ترجمه اختصاصی/این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند

4

1402/2/17

10:44


کلسترول نوعی چربی است که در غذاهای با منشاء حیوانی یافت می‌شود.این چربی به اندازه هر لیپید دیگری مهم است،زیرا در غشای همه سلول‌ها وجود دارد و پیش ساز مواد مهم برای بدن است.با این حال،شما باید از غذاهایی که کلسترول بد را افزایش می‌دهند پرهیز کنید.

ترجمه اختصاصی/این مواد غذایی کلسترول بد را افزایش می‌دهند

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز به‌طور کلی کلسترول به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود:

 

نوع خوب کلسترول یا لیپوپروتئین‌های پر چگال در روده جذب شده و وارد جریان خون می‌شوند.سپس به کبد می‌رسند تا در تشکیل هورمون‌ها،نمک‌های صفراوی،ویتامین د و سایر مواد نقش ایفا کنند.

 

در مقابل کلسترول بد یا لیپوپروتئین کم چگال،چربی‌ها را از کبد به سلول‌ها می‌برد.هنگامی که میزان این نوع کلسترول بسیار بالا باشد،باعث تنگ شدن شریان ها می‌شوند.غذاهایی که چربی اشباع شدهٔ زیادی دارد،باعث افزایش این نوع کلسترول می‌شود.

 

 

۱.لبنیات کامل

 

شیر کامل حاوی چربی اشباع شده به میزان ۴.۶ گرم است.بنابراین،برای جلوگیری از افزایش کلسترول بد،می‌توانید از شیر بدون چربی استفاده کنید.همین امر در مورد ماست‌،خامه،پنیر و کره تهیه شده از شیر کامل نیز صدق می‌کند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم،شما می‌توانید مصرف محصولات بدون چربی را شروع کنید چون در این نوع محصولات،قسمت چربی شیر حذف می‌شود.با این حال در فرایند حذف چربی،ممکن است که میزان ویتامین‌های محلول در چربی کاهش یابد بنابراین به منظور حفظ خواص غذایی،به این محصولات ویتامین اضافه می‌شود.مصرف لبنیات کم‌چرب به شما کمک می‌کند تا میزان دریافت کلسترول بد را کاهش دهید.

 

۲.گوشت قرمز

 

گوشت گوساله،گاو و بره سرشار از کلسترول و چربی های اشباع شده هستند.برای مثال،در ۱۰۰ گرم گوشت بره،۱۱ گرم چربی موجود است.برای جلوگیری از این امر،می‌توانید از گوشت‌های سفید مانند بوقلمون، مرغ یا خرگوش استفاده کنید.همچنین شما می‌توانید استیک و فیله را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 

۳.تخم مرغ

 

بیشترین میزان کلسترول تخم مرغ در زردهٔ آن یافت می‌شود.یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۲۷ گرم چربی است.این در حالی است که سفیده تخم مرغ هیچ کلسترولی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد.پزشکان به‌خاطر وجود کلسترول و فسفولیپید در تخم مرغ،به بیماران خود توصیه می‌کنند که در مصرف آن احتیاط کنند.مقدار مصرف توصیه شده تخم مرغ در روز یک عدد است.اگر می‌خواهید بیشتر تخم مرغ بخورید،می‌توانید از سفیدهٔ آن استفاده کنبد.

 

۴.سوسیس و کالباس

 

سوسیس‌ها از گوشت تهیه می‌شوند و سپس در فرآیند پخت و اضافه کردن ادویه‌ها و افزودنی‌ها قرار می‌گیرند.این نوع محصولات دارای محتوای چربی و نمک بالایی هستند.به عنوان مثال،در ۱۰۰ گرم سوسیس،۹.۴۵ گرم اسیدهای چرب اشباع و ۲۶ گرم چربی کل موجود است.

 

۵.مواد غذایی فوق فرآوری شده

 

غذاهای فوق فرآوری شده و صنعتی دارای قند و چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند.مصرف این غذاها باعث افزایش میزان کلسترول بد می‌شوند.توجه به این نکته مهم است که چربی‌های ترانس به عنوان اسیدهای چرب تک غیراشباع یا چند غیراشباع تعریف می‌شوند که وظیفه آنها فقط به دست آوردن انرژی است.آنها معمولا هنگام سرخ کردن مواد غذایی با روغن‌های غیر اشباع ایجاد می‌شوند چون در این مواقع دمای روغن به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که یکی از منابع اصلی تولید چربی‌های ترانس است.وجود بیش از حد این چربی‌ها می‌تواند باعث بیماری‌های مختلف مانند بیماری قلبی عروقی شود.

 

در نهایت توصیه می‌شود که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر و کاهش کلسترول،از مصرف غذاهای فوق فرآوری شده خودداری کنید.سعی کنید سوسیس و کالباس، غذاهای سرخ شده یا لبنیات کامل مصرف نکنید،زیرا اینها مواد غذایی اصلی هستند که میزان کلسترول بد را افزایش می‌دهند.شما می‌توانید برای جلوگیری از افزایش میزان کلسترول بد،از مواد غذایی سالم مانند حبوبات،میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

 

منبع step to health

تاریخ ۵ مه ۲۰۲۳

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو