میراث فرهنگی پیگیر رعایت استانداردهای لازم در اماکن گردشگری و هتلهای آذربایجان شرقی است

منبع: همگردی

3

1402/2/20

18:12


ایرنا/ براساس خبرهای واصله، میراث فرهنگی پیگیر رعایت استانداردهای لازم در اماکن گردشگری و هتلهای آذربایجان شرقی است.

علی حسین زاده، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه کارگروه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه این اداره تمامی امور مربوط به استانداردسازی اماکن گردشگری را تحت عنوان «عامل تطبیق» بررسی می کند، افزود: صدور پروانه بهره برداری اماکن گردشگری، نیازمند اخذ گواهی استاندارد است و بدون رعایت موارد مربوطه، هیچ واحد گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی مجوز فعالیت دریافت نمی کند.

وی اظهار کرد: در این مجموعه براساس شیوه نامه واحد، استانداردهای لازم برای اماکن گردشگری، هتل ها، مراکز گردشگری بین راهی و سایر اماکن تفریحی و اقامتی مشخص و براساس آن تاسیسات گردشگری درجه بندی می شود.

رئیس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه موازی کاری بین 2 مجموعه استاندارد و میراث فرهنگی موجب بروز مشکل برای جامعه هتلداران استان می شود، گفت: در شرایطی که هتلهای استان متضرر هستند و به سختی به فعالیت خود ادامه می دهند، نباید فشار دوچندانی بر این بخش تحمیل شود.

کریم رسول زاده افزود: هتل ها و اماکن گردشگری به هنگام اخذ پروانه کسب و کار و زمان تمدید پروانه، ملزم به رعایت استاندارد در تمام بخش ها هستند و میراث فرهنگی بطور دقیق و مداوم بر عملکرد هتلداران نظارت می کند.

وی با تاکید بر اینکه هتلداران چوب اختلاف نظر بین 2 ارگان دولتی را میخورند، اظهار کرد: ورود و نظارت اداره استاندارد به این حوزه، نه تنها موجب صرف وقت و هزینه اضافی می شود بلکه به دلیل عدم تعریف الگوی واحد بین این 2 مجموعه، هتلداران با مشکل اساسی مواجه هستند.

نماینده اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نظارت و بازرسی از اماکن گردشگری و هتل ها الزام قانونی از سوی سازمان استاندارد و انجام آن ضروری است.

ملایری ریشه این مساله را کشوری دانست و افزود: قضیه استانداردسازی تاسیسات گردشگری باید در سطح ملی مطرح شود و استان ها نباید با این چالش مواجه شوند.

مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در این جلسه گفت: مشکل اصلی در حوزه اماکن گردشگری استان، موازی کاری بین 2 ارگان استاندارد و میراث فرهنگی است.

نسرین درخشانی هدف از تشکیل این کارگروه را اخذ نظرات مجموعه های درگیر در خصوص استانداردسازی تاسیسات گردشگری اعلام کرد و افزود: با توجه به موارد ذکر شده در این جلسه، این موازی کاری در سطح ملی مطرح است. بنابراین پیشنهادات مصوب در این نشست علاوه بر طرح در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ملی نیز ارائه می شود.

وی اظهار کرد: تدوین دستورالعملی جامع با محور جلوگیری از موازی کاری بین سازمان ملی استاندارد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها موجب حمایت از صنعت گردشگری می شود بلکه با ایجاد وحدت رویه، افزایش بهره وری 2 دستگاه مربوطه را نیز فراهم و از اتلاف هزینه های غیر ضروری جلوگیری می کند.

میراث فرهنگی پیگیر رعایت استانداردهای لازم در اماکن گردشگری و هتلهای آذربایجان شرقی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو