معرفی فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 (Evil Dead Rise) ؛ فیلمی که جانی دوباره بر پیکر این فرنچایز مشهور بخشید!

معرفی فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 (Evil Dead Rise) ؛ فیلمی که جانی دوباره بر پیکر این فرنچایز مشهور بخشید!


منبع: پلازا

3

1402/2/10

00:52


معرفی فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 (Evil Dead Rise) ؛ فیلمی که جانی دوباره بر پیکر این فرنچایز مشهور بخشید!

فیلم ظهور مرده شیطانی پنجمین فیلم سری فیلم‌های مرده شیطانی است که این روزها در دنیای آثار ژانر وحشت حسابی سر و صدا کرده است. در این مقاله ضمن معرفی، به بررسی فیلم Evil Dead Rise 2023 می‌پردازیم.

مرده شیطانی یا مرده شریر یکی از معروف‌ترین فرنچایزهای فیلم ترسناک جهان است که سم ریمی (Sam Raimi) کارگردان معروف جهان برای بار اول در سال 1981 آن را ساخت. داستان این آثار حول محور کتاب رستاخیز مردگان یا نکرونومیکون اکس مورتیس (Necronomicon Ex Mortis)، کتابی با متنی کهن و به زبان سومری، می‌گردد که گروهی در کلبه جنگلی محتوای آن را از طریق ضبط صوتی می‌شنوند و ویرانی به بار می‌آورند. مرده شیطانی در ایران با نام کلبه وحشت نیز شناخته می‌شود و شامل پنج فیلم سینمایی است.

پس از اینکه سم ریمی کارگردانی سه قسمت اول و فده آلوارز (Fede Álvarez) کارگردانی قسمت چهارم این سری فیلم را برعهده گرفت، اکنون شاهد این هستیم که پنجمین قسمت مرده شیطانی به دست لی کرونین (Lee Cronin) نویسندگی و کارگردانی خواهد شد. از آنجایی که قسمت چهارم این فیلم در سال 2013 منتشر شده، فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 دنباله‌ای بر قسمت چهارم است. در این مقاله پلازا با معرفی جدیدترین فیلم فرنچایز مرده شیطانی همراه شما هستیم‌.

فهرست مطالب:

تاریخ انتشار فیلم evil dead rise 2023

ژانر فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 ترسناک و مهیج است. ابتدا قرار بود که این فیلم به صورت دیجیتالی در HBO Max اکران شود. سپس تصمیم گرفته شد که فیلم نخست در ماه مارس 2023 در جشنواره جنوب از جنوب غربی (SXSW) به نمایش دربیاید و در تاریخ 21 آوریل 2023 (1 اردیبهشت 1402) اکران سینمایی شد. مدت زمان فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 حدودا 97 دقیقه است.

داستان فیلم ظهور مرده شیطانی ۲۰۲۳

خلاصه داستان فیلم مرده شریر برمیخیزد ۲۰۲۳

در این بخش به خلاصه داستان فیلم مرده شریر ۲۰۲۳ می‌پردازیم. داستان این فیلم درباره زنی به نام بت است که خسته راه به خانه خواهر بزرگترش الی سری می‌زند. الی سه فرزند دارد و فرزندانش را به تنهایی در آپارتمانی واقع در لس آنجلس بزرگ می‌کند. اما دیری نمی‌پاید که دیدار مجدد خواهرها به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌شود. پیدا شدن کتابی عجیب و قدیمی در آپارتمان الی باعث ظهور موجوداتی شیطانی می‌شود که جسم انسان را تسخیر و جهت اهداف پلید خود استفاده می‌کنند. حال بت که هرگز انتظار این اتفاق را نداشت، باید در نبردی نابرابر مقابل وحشتناک ترین مادری که به عمرش دیده، قرار بگیرد.

بازیگران فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023

در این قسمت به سراغ بازیگران فیلم می‌رویم. دو شخصیت اصلی فیلم بت و الی خواهرانی هستند که با بزرگترین چالش زندگی خود روبه‌رو شده‌اند. در کنار آنها نیز سه فرزند الی قرار دارند که نقش تاثیرگذاری در پیشبرد روند داستان ایفا می‌کنند.

لیلی سالیوان در نقش بت

بازیگران فیلم سینمایی Evil Dead Rise / هنرپیشه‌های مرده شریر برمی‌خیزد

  • سن: 28 سال
  • محل تولد: استرالیا

لیلی سالیوان (Lily Sullivan) بازیگر اهل استرالیا در تاریخ 8 سپتامبر 1993 (17 شهریور 1372) متولد شد. او برای نقش خود در نقش کورال فیلم روانی (Mental) مشهور است و در سریال استرالیایی پیک‌نیک در هنگینگ راک (Picnic At Hanging Rock) نیز ایفای نقش داشته است. سالیوان از سال 2012 با فیلم روانی وارد حرفه بازیگری شد و توانست با دریافت جوایزی برای ایفای این نقش توجه‌ها را به سمت خود جلب کند. او سپس در بین این سال‌ها چند فیلم و سریال از جمله پیک‌نیک در هنگینگ راک بازی کرد که او را به سمت فیلم دختری را دیدم (I Met a Girl) که از نتفلیکس پخش شد سوق دادند. او اکنون در فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 نقش اصلی فیلم را دارد.

آلیسا سادرلند در نقش الی

هنرپیشه های فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 / خلاصه داستان فیلم مرده شریر

  • سن: 40 سال
  • محل تولد: کوئینزلند، استرالیا

آلیسا سادرلند (Alyssa Sutherland) بازیگر و مدل استرالیایی متولد 23 سپتامبر 1982 (1 مهر 1363) است. این بازیگر را بیشتر برای نقش شاخص ملکه آسلاگ او در سریال معروف وایکینگ‌ها (Vikings) می‌شناسند. او حرفه مدلینگ را از سال 1997 شروع کرد و در آن به موفقیت‌هایی رسید به طوری که با مجله وگ (Vogue) قرارداد بست. سپس از سال 2006 با فیلم شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada) بازیگری را شروع کرد و در آثاری همچون فیلم‌ آربیتراژ (Arbitrage) و سریال‌های نیو آمستردام (New Amsterdam) و بی‌وقفه (Timeless) حضور داشت. او در فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 نقش اصلی دارد.

مورگان دیویس در نقش دنی

ژانر فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 / فیلم Evil Dead Rise 2023

  • سن: 21 سال
  • محل تولد: استرالیا

مورگان دیویس (Morgan Davies) بازیگر استرالیایی در 27 نوامبر 2001 (6 آذر 1380) به دنیا آمد. او بازیگری را از کودکی و سال 2008 شروع کرد و سپس با فیلم درخت (The Tree) توانست به عنوان یک بازیگر کودک جوایز فراوانی کسب کند. او در فیلم پسر طوفان (Storm Boy) ایفای نقش داشته و قرار است در سریال لایو اکشن وان پیس (One Piece) نقش کوبی را ایفا کند. دیویس در فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 نقشی کلیدی دارد.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی Evil Dead Rise 2023 عبارتند از:

  • گابریل اکولس (Gabrielle Echols) در نقش بریجت
  • نل فیشر (Nell Fisher) در نقش کیسی
  • میا چالیس (Mia Challis) در نقش جسیکا
  • تای وانو (Scott) در نقش اسکات
  • جیدن دنیلز (Jayden Daniels) در نقش گابریل
  • بیلی رینولدز مک‌کارتی (Billy Reynolds-McCarthy) در نقش جیک
  • و…
[

بررسی فیلم ظهور شیطان مرده ۲۰۲۳

در این قسمت به نقد فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 می‌پردازیم‌. از نظر بعضی از منتقدان این فیلم با احترام به سری فیلم‌ اصلی، عملکرد بهتری نسبت به آنها دارد و می‌توان گفت بسیاری از اشتباهات فیلم‌های پیشین را اصلاح کرده است. به عنوان مثال در سه فیلم ریمی و فیلم چهارم زنان صرفا نقشی منفعل در مرده شریر داشتند.‌ یا کشته می‌شدند و یا تسخیر! در آخر کار هم کاراکتر اش با بازی بروس کمپبل (Bruce Campbell) را می‌دیدیم که زنده می‌ماند. ظهور مرده شیطانی با وجود اینکه از کلیشه‌هایی همچون قهرمان مرد، کلبه وحشتناک و گروه دوستانی که برای تفریح آمده‌اند فاصله گرفته، وفادار به فضای اصلی فیلم است.

نقد فیلم ظهور مرده شیطانی 2023

منتقدان رضایت بالایی نسبت به این اثر داشتند و مخاطبان هم آن را پسندیدند. فیلم ترسناک ظهور مرده شیطانی با بودجه 15 تا 19 میلیون دلاری خود، موفق شد، فروشی بیش از 50 میلیون دلار تاکنون داشته باشند.

در جدول زیر امتیازات فیلم ظهور مرده شیطانی از سه سایت معتبر دنیا مشاهده می‌کنید.

سایتنمرات
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)7.2/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)84/100
متاکریتیک (Metacritic)68/100

از بین 37 منتقدی که به این فیلم رای داده‌اند، 29 نفر نظری مثبت، 6 نفر نظری متوسط و 2 نفر نظری منفی نسبت به آن داشتند، در پایین چند نظر را مرور می‌کنیم.

لو توماس (Lou Thomas) / NME

  • نمره: 100/100

فیلمی به خوبی ظهور مرده شیطانی در این سال پیدا نخواهید کرد، حتما آن را تماشا کنید.

مارکو ویتو اودو (Marco Vito Oddo) / Collider

  • نمره: 91/100

ترس و وحشت فیلم Evil Dead Rise 2023 آنقدر موثر است و بازیگران آن چنان وفادار به داستان هستند که به راحتی می‌توان مجذوب این فیلم کرونین شد.

جیکوب هال (Jacob Hall) / SlashFilm

  • نمره: 85/100

بله، ظهور مرده شیطانی، نزدیک‌ترین فیلم به استانداردهای فرنچایز است. از وحشت جسمی گرفته تا طراحی شخصیت‌های شیطانی همه بی‌نقص انجام شده بود. در اینجا فیلمی را می‌بینید شما را دعوت می کند تا با تخریب یک خانواده توسط نیروهای شیطانی مثل یک مهمانی بزرگ رفتار کنید. تنها عده اندکی از مخاطبان از این فیلم راضی نیستند و بقیه ما آدم‌های عجیب و غریب فقط می‌توانیم راز کتاب نفرین شده را بیابیم و از آن لذت ببریم.

بنجامین لی (Benjamin Lee) / The Guardian

  • نمره: 60/100

ظهور مرده شیطانی یک فیلم آبرومندانه و مناسب برای این فرنچایز است که تقریباً به اندازه کافی برای توجیه کافی به نظر می‌رسد. اگرچه ممکن است کافی به نظر نرسد، اما علیرغم همه نقص‌های آن، چیزهای زیادی برای انتقاد کردن ندارد.

نیک شاگر (Nick Schager) / The Daily Beast

  • نمره: 45/100

ظهور مرده شیطانی همانند بسیاری از فرنچایزها و فیلم‌ قبلی فرنچایز مرده شریر، نمایانگر تمام شدن این سری فیلم با فیلم‌های ریمی است. امروزه فقط از نام فرنچایزهای معروف به منظور بازاریابی استفاده می‌کنند.

زکی حسن (Zaki Hasan) / San Francisco Chronicle

  • نمره: 25/100

این فیلم صرفا جز فرنچایز است و به عنوان دنباله آن چیزی به سری فیلم‌ها اضافه نمی‌کند. ظهور مرده شیطانی دقیقا به اندازه اجساد داخل فیلم، پوک و توخالی است.

سخن پایانی

بررسی فیلم ظهور شیطان مرده ۲۰۲۳

به پایان این مقاله و معرفی فیلم مرده شریر برمیخیزد 2023 رسیدیم. اگرچه انتقاداتی به این فیلم وارد شد اما باید اعتراف کنیم پس از مدتی با یک فیلم ترسناک جان‌دار و قوی روبه‌رو بودیم، فیلمی که بر روی کلیشه‌های همیشگی تمرکز نداشت و دارای روایتی قوی نیز بود. آیا شما تریلر فیلم مرده شریر برمیخیزد ۲۰۲۳ را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما نقاط قوت و ضعف این فیلم چه بود؟ با تماشا و دانلود فیلم Evil Dead Rise 2023 نظرات خود را درباره این اثر با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو