هاوینگ چیست: هاوینگ در ارزهای دیجیتال

هاوینگ چیست: هاوینگ در ارزهای دیجیتال


منبع: پلازا

3

1402/2/21

21:48


هاوینگ چیست: هاوینگ در ارزهای دیجیتال

با شروع گرایش کاربران به سمت استخراج رمز ارزها همواره بیت کوین از جمله کوین‌های پرطرفدار برای ماینینگ بوده‌است. باتوجه به اینکه تعداد کل بیت کوین‌های قابل استخراج عددی نزدیک به 21 میلیون کوین است، شبکه‌ی استخراج بیت کوین پس از ماین شدن کامل این تعداد متوقف خواهد شد و دیگر بیت کوین جدیدی تولید نخواهد شد.

تاکنون نزدیک به 18 میلیون بیت کوین استخراج شده و بین تریدرها معامله می‌شود. در نتیجه در حال حاضر تقریبا 85 درصد از تعداد کل بیت کوین‌ها در گردش هستند. اما آیا فرایند استخراج بیت کوین به زودی تمام می‌شود؟ 

ساتوشی ناکاموتو توسعه دهنده‌ی بیت کوین، پروتکلی به نام هاوینگ در بلاک‌ چین بیت کوین قرار داده است. عملکرد پروتکل هاوینگ به این صورت است که پس از استخراج 210 هزار بلاک، پاداش ماینرها برای اضافه کردن بلاک جدید به بلاک چین نصف می‌شود. 

برای آشنایی بیشتر با اینکه هاوینگ چیست، چه زمانی اتفاق می‌افتد و هنگام هاوینگ قیمت ارز دیجیتال چه تغییراتی می‌کند، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

هاوینگ چیست؟

halving

هاوینگ چیست؟ به زبان ساده هاوینگ یک پروتکل در بلاک چین برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت کوین است. پروتکل هاوینگ در ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که استخراج ارز به سقف مشخصی برسد. پس از فعال شدن هاوینگ پاداش استخراج ماینر‌ها نصف خواهد شد.

برای مثال در بیت کوین، پس از اضافه شدن 210 هزار بلاک جدید به بلاک چین، هاوینگ اتفاق می‌افتد. 

فلسفه رخ دادن هاوینگ چیست؟

یکی از نقص‌های بزرگ پول‌های فیزیکی یا فیات‌، کنترل مستقیم آن‌ها توسط بانک‌های مرکزی است. در این حالت بانک‌ها هستند که به صلاح دید خودشان پول چاپ کرده و در بازار عرضه نمایند.

چاپ کردن پول می‌تواند ایجاد تورم را به دنبال داشته‌باشد. اگر بانک‌ها پول را به تعداد دلخواه خودشان چاپ نمایند، با توجه به قوانین عرضه و تقاضا، ارزش آن پول کاهش می‌یابد.

ساتوشی ناکاموتو برای جلوگیری از ایجاد تورم در بیت کوین، قوانین را به گونه‌‌ای وضع کرد که پاداش‌‌های استخراج ماینرها،‌‌ در دوره‌های چهار ساله نصف شود. پروتکل هاوینگ توانسته موجودی بیت کوین‌‌ را محدود سازد؛ که به راحتی بتوان تورم آن را کنترل کرد.

 

هاوینگ بیت کوین

halving-bitcoin

همان‌طور که می‌دانید تعداد کل بیت کوین‌های موجود قابل استخراج 21 میلیون کوین است. در اوایل گسترش بیت کوین و تا قبل از سال 2012 تعداد 10 میلیون و پانصد هزار بیت کوین استخراج شده بود. همان‌جا بود که ساتوشی ناکاموتو برای حفظ ارزش بیت کوین یک پروتکل حیاتی به نام هاوینگ را در شبکه‌ بلاک چین بیت کوین ارائه داد.

به صورت کلی پروتکل هاوینگ در رمز ارز بیت کوین حدود هر 4 سال یکبار رخ می‌دهد. این اتفاق اولین بار در سال 2012 رخ داد و پس از آن برای دومین بار در سال 2016 و در آخرین بار سال 2022 اتفاق افتاد. دلیل اصلی هاوینگ بیت کوین جلوگیری از ایجاد تورم در بازار این ارز دیجیتال است.

 پس از هاوینگ بیت کوین در سال 2012، نزدیک به یک سال طول کشید تا بیت کوین وارد روند صعودی خود شود. پس از این هاوینگ علی‌رقم اینکه پاداش استخراج نصف گردید، اما تعداد کمی از ماینرهای شخصی از استخراج بیت کوین دست کشیدند.

دومین هاوینگ بیت کوین در سال 2016 رقم خورد. پس از دومین هاوینگ، بیت کوین با خروج تعداد زیادی از ماینرها روبرو شد. چراکه پس از این هاوینگ دو اتفاق افتاد که برای ماینرها، استخراج بیت کوین به‌صرفه نباشد. اتفاق اول این بوده که پاداش استخراج تا 50 درصد کاهش پیدا کرد و اتفاق دوم نیز وارد شدن قیمت بیت کوین به روند نزولی به مدت 11 ماه بود.

سومین هاوینگ بیت کوین در 11 می 2020 رخ داد. این هاوینگ در حالی رخ داد که بازار ارزهای دیجیتال با مشکل بزرگی به‌ نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد و بیت کوین نوسانات عجیب قیمتی پیدا کرده بود. به همین دلیل بود که یک سال و نیم زمان برد تا بیت کوین دوباره وارد روند صعودی شود. در سال 2020 بیت کوین پس از هاوینگ با کاهش هش استخراج بالای 50 درصدی روبرو شد. همین کاهش نرخ هش موجب خروج تعداد زیادی از ماینرهای شخصی استخراج کننده گردید. با خروج ماینرها از فرایند استخراج، بیت کوین علاوه بر بحران قیمت با مشکلات امنیتی شبکه نیز روبرو گشت.

پس از اولین هاوینگ بیت کوین، ماینرها پاداش استخراجی برابر 25 عدد بیت کوین دریافت می‌کردند. این رقم پس از هاوینگ سوم به 6.25 بیت کوین رسید.

تاثیرات هاوینگ بیت کوین

هاوینگ یک رویداد بسیار مهم در بلاک چین ارز دیجیتال است؛ برای همین اگر هاوینگ رخ دهد تاثیرات زیادی بر ادامه روند ارز دیجیتال می‌گذارد.

  • تاثیر روی سرمایه‌گذاران

هنگامی‌که هاوینگ در بلاک چین بیت کوین اتفاق افتد  منجر به تغییر قیمت بیت کوین می‌شود. در هاوینگ عرضه‌ی بیت کوین در بلاک چین کاهش می‌یابد طبیعی است که افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت بیت کوین شود. معمولا فعالیت‌های معاملاتی روی بلاک چین با پیش‌بینی رخ دادن هاوینگ در شبکه بیت کوین بیشتر می‌شود. 

  • تاثیر روی ماینرهای شخصی در استخراج بیت کوین

کاهش پاداش‌ استخراج تا 50 درصد، ممکن است ادامه فعالیت ماینرهای شخصی برای استخراج رمز ارز را کاهش دهد. ماینرهای شخصی معمولا به دنبال کسب سود زیاد از استخراج خواهند بود؛ به همین جهت پس هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراج ماینرها، بخشی از این ماینرها از ادامه استخراج صرف نظر می‌کنند.

  • تاثیر بر امنیت شبکه

هاوینگ بیت کوین می‌تواند احتمال حمله به شبکه بیت کوین را تا ۵۱ درصد افزایش دهد. فعالیت تعداد بالاتر ماینر موجب افزایش امنیت شبکه بیت کوین می‌شود و هنگامی‌که ماینرها از شبکه بیت کوین خارج می‌شوند امنیت شبکه کاهش می‌یابد. این مورد به خاطر ساختار شبکه بلاک چین بیت کوین است.

 

هاوینگ لایت کوین

ltc_halving-main

اولین هاوینگ لایت کوین در سال 2015 رخ‌ داد و پاداش استخراج آن را پنجاه درصد کاهش داد. دومین هاوینگ لایت کوین در سال 2019 بود که بازهم پاداش‌ استخراج به نسبت قبل نصف شد.

پس از دومین هاوینگ لایت کوین که در سال 2019 رخ داد، نرخ هش لایت کوین با کاهش سودآوری استخراج به کم‌ترین مقدار خود رسید. این کاهش سنگین نرخ هش نشان دهنده افت قابل توجه سود استخراج کنندگان لایت کوین است. برای همین ماینرها در حال خروج از شبکه استخراج لایت کوین هستند؛ زیرا دیگر سودهای جذاب گذشته را بدست نخواهند آورد. 

کاهش هش استخراج تا 60 درصد در هاوینگ لایت کوین و خروج تعداد زیاد ماینرهای شخصی فعال باعث نگرانی در مورد امنیت شبکه لایت کوین شده‌است. کاهش نرخ هش به معنای سقوط مشارکت در شبکه رمز ارز است. این کاهش مشارکت موجب شده امنیت شبکه بلاک چین لایت کوین به خطر بیفتد.

بطور کلی تحلیل‌گران معمولا هاوینگ را محرک افزایش ارزش یک ارز دیجیتال می‌دانند. اما ماینرها پس از هاوینگ لایت کوین اشتیاق سابق را برای استخراج لایت کوین ندارند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده هاوینگ سوم لایت‌کوین در ۲۹ جولای ۲۰۲۳ رخ‌ خواهد داد و پاداش استخراج دوباره به نصف مقدار کنونی خواهد رسید. 

 

کلام آخر در رابطه با هاوینگ چیست؟

bitcoin-halving

هاوینگ چیست؟ همان‌طور که بیان شد هاوینگ یک پروتکل در استخراج ارز دیجیتال است؛ که معین می‌کند پس از استخراج تعداد مشخصی کوین در کل شبکه، ارزش پاداش استخراج به 50 درصد کاهش یابد.

هدف هاوینگ حفظ ارزش رمز ارزها و عدم ایجاد تورم است. همان‌طور که می‌دانید هنگام کاهش عرضه در بازار، تقاضا افزایش می‌یابد؛ همین افزایش تقاضا موجب بالا رفتن ارزش ارز دیجیتال می‌شود. 

هاوینگ روی شبکه‌ی بلاک‌چین  برخی رمز ارزها که توسط بانک‌های مرکزی مدیریت نمی‌شوند انجام می‌گیرد. مانند ارزهای بیت کوین و لایت کوین. که این رویداد برای بیت کوین سه بار و در سال‌های 2012، 2016 و 2022 رخ داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو