشد. گردشگری حق همه مردم دنیاست و همه مردم دینا حق دارند این نیاز طبیعی خود را برطرف کنند.

ضرغامی ادامه داد: گردشگری راهها را باز می کند و بهترین روش دیپلماسی عمومی است و هرچه رابطه ملتها صمیمی شود، دولت ها را به دنبال خود می کشد. بنابراین راه ملتها را باید باز کنیم.

عضو دولت سیزدهم ادامه داد: طرحی را در دولت ارائه کردیم که براساس آن بخش زیادی از کشورها در قالب پنج گروه 50 کشور بطور یکطرفه لغو روادید شود.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: مسائل را در تنگناهای روابط دیپلماتیک نبینیم و راه را برای تعاملات فرهنگی مردم باز کنیم.

وی افزود: کسانی که تمدن عمیق و تاریخ باستانی ندارند از فضای مجازی، فیلم و سینما استفاده می کنند تا سبک زندگی واحد و همه را به اسم جهانی سازی یکسان کنند. برای همین کشورهایی که تمدن چند هزار ساله دارند هر طور هستند نگاه استعمارگرایانه ای به آنها حاکم می شود که باید با این مقابله کرد.

ضرغامی با بیان اینکه پیام وحدت باید از کشورهای اکو صادر شود، گفت: راه ابریشم و جاده ابریشم قبل از اینکه اقتصادی باشد به عنوان یک فعال فرهنگی، راه فرهنگی، اجتماعی و تعامل است. مردم دست به دست می شوند از مزایای هم استفاده می کنند و این کم نیست.

وی تصریح کرد: اردبیل باید پرچمدار وحدت و انسجام ملی هم در داخل کشور هم در منطقه و جهان باشد و می توانیم این کار را انجام دهیم.

گردشگری بهترین روش دیپلماسی عمومی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو