بهترین برنامه ها و سایت های تبدیل متن به صدا انگلیسی و فارسی گوشی

بهترین برنامه ها و سایت های تبدیل متن به صدا انگلیسی و فارسی گوشی


منبع: پلازا

6

1402/2/15

11:14


بهترین برنامه ها و سایت های تبدیل متن به صدا انگلیسی و فارسی گوشی

با یک برنامه تبدیل متن به صدا، می‌توانید یک نوشتار را به گفتار تبدیل و صوت آن را در اختیار داشته باشید. یک اپلیکیشن یا نرم افزار تبدیل متن به صوت می‌تواند برای شما کتاب های الکترونیکی، پیام‌ها یا حتی اخبار را بخواند بدون آن که نیازی باشد گوشی را به دست بگیرید و به صفحه نمایش نگاه کنید.

کاربرد اصلی این برنامه‌ها برای افرادی است که کم‌بینایی دارند اما کاربران عادی هم می‌توانند به صورت روزمره از آن‌ها استفاده کنند. به کمک یک برنامه تبدیل نوشتار به گفتار فارسی در ایفون یا اندروید می‌توانید در زمانی که در حال رانندگی هستید یا مشغول ورزش هستید، پیام‌های متنی یا کتاب بخوانید و همزمان کارتان را هم ادامه دهید. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با برترین برنامه های تبدیل متن به صوت آشنا شویم.

فهرست مطالب

برنامه های تبدیل متن به صدا

در حال حاضر نرم افزار های تبدیل متن به گفتار زیادی برای هردو سیستم عامل اندروید و iOS عرضه شدند اما کدام یک از آن‌ها بهترین هستند و از فارسی پشتیبانی می‌کنند؟

پیش از اینکه به معرفی این برنامه‌ها بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که متاسفانه امکان معرفی برنامه تبدیل متن به صدا فارسی اندروید وجود ندارد چرا که خیلی از این برنامه‌ها از فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. بیشتر این اپلیکیشن‌ها از موتور تبدیل گفتار به نوشتار گوگل استفاده می‌کنند و این موتور نیز فاقد زبان فارسی است.

اما اگر متن خوان فارسی آنلاین در اولویت شما نباشد، برای زبان انگلیسی برنامه‌ها و سرویس‌های متنوع زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1. نرم افزار تبدیل متن به گفتار Google Text-to-speech

برنامه تبدیل متن به صدا / برنامه های تبدیل متن به صوت

اپلیکیشن تبدیل متن به صوت Google Text-to-speech یکی از اجزای اصلی سیستم عامل اندروید از سال 2013 به این طرف بوده است. این برنامه برای خواندن متون ترجمه شده، تلفظ کلمات، خواندن کتاب، راهنمایی کاربر هنگام رانندگی و ارائه قابلیت‌های مناسب افراد دارای معلولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر این در جدیدترین آپدیت این ابزار، امکان استفاده از آن در برنامه‌های متفرقه که از قابلیت انتخاب متن و به اشتراک‌گذاری آن پشتیبانی می‌کنند هم فراهم شده است.

مثلا می‌توانید یک بخش از یک مقاله در اینترنت را انتخاب کنید و از برنامه تبدیل متن به گفتار گوگل انلاین بخواهید آن را برایتان در زبان‌های پشتیبانی شده بخواند. متاسفانه این برنامه زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند. زبان‌هایی که در حال حاضر پشتیبانی می‌شوند انگلیسی، بنگالی، دانمارکی، هلندی، فنلاندی، فرانسوی، آلمانی، هندی، ژاپنی، کره‌ای، روسی، ترکی و عربی به همراه چند زبان دیگر هستند. گوگل به صورت منظم زبان‌های جدید را به این برنامه اضافه می‌کند و ممکن است در آینده زبان فارسی هم پشتیبانی شود.

برای تبدیل متن به گفتار انگلیسی انلاین با استفاده از این ابزار و همچنین دسترسی به تنظیمات آن، باید در گوشی اندرویدی خود به مسیر Settings > Accessibility > Text-to-speech output بروید.

2. برنامه تبدیل نوشتار به گفتار Narrator’s Voice

اگر به دنبال تبدیل متن به گفتار انگلیسی هستید، اپلیکیشن متن به صدا آیفون و اندروید Narrator’s Voice یکی از گزینه‌های قابل قبولی است که می‌توانید مدنظر داشته باشید. این برنامه علاوه بر زبان‌های معمول مثل انگلیسی از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند با این حال طرز کار آن کمی متفاوت است. به همین دلیل از آن به عنوان یک ابزار تبدیل نوشتار به گفتار فارسی آفلاین هم می‌توانید استفاده کنید.

قابلیت‌های عادی مثل خواندن متن از اپلیکیشن‌ها، صفحات وب، پیام و دیگر منابع در این برنامه وجود دارند اما برنامه یک ویژگی جالب هم دارد و آن هم امکان اضافه کردن جلوه‌های صدا است. مثلا می‌توانید به صدایی که متن را برایتان می‌خواند اکو یا دیگر موارد را اضافه کنید و آن را به دلخواه خود تغییر دهید.

همچنین در زبان انگلیسی امکان انتخاب صداهای مختلفی مثل سیری، کورتانا وجود دارد و برخی دیگر صداها نیز به صورت اختصاصی برای خود برنامه ساخته شدند. Narrator’s Voice همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا متن خودتان را هم به برنامه اضافه کنید. به همین دلیل علاوه بر امکان استفاده از این برنامه به عنوان اپلیکیشن تبدیل متن به صدا اندروید و آیفون، می‌توانید از آن به برای اضافه کردن صدا به یک ویدیو یا یک نرم افزار ارائه مطلب هم استفاده کنید.

حتی می‌توانید صدای خروجی را با فرمت MP3 ذخیره کنید و آن را در سایر دستگاه‌هایتان استفاده یا با دوستانتان به اشتراک بگذارید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که برنامه رایگان است و هنگام استفاده از آن، تبلیغات شما را به این راحتی‌ها رها نمی‌کنند.

3. برنامه تبدیل متن به صدا Pocket: Save. Read. Grow

اپ تبدیل نوشتار به گفتار - برنامه Pocket: Save. Read. Grow

گزینه دیگری که برای برنامه تبدیل متن به صدا برای ایفون و اندروید به شما معرفی می‌کنیم برنامه پاکت است. اگر قبلا اسم این برنامه را شنیده باشید احتمالا می‌دانید که این برنامه بیشتر برای ذخیره کردن مقالات و خواندن آن‌ها در حالت آفلاین کاربرد دارد. اما شاید ندانید که این برنامه یک نرم افزار تبدیل متن به صدا در گوشی هم به حساب می‌آید.

در این برنامه زبان‌های مختلفی برای تبدیل تبدیل متن به صدا وجود دارند و علاوه بر این امکان تنظیم سرعت خواندن و بلندی صدا نیز فراهم است. پاکت حتی از قابلیت تبدیل متن به صدا در پس‌زمینه هم پشتیبانی می‌کند. به این معنی که می‌توانید در عین حال که از سایر برنامه‌ها استفاده می‌کنید متن‌هایی که این برنامه به صدا تبدیل کرده را هم بشنوید.

به همین دلیل پاکت به عنوان برنامه ای که متن را به صدا تبدیل کند می‌تواند در زمان‌هایی که می‌خواهید به صورت آفلاین به یک محتوای طولانی گوش دهید گزینه مناسبی است. البته اگر می‌خواهید به متن سایر اپلیکیشن‌ها گوش دهید این برنامه کمک زیادی به شما نمی‌کند.

4. برنامه تبدیل متن به صدا Natural Reader؛ اپلیکیشن تبدیل متن به صوت

برنامه تبدیل متن به صدا - اپلیکیشن تبدیل متن به صوت Natural Reader

Natural Reader یک برنامه تبدیل متن به صدا انگلیسی است که نه‌تنها در مک و ویندوز، بلکه در اندروید و iOS هم قابل دسترسی است. این برنامه در نسخه‌های رایگان و پولی عرضه می‌شود. در نسخه رایگان شما قابلیت تبدیل صدا به متن را در کنار امکان خواندن متن فایل‌های با فرمت docx و PDF و یا ePub را دارید.

برنامه همچنین یک نوار ابزار معلق هم دارد که با کمک آن می‌توانید متن‌هایی که در سایر اپلیکیشن‌ها می‌بینید را به صدا تبدیل کنید. نسخه‌های پولی امکانات اضافه‌ای مثل امکان خواندن صفحات وب، تبدیل متن به فایل‌های صوتی و سینک کردن داده‌ها در دستگاه‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند.

علاوه بر این در نسخه پولی پشتیبانی از OCR یا نویسه‌خوان نوری هم اضافه می‌شود که با کمک آن می‌توانید دوربین گوشی را روی یک متن بگیرید و برنامه آن متن را برایتان بخواند.

5. اپلیکیشن تبدیل متن به صوت Voice Aloud Reader ؛ برنامه های تبدیل متن به صوت

برنامه تبدیل متن به ویس - اپ تبدیل نوشتار به گفتار Voice Aloud Reader

این برنامه در حقیقت جزو برنامه های تبدیل متن به صوت نیست و بلکه از موتور تبدیل گفتار به نوشتار گوگل استفاده و چندین قابلیت جدید را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته تنها انتخاب شما موتور گوگل نیست و می‌توانید از سایر موتورها مثل سامسونگ هم استفاده کنید و صفحات وب، ایمیل‌ها، اسناد و کتاب های الکترونیک را به گفتار تبدیل کنید.

مانند موتور گوگل در این برنامه هم می‌توانید یک متن را در یک اپلیکیشن انتخاب و از برنامه بخواهید آن را بخواند. علاوه بر این می‌توانید فایل‌هایی با فرمت TXT، DOC، PDF و غیره را هم با این برنامه باز کنید و متن‌ آن‌ها را به صدا تبدیل کنید. این برنامه حتی از متون عمودی چینی و ژاپنی هم پشتیبانی می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های کاربردی این اپ تبدیل نوشتار به گفتار می‌توان به سینک کردن متن تا جایی که گوش دادید در دراپ‌باکس، تبدیل مقالات متنی به صوتی و حتی جستجوی معنی کلمات در گوگل یا ویکی‌پدیا اشاره کرد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

معرفی بهترین مسیریاب های خودرو | با برترین نرم افزارهای ...
تیم پلازا22 دی 1401 14:30

thumbnail

بهترین اپلیکیشن های اندروید + لینک دانلود ؛ از اپ های ...
محمد علی محمدی17 مرداد 1401 21:30

6. اپلیکیشن تبدیل متن به گفتار Talk Free

برنامه تبدیل نوشتار به گفتار / برنامه تبدیل متن به صدا فارسی

اپ دیگری که برای تبدیل متن به صدای گوینده کاربرد دارد، Talk Free است. این برنامه رویکرد مینیمال‌تری نسبت به برنامه‌های بالا دارد ولی همچنان یکی از برترین اپلیکیشن‌هایی است که برای این کار می‌توانید دانلود کنید. از طریق این برنامه می‌توانید صفحات وب را مستقیما از مرورگر گوشی به صدا تبدیل کنید.

همچنین متون سایر اپلیکیشن‌ها نیز به همین ترتیب قابل خواندن هستند. حتی می‌توانید فایل صوتی متن‌ها را جداگانه و با فرمت WAV ذخیره کنید تا بعدا و به‌صورت آفلاین به آن‌ها گوش دهید. لازم به ذکر است که این برنامه برای اینکه به‌شکل درستی اجرا شود، نیاز به موتور تبدیل متن به گفتار (TTS) در گوشی دارد. بیشتر گوشی‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض با موتور گوگل عرضه می‌شوند ولی اگر شما آن را حذف کردید، باید دوباره این موتور را دانلود و نصب کنید تا برنامه به‌درستی کار کند.

7. اپلیکیشن تبدیل متن به گفتار T2S؛ نرم افزار تبدیل متن به گفتار

برنامه تبدیل متن به صدا / برنامه تبدیل نوشتار به گفتار

برنامه تبدیل متن به صدا T2S شاید از لحاظ رابط کاربری، مدرن‌ترین برنامه این فهرست باشد. مهمترین ویژگی این برنامه، بهره‌مندی از یک مرورگر داخلی است. این مرورگر از نظر امکانات قابل مقایسه با امثال کروم و اج نیست ولی در عوض به‌شما این امکان را می‌دهد تا تمام صفحات وب را بدون نیاز به کپی و پیست کردن آدرس URL آن‌ها، به گفتار تبدیل کنید.

همچنین هر زمان که شما یک متن را کپی کنید، یک منو پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد که از طریق آن می‌توانید آن متن را هم به گفتار تبدیل کنید. مانند اکثر اپلیکیشن های تبدیل متن به گفتار، در این برنامه نیز می‌توانید فایل‌های صوتی را ذخیره و با دیگران هم به‌اشتراک بگذارید.

8. برنامه Voice Reader Speech Central برنامه های تبدیل متن به صدا

Voice Reader Speech Central

Voice Reader Speech Central یک برنامه کاربردی و مفید بوده که از دید کاربران بسیاری توانسته امتیاز بالایی را کسب کند. ضبط صدای حرفه ای این برنامه سبب خواهد شد تا با کمترین اشتباه بتوانید متن های خود را برای تبدیل شدن به صوت وارد برنامه کنید. این برنامه شامل ابزارهای رایگان بسیاری بوده ولی برای دسترسی کامل به تمامی تنظیمات آن باید ماهانه هزینه ای حدود 5 دلار را بپردازید که بدنیست بدانید نسخه پرمیوم و رایگان آنرا میتوانید از وب فارسی دریافت کنید.

Voice Reader Speech Central برای دو پلتفرم اندروید و ای او اس منتشر شده که قابلیت های کلیدی آن سبب شده تا بتواند در لیست بهترین برنامه تبدیل متن به گفتار فارسی حضور داشته باشد. رابط کاربری ساده و ابزارهای مفید از اصلی ترین نکاتی بوده که در خصوص این برنامه میتوان به آنها اشاره داشت. اگر تصمیم دارید این اقدام را از طریق سایت و به صورت آنلاین انجام دهید پیشنهاد می شود باما در ادامه همراه باشید که به سایت های خوبی جهت تبدیل متن به صوت آنلاین اشاره شده است.

سایت های تبدیل متن به صوت

علاوه بر برنامه تبدیل متن به صدا، می‌توانید از سایت‌هایی که این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند نیز استفاده کنید. این سایت‌ها احتیاجی به دانلود ابزارهای اضافی ندارند و به‌صورت آنلاین کار می‌کنند. البته مانند اپلیکیشن‌ها، تعداد سایت تبدیل متن به گفتار فارسی رایگان خیلی زیاد نیست و اکثر سرویس‌های ایرانی پولی هستند.

1. NaturalReader

نرم افزار تبدیل متن به گفتار

NaturalReader یکی از بهترین سایت‌ها برای تبدیل متن به گفتار است. بالاتر، اپلیکیشن آن را معرفی کردیم اما این سرویس دارای ابزار تحت وب نیز هست. این سایت البته از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند اما اکثر زبان‌های اروپایی در آن قابل استفاده هستند. این ابزار قادر است متن، فایل‌های PDF و بیش از 20 فرمت متنی مختلف را به صدا تبدیل کند. همچنین علاوه بر نسخه تحت وب، دارای اپلیکیشن و افزونه کروم نیز هست و به گفته مدیرانش، هر سال بیش از 10 میلیون کاربر فعال دارد.

2. Speechify

نرم افزار تبدیل متن به صدا فارسی

وبسایت دیگر برای تبدیل متن به صوت، سایت Speechify است. این سایت دارای افزونه کروم و اپلیکیشن اندروید و iOS نیز هست و امکان تنظیم سرعت خواندن متن، انتخاب از میان انواع صداهای هوش مصنوعی را دارا است. همچنین تعداد زبان‌هایی که پشتیبانی می‌کند نیز زیاد است و علاوه بر انگلیسی از زبان‌های هندی، ایتالیایی، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای و چینی نیز پشتیبانی می‌کند.

3. تبدیل متن به صدا آنلاین آریانا؛ نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی

نرم افزار تبدیل متن به گفتار

آریانا تنها سایت متن خوان فارسی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این سایت قابلیت تبدیل نوشتار فارسی به گفتار را دارد اما در تلفظ برخی کلمات گاها دچار مشکل می‌شود. این سرویس البته رایگان نیست و در حقیقت یک نرم افزار تبدیل متن به گفتار مبتنی بر ویندوز است. اما در سایت آن می‌توانید به دموی برنامه دسترسی داشته باشید.

4. TTSREADER

اپلیکیشن تبدیل متن به صوت

TTSREADER یک سرویس ساده و رایگان برای تبدیل انواع متون به گفتار است. این سرویس از زبان‌ها و گویش‌های بسیار زیاد و متنوعی پشتیبانی می‌کند اما متاسفانه زبان فارسی جزو این زبان‌ها نیست. با استفاده از آن علاوه بر یک متن، می‌توانید یک فایل مثل PDF را آپلود و متن آن را به صدا تبدیل کنید. همچنین امکان قرار دادن سکوت بین جملات و ضبط صدا نیز از دیگر قابلیت‌های این سرویس است.

5. Voicemaker

نرم افزار تبدیل متن به گفتار

Voicemaker سایت دیگری است که می‌توانید درنظر داشته باشید. این سایت از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند اما برای استفاده باید اشتراک پریمیوم آن را داشته باشید که ماهی 10 دلار هزینه دارد. در اشتراک رایگان اما می‌توانید به 120 زبان دسترسی داشته باشید و حتی متن ویدیوهای یوتیوب را نیز به گفتار تبدیل و روی ویدیو به‌صورت نریشن قرار دهید.

6. Microsoft Azure

سایت تبدیل متن به گفتار فارسی رایگان

پلتفرم مایکروسافت Azure از معدود پلتفرم‌هایی است که می‌توان از آن به‌عنوان نرم افزار تبدیل متن به صدا فارسی استفاده کرد، ولی نیاز به اشتراک دارد و به‌صورت رایگان در دسترس نیست. در این صفحه می‌توانید به دمو تبدیل متن به صوت فارسی آنلاین این پلتفرم دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

با کمک این نرم افزار های تبدیل متن به گفتار می‌توانید از قابلیت کاربردی تبدیل نوشتار به گفتار بهره ببرید و کاری کنید که گوشی متون موردنظرتان را برایتان بخواند، بدون اینکه نیازی باشد گوشی را به دست بگیرید. البته شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد اما پس از مدتی استفاده، به این اپلیکیشن های تبدیل متن به صوت عادت می‌کنید و روز به روز بیشتر از آن‌ها کمک می‌گیرید. البته همانطور که گفتیم، گزینه‌های زیادی برای دانلود برنامه تبدیل متن به صدا فارسی در دسترس نیستند. اگر شما برنامه های متن به گفتار فارسی iOS و اندرویدی سراغ دارید، حتما در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو