آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی در حال اجراست

منبع: همگردی

6

1402/2/11

18:08


میراث آریا/ براساس آخرین گزارشات واصله و خبرهای منتشر گشته، آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی در حال اجراست.

علیرضا خزائلی در جریان برگزاری تور رسانه ای و نشست خبری که به منظور تبیین روند اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به قزوین و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در مسجد جامع عتیق و دولتخانه صفوی برگزار شد، با اشاره به بازدید سال گذشته رئیس جمهور از این مجموعه اظهار کرد: مصوبه ریالی سفر رئیس جمهور در حوزه تقویت زیرساختهای میراث فرهنگی و گردشگری 150 میلیارد تومان بود که 45 میلیارد تومان آن از محل تسهیلات تبصره 18 و 105 میلیارد تومان آن اعتبارات عمرانی بوده که طی سه سال باید تحقق یابد که در سال اول که مهلت هزینه کرد آن تا شهریور امسال است، 17 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به مصوبه واگذاری سایت گردشگری لاله الموت نیز افزود: انتشار فراخوان برای جذب سرمایه گذار واجد شرایط بهره برداری از این مجموعه انجام شده و با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان محدود بود، تجدید نظر در مصوبه صورت گرفت تا تعداد شرکت کننده ها در این رقابت بیشتر شود.

خزائلی ادامه داد: مصوبه آزادسازی سه بنا در دولتخانه صفوی از سوی سه دستگاه اجرایی در دستور کار قرار گرفته که شامل مجموعه ورزشی تختی، دبیرستان پاسداران و ساختمان مخابرات می شود و مراحل قانونی آن در دست اجراست.

او اضافه کرد: زمینی در بلوار معلم برای ساخت دبیرستان پاسداران به آموزش و پرورش اختصاص یافته و اسکلت و سقف دبیرستان ساخته شده و در مرحله سفت کاری است و زمین معوض برای ساخت مجموعه ورزشی تختی نیز در بلوار امیرکبیر پونک در نظر گرفته شده که ساخت آن در حال اجراست.

او افزود: واگذاری مدرسه متروکه جنب پایگاه میراث فرهنگی گازرخان برای احداث موزه نیز از سوی آموزش و پرورش صورت گرفته و انتقال سند هم انجام شده اما هنوز ساختمان تحویل نشده که امیدواریم هرچه سریعتر این مهم تحقق یابد، چرا که بیشترین فراوانی بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی از قلعه حسن صباح است و جای موزه در این سایت تاریخی بسیار خالی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اظهارکرد: مسجد جامع قزوین از آثار بسیار ارزشمند تاریخی مذهبی شهر قزوین است و صدها سال تاریخ شهر در دل این بنا نهفته که فاز اول مرمت شبستان شمالی با شیوه های علمی انجام شده و فاز دوم مرمت نیز بزودی به پایان می رسد و برپایی نماز در آن پیگیری خواهد شد.

خزائلی افزود: چند پروژه در دولتخانه صفوی درحال اجراست که از جمله آنها میتوان به استحکام بخشی قسمتی از بام و پی، مرمت هشتی صفوی، مرمت رواق صفوی و مرمت تزئینات کاخ موزه چهلستون اشاره کرد.

او همچنین به روند واگذاری گراند هتل و انتشار دور جدید فراخوان جذب سرمایه گذار توسط صندوق احیای کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به ملاحظات، باید شرایط به نفع سرمایه گذار در مزایده در نظر گرفته شود تا شرکت کننده ملی شایسته و قابل برای مرمت و احیای این بنا انتخاب شود.

خزائلی همچنین از میزبانی قزوین در برنامه ملی تحت عنوان «میراث مکتوب» در اواخر اردیبهشت و هم زمان با هفته میراث فرهنگی با محوریت خوشنویسی خبر داد و گفت: در این برنامه ملی که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد، از یکی از آثار فاخر میرعماد در قزوین رونمایی می شود.

این مسئول از پیش بینی برنامه های ویژه به مناسبت پنجاه به در و پای کار بودن همه مسئولان در اجرای این برنامه ها خبر داد.

آزادسازی و احیای دولتخانه صفوی در حال اجراست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو