قارچ پلاستیک خوار کلید نجات آینده زمین!

منبع: تکراتو

3

1402/2/18

13:35


حجم بالای زباله پلاستیکی در طبیعت، یک معضل بزرگ برای محیط‌ زیست و حتی نابودی آن به‌حساب می‌آید که ایجاد قارچ پلاستیک خوار یک راهکار موثر خواهد بود.

قارچ پلاستیک خوار کلید نجات آینده زمین!

حجم بالای زباله پلاستیکی در طبیعت، یک معضل بزرگ برای محیط‌ زیست و حتی نابودی آن به‌حساب می‌آید که ایجاد قارچ پلاستیک خوار یک راهکار موثر خواهد بود.

این روزها شرایط محیط زیستی کره زمین ناامیدکننده به نظر می‌رسد. همچنین، پلاستیک نقش فراوانی در زندگی انسان‌ها یافته است. بنابراین در ظروف ساده گرفته تا تجهیزات گران‌قیمت و پیشرفته همگی شاهد نقش‌آفرینی پلاستیک هستیم. از طرفی جایگزینی پلاستیک با ماده‌ای دیگر در آینده‌ نزدیک امکان‌پذیر نیست. این امر هنگامی نمود بیشتری می‌یابد که اطلاع یابید طبیعت جهت تجزیه پلاستیک (با توجه به‌ساختار و ترکیبات آن) 20 تا 500 سال زمان لازم دارد.

از طرفی به‌طور سالیانه صرفاً حدود 5 درصد از پلاستیک‌ها بازیافت شده و تبدیل به محصولات جدید می‌شوند. این در حالیست که مطالعات اخیر حاکی از افزایش سه‌برابری تولید پلاستیک تا سال 2050 است. بنابراین باوجود تولید بیشتر پلاستیک در آینده، میزان بسیار کمی از آن‌ها قابل بازیافت هستند. لذا با شرایط کنونی تنها را‌ه حفظ محیطزیست و کره زمین برای آیندگان پیدا کردن راهی برای تجزیه پلاستیک است.

در همین راستا دانشمندان قارچ پلاستیک‌ خوار را به‌عنوان یک راه‌حل بسیار مهم مطرح کرده‌اند که در این زمینه دانشمندان دانشگاه سیدنی موفق شده‌اند که این طرح را اجرا کنند. آن‌ها طی آزمایش‌های خود از 2 نوع قارچ تحت عنوان Aspergillus terreus و Engyodontium album که به‌وفور در خاک و گیاهان پیدا می‌شوند، بهره بردند.

بیشتر بخوانید: نخستین ترانزیستور چوبی جهان معرفی شد

استفاده از قارچ پلاستیک خوار برای نجات زمین

طبق بررسی‌ها این دو قارچ پلاستیک‌ خوار این توانایی را دارند که تنها طی 140 روز پلاستیک را کاملاً تجزیه کنند. این روش نسبت به حالت عادی فو‌ق‌العاده سریع‌ بوده و در حقیقت سریع‌ترین نرخ تجزیه پلاستیک در جهان به‌شمار می‌رود. در طول سال 2022 گزارش نگران‌کننده‌‌ای از Greenpeace منتشر شد که طی آن از انتقال بخش زیادی از پلاستیک‌های بازیافتی در آمریکا به محل‌های دفن زباله در خاک یا اقیانوس‌ها خبر داده بود. این در واقع جایی بوده که می‌تواند مواد خطرناکی را وارد هوا کند.

قارچ پلاستیک خوار کلید

البته شایان توجه است که مسئله تنها عدم وجود اراده کافی جهت بازیافت پلاستیک نبوده، بلکه اینکار با چالش‌های فراوانی مواجه است. به‌عنوان مثال، پلاستیک‌ها به‌طور معمول آلوده به مواد غذایی یا دیگر موارد هستند. این در حالی است که آمریکا طی سال 2018 نزدیک به 292.4 میلیون تن زباله شهری ایجاد کرده و صرفاً موفق به بازیافت و تجزیه 94 میلیون تن یعنی حدود 32 درصد از آن‌ها شده است.

در پایان گفتنی است که دانشمندان دانشگاه سیدنی از سرعت فرایند کاری کنونی قارچ‌های پلاستیک‌ خوار هم رضایت کامل ندارند و قصد بهینه‌سازی آن‌ها جهت استفاده به‌طور تجاری را در سر دارند. این امری است که احتمالاً بین 3 تا 5 سال به طول بیانجامد. هرچند با وجود آماده‌سازی این کپک‌‌های نجات‌بخش هم مشکلات زیادی رقم خواهد خورد که باید تحت بررسی‌های بعدی قرار گیرد. شاید مهمترین موضوع تغییر نگرش و رفتار افراد درباره استفاده از پلاستیک باشد. در حقیقت قارچ‌‌ها در بهترین شرایط تنها می‌توانند راهگشای نیمی از مشکلات باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابداع قارچ پلاستیک خوار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو