آثار و فواید بهداشتی روزه

منبع: دانش‌چی

7

1402/2/11

10:19


مهمترین آثار و فواید روزه گرفتن

آثار و فواید بهداشتی روزه

روزه دارای آثار مادی و معنوی بسیاری است. سلامتی جسم و روان انسان، طول عمر، پرهیزکاری و تقویت نیروی اراده و تلطیف روح آدمی از جمله این آثار است.

آثار و فواید روزه گرفتن

فواید معنوی و تربیتی روزه عبارتند از تفکر و اندیشه در اسرار خلقت، تقویت تقوا و خودداری از انجام گناه، تقویت نیروی ایمان و اراده، تقویت صبر و بردباری و تحمل سختی‌ها، یاد قیامت و تشنگی و گرسنگی آن روز و…

امام رضا علیه السلام فرمودند: «مردم به انجام روزه امر شده‌اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند». (وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۴، ح ۵؛ علل الشرایع، ص ۱۰)

فایده اجتماعی روزه عبارت است از: درک موقعیت اجتماعی تهیدستان توسط ثروتمندان و در نتیجه همدلی و دستگیری آنان از نیازمندان. امام صادق علیه السلام فرمودند: «خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند». (من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۴۳، ح ۱)

مهم‌ترین اثر بهداشتی روزه، کمک به سلامت بدن است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «المَعِدَةُ بَيتُ كُلِّ داءٍ، وَ الحِميَةُ رأسُ كُلِّ دَواءٍ؛ معده، خانه همه دردهاست و پرهيز، ريشه همه درمان‌ها». (طبّ النبيّ صلي الله عليه و آله: ص ۱۱)

در این تحقیق به بیان فواید بهداشتی روزه پرداخته می‌شود.

طب قدیم و جدید ریشه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی را تغذیه نامناسب و پرخوری می‌داند. پرهیز از خوردن در ساعاتی از روز در مدت معین و رعایت تغذیه مناسب بعد از آن، کمک زیادی به تندرستی و شادابی و طراوت جسم و روح انسان می‌کند.

روزه‌داری به جلوگیری از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها در مورد انسان‌های سالم و به درمان بسیاری از بیماری‌ها در مورد انسان‌های بیمار کمک می‌کند.

اثرات مثبت روزه در سلامت جسم و جان انسان

– روزه نوعی شست‌وشوی بدن است.

– استراحت دستگاه‌های بدن در مدت روزه‌داری، طراوت و نشاط جسمانی ایجاد می‌کند و بدن را از بسیاری بیماری‌ها دور می‌سازد.

دستگاه گوارش و معده یکی از دستگاه‌های پُرکار بدن انسان است که پیوسته در حال هضم، تجزیه مواد، جذب مواد مفید و دفع مواد زاید است. روزه‌داری فرصت استراحت، مصرف ذخایر چربی و نیروی تازه گرفتن به دستگاه گوارش می‌دهد.

– میکروب‌ها در محیط مملو از غذا مرتب رشد می‌کنند، روزه‌داری محیط مناسب رشد میکروب‌ها در بدن را از آنها می‌گیرد، در نتیجه ضعیف می‌شوند و بسیاری از بیماری‌ها نیز درمان می‌شود.

– در مدت روزه‌داری، بدن ابتدا از چربی‌های زیرجلدی و سپس از چربی‌های موجود در احشا استفاده می‌کند و این چربی‌سوزی در ایمن‌شدن بدن در برابر بیماری‌ها بسیار مؤثر است.

– چاقی زیاد که منشأ بسیاری از بیماری‌هاست با روزه‌داری درمان می‌شود.

– افزایش ایمنی بدن، تعدیل فشار خون بالا، کاهش قند خون و سم‌زدایی از بدن از آثار دیگر روزه‌داری است.

– هنگام روزه‌داری، تمام بافت‌های بدن به تکاپو می‌افتد تا مواد مورد نیاز داخل بدن از جمله مواد مورد نیاز قلب را تأمین کند و از این‌رو، بافت‌های بدن تازه می‌شود.

– به گفته دانشمندان بیماری‌هایی که روزه در درمان آنها بسیار مؤثر است عبارتند از: التهاب معده، ضعف عمومی بدن، نفخ و ورم ریه‌ها، کم‌خونی، بیماری‌های عصبی، اضطراب، التهاب حنجره، سل، درد سینه، درد چشم، زکام مزمن، بیماری کبد، لرزش اندام، استسقاء، مالاریا، فلج.

– همچنین روزه‌داری در تضعیف غده‌های سرطانی و ترک اعتیاد کمک شایانی به بیماران می‌کند.

در روایات نیز به تأثیر مثبت روزه در سلامتی انسان اشاره شده است.

پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: «صُوموا تَصِحّوا؛ روزه بگيريد تا تندرست بمانيد». (دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۳۴۲)

همچنین امام على عليه السلام فرمودند: «اَلْمَعِدَةُ بَيْتُ الاَدْواءِ وَ الْحِميَةُ رَأسُ الدَّواءِ، وَ عَوِّدْ كُلَّ بَدَنٍ مَا اعْتادَ. لاصِحَّةَ مَعَ النَّهَمِ؛ معده سراى دردهاست و پرهيز، بهترين درمان. هر بدنى را به همان كه خو مى‌گيرد، عادت دهيد. با پرخورى، تندرستى نخواهد بود». (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص ۲۶۸، ح ۵۲)

منبع احادیث: https://www.hadithlib.com

حدیث در مورد روزه و روزه داری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو