عدم پایداری، کاهش عملکرد، افزایش هزینه ها و مشکلات امنیتی ویندوز سرور در سازمان ها

منبع: تکراتو

4

1402/2/11

20:59


مایکروسافت ویندوز سرور یک سیستم عامل ضروری در سازمان ها است که به مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات کمک می کند، قابلیت‌های آن برای مدیریت داده‌ها و شبکه در سازمان در مقیاس بزرگ، اشتراک‌گذاری فایل و متمرکز کردن حساب‌های کاربری، آن را به ابزاری ضروری برای هر کسب‌وکار یا سازمانی تبدیل می‌کند. در کشور ما که اکثر کاربران…

مایکروسافت ویندوز سرور یک سیستم عامل ضروری در سازمان ها است که به مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات کمک می کند، قابلیت‌های آن برای مدیریت داده‌ها و شبکه در سازمان در مقیاس بزرگ، اشتراک‌گذاری فایل و متمرکز کردن حساب‌های کاربری، آن را به ابزاری ضروری برای هر کسب‌وکار یا سازمانی تبدیل می‌کند. در کشور ما که اکثر کاربران رایانه‌های شخصی، سازمانی و سرور ها از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، نبود امکانات برای تهیه لایسنس اصلی، نبود آگاهی از تفاوت نرم‌افزارهای اصلی با غیر اصلی و نبود زیرساخت فرهنگی برای پرداخت هزینه برای کالایی که به راحتی می‌توان آن را با هزینه‌ای ناچیز کپی کرد، موجب شده است بخش زیادی از کاربران و سازمان ها از نسخه‌های غیراصلی استفاده کنند.

با این حال، علیرغم ریسک ها و خطرات آن، برخی از شرکت ها و سازمان ها تمایل دارند نسخه های کرک شده یا غیر اصلی ویندوز سرور را انتخاب کنند، چرا که به ظاهر جایگزین بسیار ارزان تری است. اما طبق گزارشی از مایکروسافت (منبع) آنچه نادیده گرفته میشود این است که استفاده از ویندوز سرور غیرقانونی یا کرک شده با عواقب جدی مانند کاهش کارایی، عملکرد ضعیف، عدم ثبات و افزایش هزینه نگهداری همراه است. علاوه بر این، سازمان‌ها را در برابر تهدیدات سایبری و نقص های امنیتی آسیب‌پذیر می‌کند و داده‌های حساس و اعتبار سازمان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طبق گزارشی منتشر شده در وبسایت مایکروسافت (منبع) در مورد بررسی انجام شده در مورد  نسخه های غیر قانونی ویندوز سرور:فایل های نصب و تنظیمات امنیتی 96 درصد نسخه های ویندوز سرور کرک شده، از ابتدا یا توسط نرم افزار فعالساز(کرک) دستکاری شده اند.

از مهم‌ترین مشکلات سیستم‌های عامل غیر اصلی ناپایداری سیستم‌ها، کاهش سرعت، نبود امنیت کافی، نبود پشتیبانی تولیدکننده و هزینه‌های نگه‌داری (Maintenance) بالاست. این مشکلات در مقیاس سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌تواند هزینه‌ای به مراتب بیش‌تر از هزینه تهیه نسخه اصلی را به مجموعه تحمیل کند، هم‌چنین احتمال نفوذ در هر سازمان به تناسب اهمیت وظیفه هر شخص بالاتر می‌رود و هزینه‌هایی که هر سازمان برای نقص سرورها و سیستم‌های اصلی خود متحمل می‌شود بسیار بیش‌تر از هزینه‌هایی است که یک کاربر عادی برای نقص و یا نفوذ به سیستم متحمل می‌شود. به همین دلیل است که سازمان های نظارتی و مرجع در سالهای اخیر بانک ها، صنایع مادر و همچنین بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی بزرگ را، حتی در ایران که قوانین کپی رایت اجرا نمیشود، ملزم به استفاده از لایسنس معتبر در فعالسازی سرور های اصلی سازمان نموده اند.

عدم پایداری، کاهش عملکرد، افزایش هزینه ها و مشکلات امنیتی ویندوز سرور در سازمان ها

از جمله معضلاتی که برای شرکت‌هایی همچون مایکروسافت در ایران وجود دارد، مشکل نبود یک نمایندگی رسمی برای فروش محصولات آنها به شکل قانونی و رسمی است. این امر موجب آن شده که نه تنها بازار محصولات این شرکتها در ایران از دست برود، بلکه سالانه مبالغ بسیار زیادی را به جهت استفاده غیرقانونی از محصولاتشان متضرر شوند. این موضوع فضا را برای سودجویی برخی شرکت‌ها و افراد فراهم کرده تا با عرضه محصولات به ظاهر اصلی در بازار و سایت‌های اینترنتی اقدام به کلاه برداری و یا سوء استفاده از عدم اطلاع افراد و سازمان هایی کنند که قصد بهره‌مندی از مزایای نسخه های اصلی را دارند،

شرکت رایان‌نت (سهامی خاص) به عنوان اولین تامین‌کننده رسمی لایسنس‌های اصلی محصولات مایکروسافت و تنها همکار تجاری رسمی مایکروسافت در ایران (Microsoft Partner) با سابقه فعالیت نزدیک به یک دهه در واردات عمده محصولات اورجینال مایکروسافت و همکاری با بیش از یکصد هولدینگ و سازمان دولتی، خصوصی و بین المللی شاخص و مطرح مستقر در ایران، مفتخر به ارایه تمامی محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت به صورت مستقیم، با قیمت مناسب و بدون واسطه از طریق دفتر این شرکت (Talee Limited) در انگلستان به عنوان Partner & Solution Provider رسمی مایکروسافت می باشد. با توجه به حجم موجودی شرکت تمامی محصولات به صورت فوری تحویل داده میشوند و دارای پشتیبانی و گارانتی مادام العمر این شرکت و همچنین پشتیبانی فنی مایکروسافت میباشند، همچنین هیچ یک از محصولات ارایه شده توسط این شرکت از نوع OEM , Academic, Charity نبوده و تمامی محصولات با لایسنس Retail و یا Volume License معتبر و قابل استعلام از مایکروسافت ارایه می گردند.

عدم پایداری، کاهش عملکرد، افزایش هزینه ها و مشکلات امنیتی ویندوز سرور در سازمان ها

برخی مزایای استفاده از نسخه اصلی لایسنس ویندوز سرور:

  1. پایداری بیشتر در مقایسه با نسخه‌های غیر اصلی
  2. امنیت بیشتر در مقابل بدافزارها و حملات مخرب
  3. امکان دریافت به‌روز رسانی ها به صورت واقعی
  4. پشتیبانی رایگان و بلند مدت مایکروسافت
  5. امکان استفاده همیشگی از لایسنس ویندوز سرور
  6. تضمین امنیت و پایداری زیر ساخت فناوری و شبکه در سازمان
  7. عملکرد بهتر سخت افزار و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
  8. بدون نیاز به تعویض‌های مکرر سیستم به دلیل خرابی های مکرر
  9. افزایش کارایی و سرعت سرور و کاهش DownTime

عدم پایداری، کاهش عملکرد، افزایش هزینه ها و مشکلات امنیتی ویندوز سرور در سازمان ها

در ادامه، بیشتر به بررسی خطرات استفاده از نسخه های کرک شده و غیر اصلی ویندوز سرور خواهیم پرداخت.

. عدم پشتیبانی و به روز رسانی واقعی مایکروسافت برای نسخه های کرک شده ویندوز سرور

یکی از مشکلات عمده ای که سازمان ها هنگام استفاده از نسخه های کرک شده ویندوز سرور با آن مواجه می شوند، عدم پشتیبانی و به روز رسانی کافی مایکروسافت است. مایکروسافت به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های ضروری را برای اطمینان از ثبات، امنیت و کارایی محصولات خود ارائه می‌کند. با این حال، این به روز رسانی ها اغلب برای نسخه های کرک شده ویندوز سرور ارائه نمی شوند، به طور کامل ارایه نمی شوند و یا بعد از بروز رسانی باعث ناپایداری بیشتر نسخه های کرک شده می شوند. این عدم به روز رسانی می تواند باعث مشکلات قابل توجهی مانند کاهش عملکرد، افزایش آسیب پذیری در برابر تهدیدات امنیتی و احتمال بیشتر اختلال سیستم شود که منجر به کاهش بهره وری و افزایش هزینه ها می شود.

. منابع غیر معتبر و کد مخفی در نسخه های کرک شده و غیر رسمی

از جمله نگرانی ها وجود کد مخفی پنهان در نسخه های کرک شده ویندوز سرور است که می تواند منجر به مشکلات مختلف شود. این کد ممکن است شامل بدافزار و جاسوس‌افزاری باشد که می‌تواند برای اهداف مخربی مانند سرقت اطلاعات، دسترسی غیرمجاز و یا خرابکاری استفاده شود. این کد ها ممکن است در زمان اقدام به کرک کردن نسخه و یا از ابتدا در نسخه کرک شده موجود باشد.

. پایداری پایین، افت سرعت و افزایش خطر از دست دادن داده ها

یکی از مشکلات مهمی که سازمان ها هنگام استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اورجینال ویندوز سرور با آن مواجه می شوند، پایداری پایین، عملکرد ضعیف و افزایش خطر از دست دادن اطلاعات است. استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اورجینال می تواند باعث بی ثباتی، کاهش سرعت سرور، خرابی های مکرر و پیام های خطا و در نتیجه کاهش کارایی و عملکرد شود.

. هزینه های بالاتر برای سازمان ها به دلیل هزینه نگهداری و تعمیر مکرر

یکی دیگر از مشکلات مهم استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اصلی ویندوز سرور در سازمان، هزینه های بالای مربوط به پشتیبانی فنی و نگهداری است. بدون مجوز معتبر، سازمان ها نمی توانند پشتیبانی فنی به موقع و کارآمد را از مایکروسافت دریافت کنند، که در حل مشکلات فنی که ممکن است ایجاد شود بسیار مهم است. علاوه بر این، نسخه‌های غیر اصلی ویندوز سرور بیشتر در معرض نقص‌های عملیاتی و باگ های نرم افزاری هستند که ممکن است باعث کاهش کارایی و بهره‌وری شود. این می تواند منجر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری شود، زیرا شرکت ها به احتمال زیاد برای حل این مشکلات به پشتیبانی مکرر فناوری اطلاعات نیاز دارند. در نهایت، سرمایه‌گذاری نکردن در مجوز قانونی برای سرور ویندوز ممکن است به دلیل هزینه‌های بالای مربوط به پشتیبانی فنی و تعمیر و نگهداری، در درازمدت به کسب‌وکارها فشار مالی وارد کند.

. افزایش خطرات امنیتی و آسیب پذیری اطلاعات سازمان

استفاده غیرمجاز از نسخه های کرک شده یا غیر اصلی ویندوز سرور می تواند خطرات امنیتی جدی برای هر سازمانی ایجاد کند. یکی از خطرات کلیدی سرقت داده های کاربر است که در هنگام استفاده از نرم افزارهای غیرقانونی یک تهدید رایج است. چنین سرورهایی بیشتر مستعد حملات بدافزار هستند و می توانند به هکرها اجازه سوء استفاده از آسیب پذیری های سیستم و دسترسی غیرمجاز به داده های حساس را بدهند. اگر یک آسیب‌پذیری توسط فروشنده نرم‌افزار شناسایی شود و رفع آن صادر شود، ممکن است نسخه غیرقانونی به‌موقع به‌روزرسانی نشود و سیستم را در برابر حملات آسیب‌پذیر کند.  یکی از نگران کننده ترین خطرات مربوط به استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اصلی ویندوز سرور در سازمان، امکان انتشار ویروس ها و نرم افزارهای مخرب است. این نسخه ها فاقد امکانات امنیتی لازم همراه با نسخه های اصلی هستند و آنها را در برابر انواع مختلف بدافزار آسیب پذیر می کند. در نتیجه احتمال آلوده شدن آنها بیشتر است که منجر به اختلال سیستم، از دست دادن داده ها و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس شرکت می شود. استفاده از نسخه های غیر اصلی ویندوز سرور در سازمان ها نه تنها امنیت و یکپارچگی زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان را تهدید می کند بلکه اعتبار شرکت را نیز به خطر می اندازد.

اولین گزینه‌ای که به ذهن کاربران رایانه‌های شخصی و سازمان‌ها در مقوله امنیت اطلاعات می‌رسد، نصب نرم افزاری امنیتی یا همان ضد ویروس از یک شرکت معتبر و به‌روزرسانی لحظه به لحظه آن است. اما نکته اینجاست که وجود قوی‌ترین نرم افزارهای امنیتی در یک بستر ناامن بی فایده است.
نمونه این موضوع آلوده شدن گسترده سیستم های سازمانی و شخصی در ایران به ویروس باجگیر در سال 2017 در عین استفاده از نرم افزار های امنیتی (آنتی ویروس) های معتبر و بروز می باشد، این نوع ویروس از حفره ای در سیستم عامل برای نفوذ استفاده می کند که تنها با بروز رسانی ویندوز رفع می شود و بروز رسانی مورد نیاز جهت رفع این حفره تنها جهت نسخه های دارای لایسنس معتبر توسط مایکروسافت ارایه می شد.

. رضایت کمتر مشتری به دلیل کاهش کیفیت تجربه خدمات 

یکی از پیامدهای استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اورجینال ویندوز سرور در سازمان ها، کاهش تجربه خدمات برای مشتریان است که منجر به رضایت کمتر مشتری می شود. این نسخه‌ها اغلب ناپایدار هستند و می‌توانند منجر به خرابی‌های مکرر شوند که منجر به اختلال در تجربه خدمات و کاهش بهره‌وری می‌شود. نرم‌افزارهای غیراصلی نیز بیشتر در معرض مشکلات عملکرد و مشکلات امنیتی هستند و این امر آن را مستعد خطاها و اختلال در سرویس دهی می‌کند. همه این مسائل به طور منفی بر تجربه مشتری تأثیر می گذارد و منجر به کاهش نرخ رضایت و به طور بالقوه آسیب رساندن به شهرت سازمان می شود.

نتیجه گیری:

استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اصلی انواع سیستم عامل خصوصا ویندوز سرور در سازمان ها ممکن است در ابتدا راهی آسان برای صرفه جویی در هزینه به نظر برسد، اما عواقب آن می تواند بسیار بیشتر از مزایای آن باشد. این نسخه ها فاقد ثبات، کاهش کارایی و عملکرد و افزایش هزینه ها در درازمدت هستند که آنها را به انتخابی ضعیف برای هر سازمانی تبدیل می کند. علاوه بر این، استفاده از چنین نسخه هایی از ویندوز سرور می تواند سازمان را در معرض مشکلات امنیتی قرار دهد که می تواند اطلاعات شرکت و مشتریانش را در معرض خطر قرار دهد. استفاده از نسخه های اصلی و دارای مجوز ویندوز سرور ممکن است نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری داشته باشد، اما این یک روش مقرون به صرفه و مطمئن برای اطمینان از عملکرد پایدار زیرساخت IT در سازمان است.

در نتیجه ، سازمان ها باید به جای انتخاب اقدامات صرفه جویی در هزینه مانند استفاده از نسخه های کرک شده یا غیر اورجینال، سرمایه گذاری در نسخه های اصلی و دارای مجوز ویندوز سرور را در اولویت قرار دهند. این نسخه های غیرمجاز نه تنها امنیت را به خطر می اندازند و کارایی را کاهش می دهند، بلکه ثبات کل سیستم را نیز تضعیف می کنند. در چشم‌انداز دیجیتال امروزی، سازمان‌ها باید اهمیت استفاده از نرم‌افزار معتبر را نه تنها به دلایل انطباق با قوانین، بلکه برای حفظ بهره‌وری و محافظت از خود در برابر نقض‌های امنیتی احتمالی، بپذیرند. در نهایت، سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار قانونی در درازمدت نتیجه خواهد داد و زیرساخت‌های IT امن‌تر، پایدارتر و کارآمدتر را برای سازمان تضمین می‌کند.

شرکت رایان‌نت (سهامی خاص) به عنوان اولین تامین‌کننده رسمی لایسنس‌های اصلی محصولات مایکروسافت و تنها همکار تجاری رسمی مایکروسافت در ایران (Microsoft Partner) با سابقه فعالیت نزدیک به یک دهه در واردات عمده محصولات اورجینال مایکروسافت و همکاری با بیش از یکصد هولدینگ و سازمان دولتی، خصوصی و بین المللی شاخص و مطرح مستقر در ایران، مفتخر به ارایه تمامی محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت به صورت مستقیم، با قیمت مناسب و بدون واسطه از طریق دفتر این شرکت (Talee Limited) در انگلستان به عنوان Partner & Solution Provider رسمی مایکروسافت می باشد. با توجه به حجم موجودی شرکت تمامی محصولات به صورت فوری تحویل داده میشوند و دارای پشتیبانی و گارانتی مادام العمر این شرکت و همچنین پشتیبانی فنی مایکروسافت میباشند، همچنین هیچ یک از محصولات ارایه شده توسط این شرکت از نوع OEM , Academic, Charity نبوده و تمامی محصولات با لایسنس Retail و یا Volume License معتبر و قابل استعلام از مایکروسافت ارایه می گردند.

علاقه مندان به محصولات اصلی مایکروسافت در ایران برای اطلاعات بیشتر می توانند به وبسایت فارسی زبان این مجموعه در زمینه محصولات اصلی مایکروسافت به آدرس www.MicrosoftLicense.com  مراجعه فرمایید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو