نقد و بررسی فیلم The Covenant ساخته گای ریچی

منبع: فوت و فن

3

1402/2/22

12:46


جنگ افغانستان منبعی برای بازگو کردن داستان‌های مختلف در دهه گذشته بوده است. گای ریچی که به خاطر سبک فیلمسازی خودش با کاراکترهای عجیب و غریب و دیالوگ‌های سرگرم‌کننده و عجیب شناخته می‌شود

نقد و بررسی فیلم The Covenant ساخته گای ریچی

جنگ افغانستان منبعی برای بازگو کردن داستان‌های مختلف در دهه گذشته بوده است. گای ریچی که به خاطر سبک فیلمسازی خودش با کاراکترهای عجیب و غریب و دیالوگ‌های سرگرم‌کننده و عجیب شناخته می‌شود، جدیدترین کارگردانی است که روی مسئله جنگ افغانستان دست گذاشته است. فیلم‌نامه فیلم توسط ایوان اتکینسون و مارن دیویس نوشته شده و این سه نفر قرار است داستان بقاء را از طریق رابطه میان یک گروهبان ارتش ایالات متحده آمریکا و مترجم افغانش شرح بدهند.

درام جنگی جنبه جدیدی از فیلمسازی گای ریچی را به رخ می‌کشد که در آن،‌ جوهر عاطفی، قهرمانی و سکانس‌های خشونت‌آمیز در هسته داستان قرار دارند. فیلم پیمان (The Covenant) ساخته گای ریچی به همان اندازه که تند و تیز است، عناصر انسانی عمیقی دارد و همین نیز باعث شده تا تغییر خوشایندی را در کارنامه هنری این کارگردان و فیلمساز ایجاد کند.

داستان فیلم «پیمان» گروهبان جان کینلی با بازی جیک جیلنهال و مترجم افغان به نام احمد با بازی دار سلیم را دنبال می‌کند که اطلاعاتی را درباره یک کارخانه طلبان بدست می‌آورند، کارخانه‌ای که محل تولید مواد منفجره است. احمد یک کمین اجتناب‌ناپذیر را در اینجا احساس می‌کند و همین نیز شروعی بر سفری بسیار خطرناک برای زنده ماندن است.

با وجود مشکلات فراوان، احمد بیشترین تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا جان کینلی را نجات بدهد. با این حال،‌کینلی پس از بهودی به آمریکا باز می‌گردد و در آنجا متوجه می‌شود که احمد و خانواده‌اش اجازه سفر به آمریکا را پیدا نکرده‌اند، حتی با اینکه به آن‌ها چنین وعده‌ای داده شده بود. پس از شب‌ها بی‌خوابی،‌ کینلی متوجه می‌شود که او تنها یک کار می‌تواند انجام بدهد: باید به افغانستان بازگردد، دِین‌اش را ادا و خودش به وعده داده شده به احمد عمل کند.

طرفداران گای ریچی متوجه خواهند شد که فیلم «پیمان» از لحاظ داستان‌سرایی شباهت‌هایی با دیگر آثار این کارگردان دارد اما جوهر و احساسات جاری در این داستان در تعادل بسیار خوبی قرار دارند. داستان این فیلم همانند برخی از آثار این کارگردان چندان پرنشاط و شاد نیست اما گای ریچی با مهارت فراوان توانسته راه‌هایی را برای اضافه کردن طنز در دیالوگ و صحنه‌ها پیدا کند و در عین حال، تعاملات عاطفی قانع‌کننده‌ای را بین دو بازیگر اصلی به نمایش گذاشته است.

جیک جیلنهال در فیلم «پیمان» نقش این گروهبان نه چندان مطیع و سرسخت را بازی می‎‌کند که با فقدانی در زندگی خودش دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی که احمد به عنوان مترجم وی انتخاب می‌شود، این دو آرام آرام با یکدیگر رابطه گرم‌تری پیدا می‌کنند که بیشتر آن مربوط به تمایل کینلی برای کنترل همه عناصر عملیات و همچنین غرایز طبیعی احمد است.

این دو به صورت فردی در زمینه بررسی بقاء در حین جنگ، کاراکترهای بسیار خارق‌العاده و جالب‌‎توجهی هستند. اما این برادری نوپای میان آن‌ها از طریق وظیفه و عمدتا انسانیت است که سبب شده این داستان فراتر از یک درام جنگی استاندارد باشد. جیک جیلنهال و دار سلیم جذبه بسیار خوبی در کنار یکدیگر دارند و اینکه این دو شخصیت با اهداف مختلف و برای یک چیز در کنار یکدیگر مبارزه می‌کنند، بسیار خوب و جذاب به نظر می‌رسد.

کارگردانی گای ریچی در فیلم «پیمان» بسیار قوی است و او بار دیگر توانایی‌های خودش را در به نمایش گذاشتن سکانس‌های خوشنت‌آمیز به رخ کشیده است. او صحنه‌هایی را به نمایش می‌گذارد که در آن‌ها، نتیجه مثبت نهایی برای احمد و جان بسیار نزدیک است اما عدم قطعیت جنگ در تمام این صحنه‌ها به خوبی احساس می‌شود و همین نیز سبب شده تا سکانس‌های اکشن محور با تنش و هیجان خوبی ارائه شوند.

فیلم «پیمان» ساخته گای ریچی همچنین در نمایش عناصر مختلف جنگ بدون تمایل بیش از حد به هر یک از طرفین جنگ، واقعا برجسته است و یک الگو برای دیگر آثار محسوب می‌شود. این رویکرد متعادل بسیار خوب توانسته توجه بسیاری از بیننده‌ها را جلب کند و این در حالی است که فیلم توانسته خودش را به اثری سرگرم‌کننده با داستانی عالی تبدیل کند.

با وجود برخی از مشکلات موجود در تدوین که می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، فیلم «پیمان» ساخته گای ریچی از آن دسته فیلم‌هایی است که طرفداران این کارگردان مطمئنا منتظر تماشای آن هستند. این فیلم پر از سکانس‌های اکشن و موسیقی فوق‌العاده جذاب و تکان‌دهنده است که آن را به درام جنگی بسیار جذاب و تماشایی‌ای تبدیل می‌کند. این فیلم روی پیام‌های ضد جنگ و خشونت تمرکز دارد و حاوی داستانی زیبا درباره بقاء، انسانیت و انجام کار درست است، حتی زمانی که موانع بی‌شماری بر سر راه وجود دارند.

امتیاز منتقد: ۳.۵ از ۵

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو