روز گذشته، استودیوی فرام سافتور (From Software) از گیمپلی بازی اکشن Armored Core 6: Fires of Rubicon رونمایی کرد. واکنش جهانی به این تریلر فوقالعاده بوده است؛ حتی در میان واکنشها میتوان افرادی را پیدا کرد که طرفدار این سری نیستند، اما تریلر AC6 را خیرهکننده خطاب کردهاند.
اما در این میان، نکتۀ قابل توجه دو دستگی در میان مخاطبین ایرانی است. اگر در منابع خبری و تحلیلی گیمینگ ایرانی نظرات مخاطبین و بازخوردها را بررسی کنید، به یک دو دستگی قابل توجه خواهید رسید. به نظر میرسد که این بازی یا به طور کلی این دسته از آثار به مذاق گیمرهای ایرانی چندان خوش نمیآید. در سمت مقابل، اگر از بازار ژاپن که همیشه طرفدار سری Armored Core بوده فاکتور بگیریم، مخاطبین آمریکایی و اروپایی به شدت از این تریلر استقبال کردهاند. در هر صورت، اگرچه همیشه منتقدانی به تریلرها وجود دارند، اما در نهایت واکنشها به تریلر Armored Core 6 در تمامی منابع خارجی به شکل ویژهای مثبت بوده است، اما مخاطبین منابع گیمینگ ایرانی در نقطۀ مقابل قرار میگیرند.
با عبور از مخاطبین، به تولیدکنندگان محتوا میرسیم. اولین واکنش کانالهایی مانند Easy Allies ،ACG ،Kinda Funny و … به تریلر گیمپلی Armored Core 6 مثبت بوده است و واکنش برخی نویسندگان مطرح وبسایتهای خارجی نیز چیزی جز هیجان حول بازی نیست.
با این وجود، نمیتوان به صورت دقیق ریشۀ این تفاوت سلیقه را جویا شد. چه چیزی باعث عدم ارتباط مخاطبین ایرانی با چنین آثاری میشود؟ از سوی دیگر، مهمترین نکته آن است که Armored Core 6 به عنوان یک بازی متفاوت، تا چه میزان میتواند پلیرهای جدید به خود جذب کند و روی ژانر مکا تاثیر بگذارد.
شاید این پست فرصت خوبی باشد تا حول موضوع سلیقه و تفاوت میان پلیرها در نواحی مختلف صحبت کرد. نظر شما در این باره چیست؟