آرامگاه عبدالله خفیف یکی از جاهای دیدنی شیراز است

منبع: همگردی

4

1402/2/23

13:32


سیری در ایران/ براساس گزارشات منتشر شده، آرامگاه عبدالله خفیف یکی از جاهای دیدنی شیراز است.

آرامگاه عبدالله خفیف شیراز در محله در شاهزاده، در پشت بازار وکیل و در کنار آب انبار وکیل واقع شده است. آرامگاه او در خانقاهی که در سال 371 ساخته شده، قرار دارد. ابوعبدالله خفیف در نزد بسیاری از علمای زمان خود و سیاسیون نیز از جایگاه و احترام بسیار بالایی برخوردار بوده و با بسیاری از عرفای هم عصر خودش همانند حلاج و شبلی مراوده داشته است.

ابو عبدالله محمد بن خفیف معروف به شیخ کبیر از عارفان و مشایخ بزرگ صوفیه و مؤسس سلسله خفیفییه است. طریقت وی بر مجاهدت بوده و پیوسته به ریاضتهای سخت و طاعات و عبادات می پرداخت. عرفان وی از نظر عملی با زهد و ریاضت و در عین حال التزام به احکام و فرایض دینی همراه بوده و از لحاظ نظری و فکری اساس آن بر تطبیق طریقت با شریعت بوده است. وی در شیراز نزد ابوالعباس احمد بن یحیی، مؤئل جصاص و جعفر حذاء به کسب علوم عرفانی پرداخت. به حجاز، عراق، شام و فلسطین سفر نمود و چند بار به سفر حج رفت. پس از آن در شیراز اقامت گزید و به تعلیم و ارشاد طالبان و مریدان پرداخت.

در قرون گذشته، مزار شیخ در محوطه وسیعی بوده که زمانی خانقاه و زمانی گورستان بوده است. قرن 6 زنگی بن موردود آرامگاه شیخ را مجددا ساخت و چند قطعه زمین را بر آن وقف کرد. زمان کریم خان زند گورستان خفیف و قسمتی از خانقاه مسطح و به میدان توپخانه و بازار و ارگ تبدیل شد. فقط قبر شیخ در کوچه پشت میدان توپخانه در اتاق کوچکی باقی ماند و بر سر قبرش نیز حجره کوچکی ساخته شد. پس از اینکه در دوره پهلوی قسمتی از میدان توپخانه را برای ساختن دبیرستان شاپور اختصاص دادند، خانقاه شیخ در شمال شرقی مدرسه واقع شد و تنها راه ورود به آن کوچه ای در شمال بازار وکیل بود.

سال 1337 تعمیراتی از سوی اداره باستان شناسی فارس در آن صورت گرفت. اتاقی که سنگ قبر شیخ در آن قرار داشت، حدود 30 سانتیمتر بالا آورده شد و با کاشی فیروزه ای فرش گردید. همچنین، برای تهویه فضا و روشنایی اتاق پنجره ای را نصب کردند و کف اتاق ورودی را با کاشی های سیمانی پوشاندند. برای ورود به مقبره نیز در محکم و مناسبی را نصب کردند. نقشه ساختمان جدید توسط مهندس فرزان مهر و زیر نظر مهندس فروغی تهیه و طرح ریزی شده بود. هم اینک سطح مقبره شیخ در حدود 45 سانتیمتر بالا آمده و طول و عرض یکسان به اندازه 140 سانتیمتر دارد.

ساختمان جدید آجری که بر فراز آرامگاه واقع شده، سه پله از سطح زمین بالاتر است. کنار ورودی نیز بنایی آجری وجود دارد که کتابخانه این بناست و عمود بر آن نیز در جبهه مقابل ورودی دو اتاق وجود دارد که متعلق به نگهبان بناست. در دو سوی آرامگاه دو باغچه وجود دارد که فضای میان آنها راهی است که به آرامگاه ختم می شود. در کنار در اتاق نگهبانی در ضلع غربی ایوانی با چند رواق وجود دارد که در یکی از آنها یک محراب سنگی دیده می شود.

آرامگاه عبدالله خفیف یکی از جاهای دیدنی شیراز است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو