خانه ابراهیم گلستان؛ قصری بیرون آمده از افسانه

منبع: همگردی

4

1402/2/20

23:32


ابراهیم گلستان یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی بوده که دستی هم در فیلم سازی و مستندسازی داشته و تاثیرات فراوانی را بر نسل های بعد از خود گذاشته است. این کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی شاید بیشتر از شهرت خود در عالم هنر، بدلیل داشتن روابط عاشقانه با فروغ فرخزاد زیر ذره بین مجلات و مردم قرار گرفت. در ادامه قرار نیست به لیلی گلستان و کاوه گلستان، فرزندان هنرمند ابراهیم گلستان توجه کنیم، بلکه قصد داریم تا به معرفی خانه ابراهیم گلستان در انگلیس بپردازیم؛ خانه ای که نام خانه برای وسعت و زیبایی اش اندک است. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید خانه ابراهیم گلستان کجاست و با اسرارش بیش از پیش آشنا شوید.

خانه ابراهیم گلستان

آشنایی با مالک بنا

ابراهیم گلستان در بیست و ششم مهر هزار و سیصد و یک هجری شمسی در شهر شعرای به نامی چون حافظ و سعدی چشم به جهان گشود. پدر ابراهیم که یکی از روزنامه نگاران شیراز در دوران خود محسوب می شد و صاحب روزنامه ای به نام گلستان بود، از فعالان به نام زمان خود بشمار می رفت. سید محمد تقی تقوی نام پدر ابراهیم بود. ابراهیم گلستان در سال هزار و سیصد و بیست هجری شمسی برای ادامه تحصیل در رشته حقوق، خانه و کاشانه خود را ترک کرد و راهی تهران شد. او در ادامه، جذب حزب توده گشت و تحصیلات خود را رها کرد و عکاس روزنامه های مردم و رهبر شد.

در سال هزار و سیصد و بیست و شش هجری شمسی، اولین مجموعه داستان خود به نام «به دزدی رفته ها» را چاپ کرد. ابراهیم گلستان ده سال بعد از چاپ این کتاب، اقدام به تاسیس استودیو گلستان نمود و برای شرکت نفت تعدادی فیلم مستند ساخت که از مشهورترین آنها میتوان به «یک آتش» و «موج و مرجان و خارا» اشاره نمود. کارگردانی فیلم های «خشت و آینه» و «اسرار دره گنج جنی» نیز از دیگر افتخارات کارنامه ابراهیم گلستان است. او تهیه کننده فیلم «این خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد بود.

ابراهیم گلستان در سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت هجری شمسی ایران را به مقصد ساسکس ترک کرد و هم اکنون در خانه ای باشکوه و قصری به جا مانده از عصر گوتیک ساکن است. ابراهیم گلستان با مجموعه داستان و رمان های خود تاثیرات بسزایی بر ادبیات ایران داشت. هر چند، منتقدین فراوانی نیز دارد، اما نمیتوان ادبیات و هنر معاصر را از زیر سایه ابراهیم گلستان بیرون آورد و نباید فراموش کرد که اولین جایزه بین المللی در زمینه کارگردانی را ابراهیم گلستان در سال هزار و سیصد و چهل هجری شمسی به ارمغان آورد.

آشنایی با مالک بنا

تاریخچه و معماری قصر افسانه ای

خانه ابراهیم گلستان بیشتر شبیه قصرهای افسانه ای و خانه های رویایی فیلم های هالیوود است. این خانه که یک بنای مربوط به قرون وسطایی گوتیک بوده، در غرب ساکس قرار دارد. این خانه یا قصر که شباهت زیادی به محل زندگی اشراف زادگان و نجیب زادگان فرانسوی دارد، در سال 1871 میلادی برای یک سرمایه دار به نام هنری هاث (Henry Huth) ساخته شد. این قصر باشکوه که برای این عاشق نقاشی و کتاب طراحی شده بود، بین سالهای 1871 میلادی تا 1874 میلادی 35000 پوند هزینه برداشت. ادوارد میدلتون باری، طراح و معمار خانه ابراهیم گلستان این قصر باشکوه را با آرایه ها، آرک ها و سایر المان های عصر گوتیک طراحی کرد، اما صاحب این خانه افسانه ای چهار سال بیشتر نتوانست از زندگی در آن لذت ببرد و در سال 1878 درگذشت.

براساس مقاله خانه ابراهیم گلستان کجاست باید بدانید که ادوارد پسری بود که صاحب این میراث خانوادگی شد و تا سال 1925 میلادی، این میراث را حفظ کرد، اما در سال 1930 میلادی تبدیل به هتل شد. این خانه زیبا در جنگ جهانی دوم توسط سربازان کانادایی مصادره و در بین سالهای 1971 تا 1975 میلادی تبدیل به یک خرابه شد. پانزده سال بعد، یک عاشق عتیقه پی به ارزش این خانه بی نظیر برد. James Doyle اقدام به خریداری خانه ابراهیم گلستان در انگلیس کرد و به بازسازی آن پرداخت.

این بنای بی نظیر دارای یک دروازه ورودی بزرگ با تندیس های بزرگ است که با آغوشی باز شما را به داخل خانه دعوت می کنند. تمامی اتاق های این خانه مجلل دارای یک حمام اختصاصی بوده و یکی از اولین خانه های بریتانیای کبیر است که اتاق هایش مجهز به سیستم گرمایشی بودند. این خانه در سالهای 1960 تا 1970 میلادی تبدیل به یکی از لوکیشن های محبوب سینماگران شد و علاوه بر تیزرهای تبلیغاتی و ویدیوهای موسیقی، فیلم هایی چون Oh What a Lovely War و Legend of Hell House و The Black Windmill در آن فیلمبرداری شدند. براساس مقاله خانه ابراهیم گلستان کجاست باید بدانید که شرکت معماری ال سی ئی (LCE)، طی مکاتبات و مذاکرات با ابراهیم گلستان طبقه دوم این خانه را با کمترین الحاقات به هتلی رویایی تبدیل نموده است.

تاریخچه و معماری قصر افسانه ای

سخن آخر

ابراهیم گلستان با نوشته ها، فیلم ها و مصاحبه هایش بقدری مشهور و معروف است که نیازی به توضیح ندارد، اما زندگی خصوصی او بدلیل ورود فروغ فرخزاد همواره با حاشیه ها و ابهاماتی مواجه بود. قصر باشکوهی که امروزه خانه و محل زندگی ابراهیم گلستان است هم همچون زندگی خصوصی او شبیه قصه و افسانه های هزار و یک شب می ماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو