آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

منبع: روزیاتو

9

1402/2/23

13:02


آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

براساس قوانین کشور ما، حق طلاق با مرد است. یعنی مرد تصمیم گیرنده طلاق و جدایی است. به این ترتیب مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند درخواست طلاق همسر را به دادگاه ارائه دهد و در صورت پرداخت تمامی حقوق زن (مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و ..) از همسر خود جدا شود. اما آیا اگر زنی این حق را داشته باشد، می‌تواند طلاق بگیرد؟ یا به‌طور کلی برخورداری از این حق برای زن چه مزایایی دارد؟

برای پاسخ به پرسش‌های فوق و پرسش‌های دیگر در خصوص طلاق با داشتن حق طلاق، مراحل و مدت زمان طول کشیدن پروندهٔ طلاق در صورت داشتن چنین حقی، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید. ما همچنین درمورد طلاق توافقی مطالب مهمی را ذکر کرده‌ایم.

شرایط و مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

براساس قانون حمایت از خانواده، زن یا زوجه امکان جدا شدن از زوج یا مرد را به‌آسانی زوج ندارد. البته زوجه در صورت داشتن یکی از ۱۲ شروط ضمن عقد و همچنین در صورت داشتن حق طلاق می‌تواند درخواست طلاق بدهد و از زوج جدا شود. کمی بیشتر دربارهٔ این حق صحبت می‌کنیم. سپس روش‌های گرفتن آن را بیان می‌کنیم.

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

حق طلاق چیست؟

حق جدایی یا طلاق به معنی وکالت در طلاق است و در زمان عقد ازدواج توسط زوج به زوجه داده می‌شود. به این معنی که زوجه بتواند هر وقت که بخواهد درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و همزمان امکان مطالبهٔ تمامی حق و حقوق قانونی خود از زوج را نیز داشته باشد. از طریق روش‌های زیر می‌توان این حق را از زوج گرفت.

روش‌های گرفتن وکالت در طلاق

  • از طریق وکالت‌نامهٔ رسمی؛
  • در زمان عقد ازدواج و ثبت آن در سند ازدواج؛
  • در صورت بدرفتاری زوج؛
  • در صورت مبتلا بودن زوج به بیماری خطرناک و غیرقابل درمان؛
  • در صورت دیوانگی زوج؛
  • محکومیت زوج به مجازات ۵ سال و بیشتر؛
  • در صورت اشتغال مرد به مشاغل آسیب رسان به آبرو و حیثیت زوجه و مصالح خانوادگی؛
  • در صورت اعتیاد زوج؛
  • در صورتی که زوج بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای منزل را ترک کند؛
  • در صورت عدم بچه‌دار شدن زوج پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک؛
  • در صورت عدم حضور زوج یعنی مفقودالاثر شدن او؛
  • اگر زوج بدون اجازهٔ زوجه اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد.

عدم پرداخت نفقه و طلاق

براساس مادهٔ ۱۱۲۹ قانون مدنی “در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام شوهر به پرداخت نفقه، زن می‌تواند برای درخواست طلاق به حاکم رجوع کرده و حاکم نیز شوهر را مجبور به طلاق می‌کند”.

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

طلاق توافقی چیست؟

برخی از افراد تصور می‌کنند طلاق توافقی با حق طلاق یکی است. اما این دو تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در طلاق توافقی هم مرد و هم زن برای جدایی و احقاق حق و حقوق یکدیگر با هم توافق دارند. اما در مورد دوم، خانم می‌تواند حتی بدون حضور آقا درخواست طلاق دهد و تمامی حق و حقوق قانونی خود را نیز از وی مطالبه کند.

وکالت در طلاق بهتر است یا طلاق توافقی؟

از دو روش طلاق توافقی یا وکالت در طلاق هر دو روش‌های آسانی برای طلاق و جدایی محسوب می‌شوند. در خصوص این‌که کدامین از این روش‌ها برای طلاق بهتر است، باید مزایا و معایب هر دو را بررسی کرد. بسیاری از خانم‌های در شُرُف طلاق می‌پرسند چه کار کنیم که سریع طلاق بگیریم؟ مهم‌ترین مزیت وکالت در طلاق یا به‌عبارتی داشتن این حق برای زن، کوتاه شدن فرایند طلاق است.

برای طلاق با داشتن حق طلاق، نیازی به حضور آقا نیست. خانم می‌تواند برای همسر خود وکیل تعیین کند و روند طلاق را پیش ببرد. مزیت دوم این روش عدم نیاز به دلایل محکمه‌پسند در دادگاه است. به‌عبارتی نیازی نیست زوجه برای اثبات شروط ضمن عقد هیچ اقدامی انجام دهد. این قانون جدید شرایطی را فراهم می‌کند تا زنان نیز بتوانند درمورد جدایی از همسر تصمیم‌گیرنده باشند.

در طلاق توافقی مر و زن بر سر جدایی و حق و حقوق با هم به توافق رسیده‌اند. در این روش هم مرد و هم زن باید برای طلاق حضور داشته باشند. البته در صورت گرفتن وکیل، روند پرونده سریع‌تر به جریان و سپس به نتیجه خواهد رسید.

نقش وکیل در روش‌های آسان طلاق

گفتیم که دو روش حق طلاق و طلاق توافقی روش‌های آسانی برای جدایی زن از مرد هستند. در این روش‌ها برخلاف گذشته، زن‌ها نیز حق انتخاب دارند. زمانی که زن حق جدایی یا طلاق داشته باشد، هر زمان که بخواهد و بدون نیاز به ارائه دلیل محکمه‌پسند، می‌تواند نسبت‌به طلاق اقدام کند. در طلاق توافقی نیز مرد و زن با هم به توافق می‌رسند و به‌تبع روند طلاق سریع‌تر از طلاق‌ یک‌طرفه پیش خواهد رفت.

با سپردن امور طلاق به یک وکیل خبره، کارها سریع‌تر پیش می‌رود. وکلای زیادی در شهرهای مختلف مشغول به فعالیت هستند. معمولاً  آن‌هایی که تجربه و سابقه کاری بیشتری دارند، روند پرونده را سریع‌تر پیش می‌برند. البته این بدان معنا نیست که وکلای جوان از عهدهٔ این کار برنیایند. بلکه با مراجعه به یکی از بهترین مراکز حقوقی ایران، بهترین وکیل را برای پرونده خود انتخاب کنید.

آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد؟

مشاورهٔ حقوقی طلاق رایگان

موسسهٔ حقوقی دادنیک یکی از بهترین مراکز مشاوره حقوقی ایران است که به متقاضیان در سراسر کشور و حتی خارج از کشور خدمات حقوقی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید درزمینهٔ انواع طلاق و مطالبات مهریه از وکلای این مجموعه مشاورهٔ رایگان بگیرید. مجموعهٔ دادنیک با بهره‌مندی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری، انواع پرونده‌های حقوقی از قبیل امور اداری، انحصار وراثت، پرونده‌های بانکی، مدیریت اموال برای ایرانیان داخل و خارج از کشور و امور مربوط به انواع طلاق را به بهترین شکل ممکن به نتیجه می‌رساند.

سخن پایانی

حق طلاق به زن امکان می‌دهد تا بدون نیاز به حضور مرد و بدون نیاز به ارائه و اثبات دلایل محکمه‌پسند، درخواست طلاق از زوج را به دادگاه خانواده ارائه دهد. وکالت در طلاق حتی از طلاق توافقی نیز سریع‌تر انجام می‌شود. در این روش زوجه برای زوج وکیل می‌گیرد و سپس روند پرونده به جریان می‌افتد. در صورت داشتن وکیل خبره و کاربلد، کارهای طلاق و احقاق حقوق زن به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام می‌رسد.

منبع : دادنیک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو