درمان عفونت واژن در خانه با نمک

آیا تا به حال از آب نمک برای درمان عفونت واژن استفاده کرده اید؟ در این مطلب از آلامتو به مزایا و معایب درمان عفونت واژن در خانه با نمک اشاره می کنیم.

آب نمک برای عفونت واژن

نشستن در آب نمک برای درمان عفونت یک درمان خانگی است که قرن ها برای طیف وسیعی از بیماری ها رایج بوده است، البته منظور آب گرم است. مفهوم این است که نمک بیماری را از بین می برد در حالی که گرما درد و ادم را تسکین می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین پماد خارش واژن داخلی و بیرونی

درمان عفونت واژن در خانه با نمک

نمک عنصر قدرتمند کوچکی است که می تواند به عنوان یک ماده ضد باکتری قوی به حساب آید. یک عامل ضد باکتری عاملی است که از رشد و تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند. بقراط که به طور گسترده به عنوان پدر پزشکی مدرن شناخته می شود، یکی از اولین کسانی بود که در مورد ماهیت ضد باکتریایی نمک اطلاعاتی کسب کرد. نمک به عنوان یک مهارکننده میکروبی استفاده می شود، به این معنی که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند زیرا مقدار آب موجود را کاهش می دهد. بنابراین باکتری فرصتی برای رشد و انتشار ندارد.

شاید متوجه شده باشید که وقتی آب نمک گرم است، اثر تسکین دهنده ای بر فرج و بخش بیرونی واژن می گذارد. برخی پزشکان معتقدند که نشستن در آب نمک برای عفونت می تواند خارش و ناراحتی را به طور موقت کاهش می دهد، اما اثر طولانی مدت ندارد.

به طور سنتی، نمک اپسوم، که سولفات منیزیم است، برای درمان عفونت های واژن استفاده می شد. در این خصوص متخصصان طب سنتی توضیح می دهند که آب گرم همراه با نمک به طور کلی خون رسانی به ناحیه واژن را افزایش می دهد. این می تواند عفونت واژن را به عنوان بخشی از روند درمان طبیعی کاهش دهد. اما استفاده مستقیم از نمک بعید است که عفونت واژن را التیام بخشد.

آیا نشستن در آب نمک برای عفونت خوبه؟

هنگامی که در ناحیه واژن عفونت و تحریک شدید وجود دارد، برخی از زنان تمایل دارند از آب گرم همراه با نمک استفاده کنند. موضوع این است که ناحیه تناسلی بسیار حساس است. متخصصان می گویند دمای بالای 37 درجه می تواند باعث سوختگی در این ناحیه شود. اضافه کردن نمک به آن، فقط آن را بدتر می کند. توصیه می شود از آب داغ همراه با نمک در قسمت های خصوصی خود استفاده نکنید. بنابراین، بهتر است برای درمان عفونت واژن با آب نمک داغ حمام نکنید یا در آن ننشینید.

در حالی که برخی شواهد حکایتی وجود دارد که نشان می دهد این درمان ممکن است مفید باشد، داده های علمی برای حمایت از اثربخشی آن در درمان عفونت ها وجود ندارد. در واقع، اگر آب بیش از حد داغ باشد، ممکن است با ایجاد آسیب بیشتر پوست، وضعیت را تشدید کند.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟

فواید نشستن در آب نمک گرم

فواید نشستن در آب نمک گرم

نشتن در آب نمک گرم به طور طبیعی باعث افزایش جریان خون به واژن می شود. این وضعیت به بهبود زخم کمک می کند. از جمله ادعاهای مطرح شده توسط برخی پزشکان در خصوص این روش درمان خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش علائم قاعدگی مانند نفخ، گرفتگی عضلات، خستگی و خونریزی شدید
  • افزایش باروری
  • تسهیل بهبودی پس از زایمان
  • کاهش استرس
  • درمان هموروئید
  • افزایش انرژی و کاهش خستگی
  • تسکین سردرد

این ادعا توسط شواهد علمی تأیید نمی شود. کاربران در مورد مزایا احساسات متفاوتی دارند. در حالی که برخی از کاربران گزارش می دهند که خارش، درد و مشکلات جزئی واژن را تسکین می دهد، برخی دیگر معتقدند که باعث ایجاد مشکلاتی شده است. سوختگی، عفونت و سایر عواقب جدی شایع هستند.

پاکسازی طبیعی واژن اتفاق می افتد. عفونت ها را می توان با داروهای بالینی ثابت شده درمان کرد. بخار می تواند باکتری های مفید و بد را در بدن از بین ببرد و ناحیه واژن را مستعد عفونت کند. وجود نمک خطر عفونت در واژن را افزایش می دهد.

درمان های خانگی عفونت واژن

عفونت واژن دلایل مختلفی دارد و درمان آن به علت اصلی آن بستگی دارد. در این خصوص گفته شده است که این موارد در حال حاضر بیشتر به دلیل تغییرات سبک زندگی مانند پوشیدن لباس های مصنوعی تنگ، اعمال جنسی غیر متعارف و استفاده از صابون ها و اقلام معطر در قسمت های خصوصی دیده می شود.

برخی از درمان های خانگی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • سرکه سیب رقیق شده
  • استفاده موضعی از روغن نارگیل با یا بدون روغن درخت چای
  • استفاده از خمیر سیر
  • استفاده از پروبیوتیک ها مانند کشک
همچنین بخوانید: برای تنگ شدن واژن از چه قرصی استفاده کنیم؟

سخن آخر

در حالی که این درمان های خانگی مانند نشستن در آب نمک برای عفونت ممکن است به کاهش علائم کمک کند، مهم است که در صورت لزوم برای معاینه کامل و درمان مناسب به متخصص زنان مراجعه کنید. درمان‌های خانگی ممکن است فوراً کمی تسکین دهند، اما در درازمدت ممکن است بهترین گزینه نباشد. به هر حال، خود درمانی چیزی است که توسط پزشکان توصیه نمی شود. نشستن در آب نمک غلیظ یا خیلی گرم می تواند منجر به عفونت و سوختگی شود و همچنین باکتری های سالم را از واژن شما حذف کند.