موزه محلی تاس و کپل یکی از موزه های دیدنی سیستان و بلوچستان است

منبع: همگردی

3

1402/2/22

19:32


سیری در ایران/ براساس گزارشات منتشر شده، موزه محلی تاس و کپل یکی از موزه های دیدنی سیستان و بلوچستان است.

موزه محلی تاس و کپل دزک گنجین دران در شهرستان سراوان و در منطقه دزک واقع شد. این موزه اولین موزه شخصی است که به همت عبدالله سپاهی بنا گردید. این موزه در باغ شخصی نام برده قرار داشته و به نام باغ عبدالله نیز شهرت دارد. بازدید کنندگان موزه از طریق راهرویی که دو طرف آن توسط چوب های برگ درخت خرما محصور شده، به سمت موزه هدایت می شوند. درب ورودی راهرو، درب کوچک چوبی قدیمی است که روی آن منبت کاری شد.

موزه محلی تاس و کپل از دو اتاق تشکیل شده که اتاق ابتدایی از طریق دری به اتاق دیگری متصل می شود. مصالح بکار رفته در ساخت موزه از چوبهای برگ درخت خرما و طنابهای بافته شده از برگ درختچه داز هستند. همچنین، از حصیرهای بافته شده از درختچه داز برای پوشش سقف بنا استفاده شده و برای نفوذ ناپذیر شدن بنا در برابر باران، از یک لایه پلاستیکی استفاده شده است. دور تا دور بنای موزه محلی تاس و کپل فضاهایی برای قرار دادن اشیای موزه در نظر گرفته شد. در زبان بلوچی به این نوع بنا کمبی میگویند. پلان بنا حالت مستطیلی بوده و بنا شکل نیم دایره دارد. یکی از ویژگی های منحصر بفرد این موزه، حالت تماما کلاسیک و سنتی بنا بوده که قرار گرفتن صنایع دستی چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

اشیای موجود در موزه تاس و کپل روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم بلوچستان هستند و در روزگاران کهن به عنوان صنعت تمام عیار عهد خویش حضور داشته اند. این آثار کار سفیران فرهنگی اند که هیچگاه از گزارش پیام خود دست نکشیده و به نوعی، تجلی گاه بخش قابل ملاحظه ای از هنر و خلاقیت قوم بلوچ هستند.

موزه محلی تاس و کپل یکی از موزه های دیدنی سیستان و بلوچستان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو