طرز تهیه شیرینی نعلی خوشمزه به روش قنادی

5

1402/2/9

11:46


طرز تهیه شیرینی نعلی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی نعلی ، یکی از خوشمزه ترین…

طرز تهیه شیرینی نعلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی نعلی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی های سنتی بسیار متنوع و بی شماری در تمام شهرهای ایران پخت می شود که بسیار پرطرفدار و قدیمی اند. یکی از شیرینی های اصیل ایرانی که برای مناسبت های خاص به خصوص عید نوروز تهیه می شود، شیرینی نعلی است.

شیرینی نعلی که به آن اشکی هم می گویند، یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی است که دستور ساده ای دارد. این شیرینی بافت نرم و لطیفی دارد و اگر شما فر ندارید می توانید در تابه های دو طرفه این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه شیرینی نعلی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی نعلی

طرز تهیه شیرینی نعلی

مواد لازم 

  • آرد سفید ۱۷۰ گرم (معادل ۱ پیمانه + ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری)
  • پودر قند ۴۰ گرم (۱/۳ پیمانه)
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • کره ۱۰۰ گرم
  • وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری
  • شکلات تخته ای ۵۰ گرم
  • پودر پسته، پودر نارگیل یا ترافل به میزان دلخواه (برای تزئین)

* پیمانه همان لیوان دسته دار فرانسوی می باشد.

* شیرینی های کره ای مناسب نگهداری زیاد نیستند و اگر شما برای نوروز این شیرینی نعلی را تهیه می کنید بهتر است از روغن صاف استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی نعلی

ابتدا همه مواد را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. وقتی کره کمی نرم شد، آن را در یک ظرف مناسب بریزید. پودر قند را به کره اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه هر دو را کاملا با هم بزنید تا کشدار و غلیظ شوند. رنگ آن ها هم باید کرمی شود. اگر همزن دارید، مخلوط را به مدت ۲ دقیقه در یک جهت بزنید.

سپس به کره و پودر قند، زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که کاملا یکدست شوند. در این مرحله، آرد را ۲ تا ۳ مرتبه از الک ریز عبور دهید تا هم بافت آن ها باز شود و هم ناخالصی های خود را از دست بدهد.

به تدریج و طی چند مرحله، آرد الک شده را به مخلوط اضافه کنید. هر بار که مقداری آرد اضافه کردید، با لیسک آرد را با مواد مخلوط کنید. با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. وقتی خمیر شما منسجم و یکدست شد، نشان دهنده کافی بودن میزان آرد است. نباید خمیر را بیش از حد ورز دهید. در حدی که خمیر به دست شما نچسبد و به راحتی فرم بگیرد، کافی است.

حالا به اندازه به اندازه یک نصف گردو از خمیر بردارید و شروع به لوله کردن آن کنید. خمیرهای لوله شده را روی سطح مناسب قرار دهید و دو سر آن ها را به هم نزدیک کنید تا شکل نعل شوند، یا این که دو سر خمیر را به هم بچسبانید تا به شکل اشک دربیاید.

فر را از قبل روشن کنید و روی دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید تا گرم شود. در همین مرحله، کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید یا آن را چرب کنید. شیرینی هایی که آماده کرده اید را به ترتیب و با کمی فاصله، داخل سینی فر بچینید. بعد از گرم شدن فر، دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید.

در این فاصله شکلات تخته ای را در یک کاسه خرد کنید و روی دمای غیر مستقیم (بخار آب) قرار دهید تا ذوب شود. شیرینی ها که آماده شدند، آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید کاملا سرد شوند و از دما بیفتند. سپس را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. مراقب باشید که اگر شیرینی ها داغ باشند، احتمال شکستن و خرد شدن آن ها هنگام جدا کردن از کف سینی وجود دارد.

حالا سر نعلی شیرینی ها را داخل گاناش شکلات بزنید و روی گاناش را وقتی هنوز رقیق است، پودر پسته و نارگیل و یا به دلخواه ترافل های رنگی بپاشید. بعد از این که گاناش شکلاتی سرد شد، آن را در ظرف مناسب قرار دهید و سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی نعلی

طرز تهیه شیرینی نعلی

نکات پخت

  • در هنگام درست کردن خمیر شیرینی، آن را زیاد ورز ندهید. نباید خمیر در اثر ورز دادن زیاد به روغن انداختن بیفتد. در این صورت شیرینی تان سفت می شود و نمی توانید آن را حالت بدهید.
  • هنگام فرم و شکل دادن خمیر (درست کردن به صورت نعل یا اشک) خمیر را در یک نایلون قرار دهید و هر بار به اندازه نصف گردو از آن جدا کنید. اگر روی خمیر را نپوشانید و کار شما زیاد طول بکشد، خمیر رطوبتش را از دست می دهد و خشک می شود.
  • برای تزئین شیرینی نعلی می توانید از پودر قند، پودر نارگیل، پودر پسته، خلال بادام و… استفاده کنید. پودر و خلال ها را تا وقتی که شکلات هنوز گرم و کاملا نبسته است، روی گاناش شکلاتی بریزید، سپس اجازه دهید سرد شود.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو