اقدام جنجالی پارلمان سوئد علیه سپاه

منبع: سیمرغ

4

1402/2/21

12:31


اقدام جنجالی پارلمان سوئد علیه سپاه

رای پارلمان سوئه بر علیه سپاه

بر اساس این مصوبه دولت سوئد موظف است تا برای افزودن نام سپاه به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، طرحی که پیشتر در سطح شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح اما به دلیل موانع قانونی با شکست مواجه شد، تلاش کند.

پیش از این هم پارلمان اروپا مصوبه ای غیر الزام‌آور در خصوص تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران تصویب کرد. قانون‌گذاران اروپایی اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

اما سوم بهمن ۱۴۰۱، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی آشکار از پیگیری این طرح عقب‌نشینی کردند. جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل گفت؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز که اخیرا مواضع نسنجیده، تند و غیرحرفه‌ای علیه ایران در پیش گرفته است، موضوع افزودن سپاه به فهرست یادشده را پیچیده‌تر از وضع تحریم علیه ایران توصیف کرد.

اما ‌ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را عملا منتفی دانست و گفت: در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.

وی حکم محکمه‌پسند دادگاه در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو