غار ملا سلیمان یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است

منبع: همگردی

4

1402/2/23

17:31


سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، غار ملا سلیمان یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.

غار ملا سلیمان معروف به هو سلیمان یکی از غارهای تاریخی در منطقه لاشار نزدیک روستای کوپچ و از توابع این روستاست. این غار در یکی از دره های رود کوچک از شعبه های رودخانه کوپچ در کوههای گراوانی به فاصله 5 کیلومتری جنوب روستای کوپچ واقع شد.

سلیمان معروف به ملا سلیمان از نزدیکان دادشاه بلوچ نیلگی بوده که سر مچار (شجاع) مبارز و آزادیخواه و مخالف دولت ستم شاهی هست. او فردی قوی هیکل و تنومند بوده و در واقع ملا نبوده ولی فردی بود که اجرای خطبه عقد نکاح افراد دادشاه را برعهده داشت و در این خصوص معروف بود به ملا سلیمان. در حدود سال 1337 شمسی و بعد از قتل دادشاه و برادرش محمد که در جنگ جاه ابگاه با مهیم خان میر لاشاری و همراهانش رخ داد، گروه بازمانده دادشاه ملاسلیمان، دادکریم، وشوک و سایر همراهان و گروگان ها در این غار پناه گرفته بودند. نیروهای دولتی در یک زمستان خیلی سرد و وحشتناک با راهنمایی افراد محلی این مکان را شناسایی می کنند.

البته، قبل از جنگ و هدف قرار دادن گروه ملا سلیمان، دولت و نیروهای امنیتی همگی سران لاشار را به محل فرا می خوانند تا از طریق واسطه و پا در میانی از ملا سلیمان تقاضا کنند که خود و گروهش را تسلیم کند ولی ایشان به هیچ وجه کوتاه نمی آید و حدود پنج شبانه روز جنگ و جدال نیروهای امنیتی وقت با گروه ملا سلیمان ادامه پیدا می کند. همراهان ملا سلیمان از شدت تشنگی و گرسنگی به ستوه می آیند ولی تسلیم نمی شوند و به گفته افراد محلی، صدای تیر اسلحه ملا سلیمان با کل اسلحه ها فرق داشت و اسلحه اش همان اسلحه دادشاه بود و در طول این درگیری از صدای تیر ملا سلیمان مردم می فهمیدند که ایشان هنوز زنده است.

غار بطور طبیعی طوری بود که سنگر محکم و تیر گیری برای گروه بود که به هیچ وجه تیر به آنها اصابت نمیکرد و بر همین اصل بود که درگیری پنج شبانه روز طول کشید و به ناچار نیروهای امنیتی به بالگرد و توپ متوسل می شوند و با توپ و بالگرد غار را هدف قرار می دهند که در این جریان ملا سلیمان کشته می شود و دادکریم با چالاکی فرار می کند و در زمان فرار فشنگی به پایش اصابت می کند ولی با درد زیاد باز هم از دست نیروهای امنیتی وقت جان سالم به در می برد. ایشان فردی با جربزه و تک تیرانداز و از بازوهای اصلی گروه دادشاه بود. در ادامه وشوک و گروگان ها را دستگیر می کنند و بدین ترتیب این مساله و لشکرکشی به منطقه خاتمه پیدا می کند. بعد از این جریان تاریخی این غار معروف شد به غار ملا سلیمان.

غار ملا سلیمان یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو