کار در دفتر ممکن است به سلامت شما آسیب برساند

منبع: فوت و فن

3

1402/2/24

06:28


در سال گذشته، تعدادی از شرکت‌ها پس از چندین سال کار از راه دور به دلیل شرایط بحرانی ویروس کووید، از کارمندان خود خواستند که به صورت کامل یا جزئی به دفتر بازگردند.

کار در دفتر ممکن است به سلامت شما آسیب برساند

در سال گذشته، تعدادی از شرکت‌ها پس از چندین سال کار از راه دور به دلیل شرایط بحرانی ویروس کووید، از کارمندان خود خواستند که به صورت کامل یا جزئی به دفتر بازگردند. اگرچه این امر مزایایی مانند امکان ارتباط بیشتر با همکاران دارد، اما به دلیل مدت طولانی سفر به دفتر ممکن است بر سلامت شما تاثیرات منفی داشته باشد.

پژوهش ما که در پایان سال 2022 به پایان رسید، نشان داد که سفر طولانی به محل کار با کمبود فعالیت بدنی، چاقی و مشکلات خواب مرتبط است. و با توجه به مکان دفتر شما، شما همچنین ممکن است بیشتر به مصرف مشروبات الکلی امتناعی بپردازید.

برای انجام پژوهش خود، ما داده‌ها را از مطالعه طولانی‌مدت سلامت سوئد (Swedish Longitudinal Survey of Health) بین سال‌های 2012 تا 2018 به دست آوردیم. ما در حدود 13000 شرکت کننده با سن بین 16 تا 64 سال بررسی‌هایی در مورد موضوعاتی از جمله سبک زندگی آن‌ها (مثل فعالیت بدنی، مصرف الکل و سیگار و وزن آن‌ها)، شغل آن‌ها، سطح استرس ناشی از کار، وجود هرگونه بیماری پیشین و… بررسی کردیم.

همچنین، ما فاصله بین منزل و محل کار شرکت‌کنندگان و وضعیت اقتصادی مناطق را نیز مورد بررسی قرار دادیم تا بفهمیم چگونه این عوامل بر روی عادات سبک زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارند. برای این منظور، از بررسی‌های تکراری استفاده کردیم که اجازه می‌دهد پاسخ‌های هر شرکت‌کننده را در دو زمان مختلف مقایسه کنیم.

ما دریافتیم که سفرهای کاری بیشتر از ۳ کیلومتر، احتمال فعالیت بدنی کمتر و چاق شدن و خواب نامناسب را افزایش می‌دهند. افرادی که بیش از ۴۰ ساعت کاری داشته‌اند و هفته‌ای بیش از پنج ساعت برای رفت و آمد صرف می‌کرده‌اند، نسبت به زمانی که هفته‌ای یک تا پنج ساعت برای رفت و آمد داشته‌اند، احتمال داشتن فعالیت بدنی کمتر و مشکلات خواب بیشتر را دارا بودند. این ممکن است به دلیل عدم وقت کافی برای ورزش و یا تنش‌های کاری که باعث مشکلات خواب می‌شود، باشد.

همچنین، آنالیز ما نشان داد که شرکت‌کنندگانی که محل کارشان در مناطق با وضعیت اقتصادی بالاتر قرار داشت، احتمال داشتن عادت‌های نوشیدن الکل مضر – مانند احساس نیاز به کاهش مصرف یا نوشیدن الکل در ابتدای روز برای آرام کردن اعصاب یا مقابله با سردرد – بیشتری داشته باشند. همچنین مشخص شد که زمانی که محل کار یک فرد نزدیک به یک بار بود، احتمال داشتن عادت‌های نوشیدن الکل مضر بیشتر بود.

این نتایج درست بود حتی زمانی که ما به عوامل مختلفی که ممکن بود به تاثیر آن‌ها کمک کرده باشد، توجه کردیم، مانند سن شخص، تاریخچه بیماری‌های مزمن، داشتن هرگونه اختلالات روانی (مانند افسردگی) و شغلشان.

جای کار

اگرچه از نتایج ما مشخص است که جای کار شما می‌تواند تاثیر زیادی بر بسیاری جنبه‌های سلامتی شما داشته باشد، اما ما قادر به تعریف یک فاصله کامل برای رفت و آمد یا محل دفتر کامل بر اساس یافته‌های خود نبودیم.

اما در مورد سطح فعالیت‌های جسمانی، ما توانستیم نشان دهیم که شرکت‌کنندگانی که حداکثر 3 کیلومتر رفت‌وآمد داشتند، به نظر می‌رسید بیشتر فعالیت جسمانی داشته باشند. این می‌تواند به دلیل این باشد که این فاصله رفت‌وآمد راحت‌تری برای دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی به کار می‌برد یا به این دلیل که رفت‌وآمد کوتاهتر به شرکت‌کنندگان زمان قبل و بعد از کار را برای ورزش فراهم می‌آورد.

اما در مورد وزن، خواب و عادات شراب‌خوری نتایج همانند فعالیت بدنی، به گونه‌ای روشن نبود. بنابراین، بررسی این عوامل در کنار اینکه آیا نتایج ما برای افرادی که در مناطق مختلف جهان زندگی می‌کنند، مشابه است، مهم خواهد بود، زیرا مطالعه ما تنها روی افراد سوئدی انجام شده است.

و اگرچه پروژه تحقیقاتی ما این ارتباطات بین محل کار فرد و برخی عادات سلامت را به نمایش گذاشت، ما به همه دلایل ممکن برای توضیح این روابط نگاه نکردیم. برای مطالعات آینده، بررسی دقیق‌تر دلایل این ارتباطات، بسیار مهم خواهد بود.

چیزهایی که می‌توانید انجام دهید

یافته‌های ما نشان می‌دهند که مکان کار شما چه تأثیر قابل توجهی بر سبک زندگی و سلامتی شما دارد. این نتایج ممکن است در نظر گرفتنی باشد وقتی که دوباره به فکر تغییر شغل یا اسکان هستید.

همچنین نشان می‌دهند چه‌قدر مهم است که شهرها برنامه‌ریزی و توسعه داده شوند که متناسب با ابعاد مختلف زندگی مردم باشند. به عنوان مثال، اگر افراد بتوانند با استفاده از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، رانندگی چرخ‌دستی و … راحت‌تر به محل کار بروند، آن‌ها ممکن است به راحتی تر ورزش کرده و وزن سالمی را حفظ کنند. همچنین، محدود کردن دسترسی به الکل در نزدیکی خانه و محل کار می‌تواند مصرف الکل و مشکلات بهداشتی مرتبط با مصرف الکل را کاهش دهد.

اما هرچند که سفر طولانی به محل کار می‌تواند منجر به پیامدهای منفی بر سلامتی شما شود، این به معنایی نیست که هنوز هم می‌توانید بسیاری از کارها را انجام دهید تا این تأثیرات را به حداقل برسانید.

استفاده از حمل و نقل فعال، جهت بیشتر ورزش در روزتان، یک راه است. این کار ممکن است به نحوی که محیط زیست را هم حفظ کند، به کاهش وزن سالم کمک کند. همچنین، اگر شما کسی هستید که پس از کار با همکاران خود می‌خواهید بروید برای نوشیدنی، بهتر است بعضی اوقات انتخاب کنید که نوشیدنی بدون الکل بخورید. این مسائل می‌تواند کمک کننده باشد تا بهتر برای سلامت خودتان مراقبت کنید. هر چند که یک سفر روزانه طولانی ممکن است تأثیرات منفی روی سلامتی داشته باشد، اما این معنی نمی‌دهد که نتوانید برای کنترل این تأثیرات اقداماتی انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو