داده‌های پلی استیشن نشان می‌دهند که قیمت ۷۰ دلاری بازی‌ها، روی فروش آن‌ها تاثیری منفی گذاشته است

داده‌های پلی استیشن نشان می‌دهند که قیمت ۷۰ دلاری بازی‌ها، روی فروش آن‌ها تاثیری منفی گذاشته است


منبع: گیمفا

3

1402/2/10

22:32


گزارش‌ها نشان می‌دهند که این روزها کاربران پلی استیشن، کمتر بازی می‌خرند و طبق داده‌های شرکت سونی، افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی، دلیل اصلی کاهش خریدهاست.

داده‌های پلی استیشن نشان می‌دهند که قیمت ۷۰ دلاری بازی‌ها، روی فروش آن‌ها تاثیری منفی گذاشته است

گزارش‌ها نشان می‌دهند که این روزها کاربران پلی استیشن، کمتر بازی می‌خرند و طبق داده‌های شرکت سونی، افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی، دلیل اصلی کاهش خریدهاست.

در حالی که پلی استیشن ۵ با شکستن رکوردهای پیاپی، در حال سودآوری فوق‌العاده‌ای برای سونی است اما کاربران این کنسول نسبت به گذشته، تمایل کمتری به خرید بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهند. پاسخ به چرایی این اتفاق، ممکن است در اطلاعات منتشر شده از سونی شرکت‌های سونی و اکتیویژن (Activision) قرار گرفته باشد که در ادامه، آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

مدتی پیش بود که سونی اعلام کرد با ۲۷ میلیارد دلار، پلتفرم پلی استیشن در حال تجربه سودآورترین سال تمام دوران خود است. بخش عظیمی از این سودآوری، به عملکرد فوق‌العاده پلی استیشن ۵ در فروش سخت‌افزار تعلق دارد و این کنسول به همراه پلی استیشن ۴، در سال مالی ۲۰۲۲ به رکورد درآمدزایی ۸.۲۹۷ میلیارد دلاری رسیده‌اند.

درآمدهای نرم‌افزاری نیز مانند همیشه در بالاترین میزان خود قرار دارند. طبق داده‌های شرکت سونی، بازیکنان پلی استیشن ۵ مجموعاً ۶.۳۶۷ میلیارد دلار برای نسخه‌های دیجیتالی و فیزیکی بازی‌ها هزینه کرده‌اند. بدین ترتیب هم در زمینه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری، رکوردها جا به‌ جا شده‌اند اما آمارها نشان می‌دهند که میانگین تعداد بازی‌های فروخته شده در سال مالی ۲۰۲۲، با کاهشی ۳۹ میلیون واحدی نسبت به سال قبل، به ۲۶۴.۲ میلیون نسخه رسیده‌اند.

تعدادِ سالانه بازی‌های فروخته شده

تعدادِ سالانه بازی‌های فروخته شده

درآمد سالانه حاصل از فروش بازی‌ها

درآمد سالانه حاصل از فروش بازی‌ها

مشخصاً افزایش فروش سخت‌افزار، می‌تواند روی فروش بازی‌های ویدیویی نیز تاثیر بگذارد اما چنانچه در نمودارها مشاهده می‌کنیم، تعداد عناوین فروخته شده به‌طرز عجیبی در حال کاهش است و با رکوردهای فروش پلی استیشن ۵، در تضاد قرار دارد. با توجه به روند نزولی سالانه، چنین چیزی نشان می‌دهد که کاربران پلی استیشن، هر سال بازی‌های کمتری می‌خرند اما در عین حال، پول بیشتری برای آن‌ها خرج می‌کنند که این موضوع، می‌تواند متاثر از افزایش قیمت بازی‌های پلی استیشن ۵ به ۶۹.۹۹ دلار باشد.

شرکت سونی همچنین در گزارش‌های خود تائید کرد که فروش عناوین ترد پارتی پلتفرم پلی استیشن نیز در سال مالی ۲۰۲۲ با کاهش مواجه شده است و آمارها نشان می‌دهند در این بازه زمانی، میزان فروش این بازی‌ها نسبت به سال گذشته دچار کاهشی ۳۸.۶ میلیون واحدی شده است.

مقایسه تعداد واحدهای فروخته شده عناوین فرست پارتی و ترد پارتی از سال 219 الی 2022

مقایسه تعداد واحدهای فروخته شده عناوین فرست پارتی و ترد پارتی از سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۲

شاید متقاعدکننده‌ترین نمونه برای تائید این روند، عملکرد بازی Call of Duty Modern Warfare 2 باشد. داده‌های مشترک اکتیویژن و سونی، به‌خوبی نشان می‌دهند که افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی، چگونه روی فروش این عناوین اثر گذاشته است.

تعداد واحد بازی‌های فروخته شده اکتیویژن روی پلتفرم پلی استیشن، در سه ماهه‌های مالی 2019 الی 2022

تعداد واحد بازی‌های فروخته شده اکتیویژن روی پلتفرم پلی استیشن، در سه ماهه‌های مالی ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۲

اکتیویژن تائید کرده است که Call of Duty Modern Warfare 2 تنها در مدت ۱۰ روز، ۱ میلیارد دلار بفروش رفته است اما با این حال، عملکرد قدرتمند این بازی هم نتوانست آمارهای مربوط به مجموعِ تعداد عناوین فروخته شده روی پلتفرم پلی استیشن را چندان تکان دهد.

در سه ماهه سوم ۲۰۲۲، بازه‌ای که Modern Warfare 2 در آن منتشر شد، سونی ۸۶.۵ میلیون بازی به مخاطبانش فروخت که ۶۵.۷ میلیون نسخه آن‌ها سهم عناوین ترد پارتی بود. این آمار، نمایانگر کاهشی ۶.۲ میلیون واحدی در زمینه فروش کلی بازی‌ها و همچنین افت ۱۵.۷ میلیون نسخه‌ای در زمینه عناوین ترد پارتی، نسبت به سال گذشته است.

میزان درآمد بازی‌های پلی استیشن در سه‌ ماهه‌های مالی 2019 الی 2022

میزان درآمد بازی‌های پلی استیشن در سه‌ ماهه‌های مالی ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۲

با وجود کاهش آمار تعدادی اما در سه ماهه سوم ۲۰۲۲، درآمد حاصل از نرم‌افزارها به رکورد ۲.۳۸۷ میلیارد دلار رسید که این اتفاق با عرضه Call of Duty Modern Warfare 2 همراه شد. این آمار، به‌خوبی تضاد موجود بین روندهای درآمد نرم‌افزارها و تعداد نرم‌افزارهای فروخته شده را نشان می‌دهد.

لازم به‌ذکر است که Call of Duty Modern Warfare 2 روی کنسول‌های نسل قبل نیز با قیمت ۶۹.۹۹ دلار عرضه شد و مانند سایر عناوین، دچار کاهش قیمت ۱۰ دلاری نشد. درواقع شرکت اکتیویژن، دو نسخه متفاوت از این بازی را در دسترس قرار داد که یکی از آن‌ها شامل هردو نسخه پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ می‌شد و دیگری، تنها مختص PS5 بود. هر دوی این نسخه‌ها، با قیمت ۶۹.۹۹ دلار فروش رفتند.

تعداد مشترکین سرویس پلی‌استیشن پلاس از سال 2016 الی 2022

تعداد مشترکین سرویس پلی‌استیشن پلاس از سال ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۲

همچنین بررسی این موضوع نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد که آیا سرویس PlayStation Plus نیز روی فروش کامل یک بازی، تاثیر گذار بوده است یا خیر. پیشنهادهای متفاوت این سرویس به بازیکنان این امکان را می‌دهد که به‌صورت ماهانه یا سالانه، با پرداخت مبلغی که معمولاً کمتر از دو بازی کامل پلی استیشن ۵ هزینه می‌برد، به گستره عظیمی از عناوین مختلف دسترسی داشته باشند. نکته جالب این است که طبق آمارها به‌نظر نمی‌رسد بازی‌بازان این پلتفرم، اشتراک در پلاس را به خرید کامل بازی‌ها ترجیح بدهند.

تعداد کاربران این سرویس در سه ماهه چهارم، نسبت به سه ماهه سوم با ۱ میلیون افزایش همراه شده و به ۴۷.۴ میلیون مشترک رسیده است. داده‌های مربوط به سرویس پلاس، معمولاً دچار نوسان هستند اما به‌طور کلی، سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ نسبت به تمام سه‌ ماهه‌های قبلی سال، افزایشی بوده است. اگرچه PlayStation Plus با درآمدزایی ۳.۴۳ میلیارد دلاری، به سودآوری سرویس‌های آنلاین پلی استیشن کمک کرده اما این رقم باز هم نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شده است. بنابراین اگر کاربران پلی استیشن، اشتراک در پلاس را به خرید کامل بازی‌ها ترجیح داده بودند، اکنون باید شاهد آماری افزایشی نسبت به بازه‌های مشابه قبلی می‌بودیم.

درآمد سرویس‌های آنلاین پلی استیشن در سال‌های مالی 2019 الی 2022

درآمد سرویس‌های آنلاین پلی استیشن در سال‌های مالی ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۲

سال مالی ۲۰۲۲ با میانگین ۴۶.۶ میلیون کاربر بسته شد و این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، این عدد روی ۴۷.۲ میلیون کاربر قرار داشت. با ترکیب این اعداد، باز هم نتیجه به‌قدری قابل‌توجه و چشمگیر نیست که بتوانیم اذعان داشته باشیم که این سرویس، روی کاهش تعداد فروش بازی‌های ویدیویی پلی استیشن در یک سال گذشته، تاثیری به‌خصوص داشته است.

طبق مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته روی آمار و ارقام منتشر شده از سوی سونی، به این نتیجه می‌رسیم که اخیراً کاربران پلی استیشن، بازی‌های کمتری می‌خرند اما در عین حال، پول بیشتری برای آن‌ها هزینه می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهند که قیمت جدید ۶۹.۹۹ دلاری، تاثیری منفی روی فروش واحدی بازی‌ها گذاشته و در عوض، درآمد بیشتری برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

منبع: TweakTown

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو