کاشت بادمجان در گلدان (روش پرورش، تکثر و نگهداری درون گلدان)

منبع: تاپ ناز

4

1402/2/24

10:19


کاشت بادمجان در گلدان خیلی سخت نیست و پیچیدگی ندارد و شما می توانید با خواندن این مطلب به راحتی با روش های پرورش و مراقبت از این گیاه آشنا شوید. بادمجان جزو دسته گیاهان مناسب مناطق گرم و آفتابی است و به راحتی می توانید آن را در این مناطق پرورش دهید. بادمجان در مدت چند ماه محصول می دهد و قابل مصرف است. امروزه کاشت این سبزیجات در گلدان و فضای باز مورد توجه افراد علاقمند قرار گرفته است.

اصول کاشت بادمجان در گلدان

بادمجان از خانواده سیب زمینیان است و با نام علمی Eggplant شناخته می شود. این گیاه با نام دیگر بادنجان هم معروف است و بومی مناطق هند و سریلانکا است. کشور چین هم از قرن نهم هجری شروع به کشت و پرورش آن کرده است. تجار انگلیسی هم آن رادر قرن 17 میلادی از منطقه گینه وارد انگلیسی کردند و به نام کدوی گینه ای معروف شده است.

بادمجان را می توان بومی مناطق نیمه گرمسیری دانست و به دلیل داشتن میوه هایی خوش طعم و عطر امروزه در بیشتر مناطق دنیا کشت می شود. بادمجان را می توان در تمام فصول کاشت که البته در مناطق آمریکا، فلوریدا، تگزاس، نیوجرسی و لویزینا بیشتر محصول بادمجان آمریکا کشت می شود و معمولا گیاهی یک ساله با ساقه هایی نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک خواهد بود.

با اینکه بادمجان دارای میزان زیادی فیبر رژیمی، مس و ویتامین ب 1 است برای پخت هم خیلی ارزشمند است. با وجود مصارف مواد مغذی که دارد می توانید آن را به انواع روش پخت مانند کبابی، پخته و یا کوبیده مصرف کنید. بادمجان را می توانید به انواع شکل ها ، رنگ ها و اندازه ببینید. نوع سفید و سایه های بنفش آن معروف تر است ولی رنگ سبز و نارنجی آن هم موجود است و مصرف می شود.

این گیاه به دلیل داشتن شاخ و برگ های زیبا انتخاب خوبی برای باغ های زینتی و یا حتی فضای گلدان است به طوری که اگر تصمیم به کاشت و پررش این گیاه را دارید می توانید خیلی راحت آن را بکارید و محصولات آن را برداشت کنید.

کاشت بادمجان در گلدان (روش پرورش، تکثر و نگهداری درون گلدان)

دستورالعمل کاشت بذر بادمجان

کاشت بادمجان در گلدان از طریق بذرهای آن صورت می گیرد و در ادامه با تمام مراحل آن آشنا می شوید. بادمجان دارای انواع مختلفی است و به همین دلیل پیش از کاشت باید بذر مورد نظر را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه تهیه کنید. انواع بذور آن برای کاشت در گلدان مناسب هستند و می توانید از ارقام بادمجان دلمه ای هم برای کشت استفاده کنید.

بذر بادمجان بر خلاف بذر گوجه برای جوانه زدن نیاز به دوره استراحت طولانی دارد و بعضی از موارد حتی با سپری شدن دوره استراحت و کشت در شرایط ایده ال باز هم درصد کمی از بذور جوانه می زنند. به همین دلیل بیشتر پرورش دهندگان حرفه ای به افراد توصیه می کنند که نشاء بادمجان را کشت کنند زیرا پرورش نشاء به مراتب راحت تر است.

بعد از انتخاب بذر ایده آل باید به سراغ گلدان بروید و یک گلدان سفالی بزرگ تهیه کنید. از آنجایی که بذرها برای رشد نیاز به فضای کافی دارند باید گلدان مورد نظر حداقل 20 لیتر ظرفیت و 30 سانتی متر عمق داشته باشد. گلدان شما باید دارای سوراخ های کافی برای خارج شدن آب اضافی و زهکشی مناسب در انتخای خود باشد. توصیه می شود که پیش از کشت حتما گلدان مورد نظر را با آب گرم و صابون بشویید تا تخم های میکروسکوپی حشرات و باکتری های مضر درون گلدان به محصولات آسیب وارد نکنند.

برای پر کردن گلدان از خاک لوی شنی حاصلخیز استفاده کنید و می توانید گلدان را با خاک حاصلخیز باغ هم پر کنید. البته که خاک باغ در بعضی از مناطق بیش از حد سنگین است و وقتی که در فضای گلدان از آن استفاده شود ممکن است کمی سخت و فشرده شود.

بهترین نکته برای سبک کردن خاک بستر، ترکیب کردن آن با قطعات خزه، ورمیکولیت و یا خاک پرلیت است تا حاصلخیزی بیشتر و زهکشی بهتر نیز صورت گیرد. برای کاشت بذر و یا نشاء در ابتدا باید سطح بیشتر کشت را خوب خیس کنید و سپس به آرامی و با انگشت و یا به وسیله مداد سوراخی به عمق 3 الی 4 سانتی متر ایجاد کنید. سپس بذر یا نشاء را در حفرفه قرار دهید و اطراف آن را آرام با دست فشار دهید تا داخل خاک به خوبی جا بگیرد.

از آنجایی که بوته بادمجان برای روش مناسب نیاز به فضای زیادی دارد باید در هر گلدان تنها یک الی دو عدد از نشاء یا بذر آن را کشت کنید. زمانی که گیاه شما کمی قد کشید می توانید داربستی را برای رشدن بهتر آن در گلدان قرار دهید.

کاشت بادمجان در گلدان (روش پرورش، تکثر و نگهداری درون گلدان)

شرایط مورد نیاز برای نگهداری

تمام گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به درستی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آنها را فراهم کنید. به همین منظور در ادامه بعضی از این شرایط را برای کاشت و پرورش بادمجان در گلدان توضیح می دهیم.

  • آبیاری:

آبیاری گیاهتان را به صورت منظم انجام دهید و دقت داشته باشید که بهترین زمان برای انجام آبیاری زمانی است که سطح خاک رویی گلدان کامل خشک شده باشد. برای فضای منزل آبیاری دو الی سه مرتبه در طول هفته کافی خواهد بود. البته دقت داشته باشید که در آب و های گرم و فصل تابستان نیاز آبی گیاه بیشتر شده و لازم است تا دفعات آبیاری را افزایش دهید به گونه ای که شاید ممکن باشد در طول روز دو مرتبه آبیاری را انجام دهید.

  • نور و دما:

از آنجایی که بذر های بادمجان برای رشد نیاز به نور کافی و مستقیم خورشید دارند بهتر است آن را در بالکن یا پنجره های آفتابگیر جنوبی قرار دهید. همچنین بهتره بازه دمایی برای بستر گیاه نیز بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • خاک و کوددهی:

برای بستر گیاهتان می توانید از خاک لومی شنی حاصلخیز استفاده نمایید و همچنین دقت داشته باشید که خاک بستر دارای زهکشی مناسبی باشد. توصیه می شود که به منظور رشد ایده آل گیاهتان را هر دو هته یک مرتبه با استفاده از کود مایع تغذیه نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو