پاسخ به سوالاتی درباره بیماری‌های قلبی نوزادان

4

1402/2/22

20:46


خبر خوب برای مادران نگران اینکه بیماری قلبی حتی در دوران جنینی هم قابل تشخیص است. در روزهای اول تولد نیز با انجام معاینه‌های پزشکی می‌توان تپش‌های قلب کوچک نوزاد را کنترل کرد و اقدام‌های لازم را در صورت وجود مشکل انجام داد.

پاسخ به سوالاتی درباره بیماری‌های قلبی نوزادان

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر خدیجه ظریفی، متخصص کودکان و نوزادان، به پرسش‌های متداول مادران درباره بیماری‌های قلبی نوزادان پاسخ داده است.

بیماری‌های قلبی مادرزادی چقدر شیوع دارند؟

کمتر از یک درصد نوزادان دچار بیماری قلبی مادرزادی هستند. البته در بین جنین‌هایی که سقط می‌شوند ۱۰ تا ۲۵ درصد آنها مشکل قلبی دارند که ممکن است که این دلیل سقط‌شان بوده باشد.

علل بیماری‌های قلبی مادرزادی چیست؟

چندین عامل از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری تأثیرگذارند. به این معنی که اگر والدین یا خواهر و برادرهای جنین مبتلا باشند، احتمال دارد جنین نیز دچار شود اما عوامل محیطی مانند دیابت مادر، سرخجه مادرزادی و بعضی داروها هم می‌توانند باعث بروز مشکل در جنین شوند.

آیا تشخیص بیماری در دوره جنینی مقدور است؟

بله. امروزه به کمک اکوکاردیوگرافی جنین، در دوره حاملگی بعضی از انواع بیمارهای قلبی را می‌توان تشخیص داد که در صورت لزوم و تشخیص پزشک انجام می‌شود.

بیماری چه زمانی تشخیص داده می‌شود؟

در بیشتر موارد بیماری‌های قلبی مادرزادی در زمان تولد علائمی دارند که زمان معاینه کلی بدن و قلب، شواهد بیماری کشف می‌شود. مواردی هم وجود دارند که علائم بیماری طی یک تا سه ماه بعد از تولد بروز پیدا می‌کند. این مساله اهمیت معاینه روتین نوزادان توسط متخصص اطفال را نشان می‌دهد. همه نوزادان لازم است در زمان تولد و سه روز بعد معاینه شوند. همچنین در ویزیت‌های بعدی در روزهای ۱۵، ۳۰ و ۶۰ روز بعد از تولد هم معاینه قلبی و عروقی توسط پزشک موارد دیگر را کشف خواهد کرد.

نمونه‌ای از بیماری قلبی هم هست که بلافاصله پس از تولد منجر به کبودی نوزاد شده و مشکل تنفسی ایجاد می‌کند. به‌علاوه اینکه علائم شدید قلبی عروقی نیز دارد. این مورد از اورژانس‌های پزشکی محسوب شده و باید هرچه سریع‌تر اقدام‌های فوری برای آن انجام شود. مواردی هم هستند که طی روزها و ماه‌های بعدی تشخیص داده می‌شوند و نیاز به اقدام اورژانسی ندارند. بعضی از این نوزادان فقط مشکل عدم توانایی در شیر خوردن و کمبود وزن دارند که با مراجعه به پزشک معالج و بررسی علائم و همچنین معاینه دقیق و در صورت نیاز با انجام اکوکاردیوگرافی بیماری تشخیص داده می‌شود.

آیا همه بیماری‌های قلبی مادرزادی نیاز به درمان دارویی یا جراحی دارند؟

معمولا خبر ابتلای نوزاد به بیماری مادرزادی برای خانواده‌ها بسیار تکان‌دهنده و نگران‌کننده است. درحالی‌که بسیاری از انواع مشکل‌ها حتی نیاز به درمان دارویی هم ندارند؛ برای مثال بیماری VSD یا سوراخ بین بطنی که شایع‌ترین بیماری قلبی مادرزادی است و ۲۵ درصد همه موارد را شامل می‌شود، در بسیاری از اوقات هیچ علامتی ندارد و فقط طی معاینه توسط پزشک کشف می‌شود. در مواردی که‌ اندازه سوراخ کوچک است ۳۰ تا ۵۰ درصد احتمال بسته شدن خود به خودی وجود دارد. فقط در بعضی موارد لازم است درمان دارویی صورت ‌گیرد و یا با عمل جراحی ترمیم شود.

 

منبع: همشهری آنلاین

نظرات


تصویری


ویدئو