طرز تهیه شیرینی اردح خوشمزه و پف دار به روش مخصوص

6

1402/2/24

13:35


طرز تهیه شیرینی اردح در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی اردح ، یکی از شیرینی های…

طرز تهیه شیرینی اردح

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی اردح ، یکی از شیرینی های خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی اردح یکی از انواع شیرینی های ایرانی است که در شهرهای مختلف تهیه می شود. این شیرینی از دسته شیرینی های پف دار و خوشمزه است که در مناسبت ها طرفداران خود را دارد.

شیرینی اردح که یک نوع نان شیرینی است، دستور تهیه ای بسیار ساده دارد و به راحتی در خانه قابل تهیه است. در ادامه طرز تهیه این شیرینی خوشمزه و پف دار را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی اردح

طرز تهیه شیرینی اردح

مواد لازم

  • آرد به میزان لازم (حدود ۵ پیمانه)
  • شیر ولرم ۱/۵ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن جامد یا کره ½ پیمانه
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست ۲ قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق مرباخوری
  • خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه شیرینی اردح خوشمزه، ابتدا شیر ولرم را به همراه خمیرمایه فوری و ۱ قاشق غذاخوری از شکر داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و با هم ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند، سپس درب کاسه را به طور کامل می پوشانیم. کاسه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه کف کند و عمل بیاید.

در ادامه تخم مرغ را به همراه باقیمانده شکر، نمک، کره (یا روغن جامد)، ماست و خامه هم دمای محیط داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و با دور تند همزن مخلوط می کنیم. پس از اینکه مواد یکدست شدند، خمیر مایه عمل آمده را به کاسه اضافه کرده و با دیگر مواد ترکیب می کنیم.

در ادامه آرد را با بیکینگ پودر ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس به صورت کنترل شده و کم کم روی مواد درون کاسه الک می کنیم. حالا مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و یکدست شکل بگیرد. پس از اینکه دیگر خمیر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

حالا یک کاسه بزرگ را با مقداری روغن مایع به خوبی چرب می کنیم. در این مرحله خمیر را چونه می گیریم و درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش تقریبا دو برابر شود.

پس از اینکه خمیر به خوبی استراحت کرد، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی درون خمیر خارج شود. در ادامه به اندازه یک گردو از خمیر بر می داریم و آن را به صورت گرد شکل می دهیم.

حالا خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و با کف آبکش یا یک توری آنرا فشار می دهیم تا نازک شود و روی آن طرح بیفتد. سپس خمیر نازک شده را به صورت رول جمع می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و به مقدار مناسب روغن سرخ کردنی اضافه می کنیم.

باید به اندازه ای روغن اضافه کنیم که شیرینی ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. پس از اینکه خمیر را رول کردیم، آن را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم به خوبی پف کند و رنگش کاملا طلایی شود.

پس از اینکه یک سمت شیرینی ها طلایی شد، آنها را از روغن خارج کرده و درون توری فلزی یا روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. در نهایت شیرینی های خنک شده را در پودر قند و دارچین می غلطانیم و سرو می کنیم.

طرز تهیه شیرینی اردح

طرز تهیه شیرینی اردح

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو